    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: "Sinus modyfikowany" a zasilacz beztransformatorowy
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Thu, 6 Sep 2018 09:26:00 +0200

    Dnia Wed, 5 Sep 2018 20:28:11 +0000 (UTC), Queequeg napisał(a):

    > Pewnie tak, tylko pytanie co za tym transformatorem. Jakbym ja miał
    > zaprojektować taką przetwornicę, to zrobiłbym SMPS pracujący na wysokiej
    > częstotliwości, za nim wygładzenie tego wysokiego napięcia i generator
    > niskiej częstotliwości (50 Hz), który kluczując tranzystory zrobi mi ten
    > "modyfikowany sinus". Tylko że ja nie projektuję przetwornic :)

    Wiekszosc UPS ma jednak duzy transformator.
    Jeden widzialem z takim kluczowaniem ... a widzialem, bo sie zepsul,
    wiec to nie jest dobra rekomendacja :-)

    Ale od tego czasu przybylo falownikow i ups online, wiec juz
    opanowane. Ale w tanich UPS ciagle trafo ...

> [...]
    > bez tego wariuje i pokazuje szpilki -- a ona była kupiona przede wszystkim
    > po to, żeby zasilać oscyloskop w warunkach polowych).
    >
    > Wygląda że jest właśnie tak jak mówiłem. Są dwa tranzystory na radiatorze
    > CMP80N06 (60 V, 80 A), które prawdopodobnie zasilają uzwojenie pierwotne
    > trafo. Są też cztery tranzystory bez radiatora FHP730 (IRF730 -- 400 V,
    > 3.5 A), które prawdopodobnie robią za te klucze, które z wysokiego
    > napięcia DC (wygładzonego kondensatorem na wysokie napięcie za trafo --
    > on też jest) robią ten modyfikowany sinus.

    I dobrze mowisz - to trafo na ferrytowe, przy 50Hz na pewno by nie
    mialo 200W.

    Co nie znaczy, ze to jest lepsze rozwiazanie, tranzystory płoną szybko
    :-)

    Szczegolnie jak ktos wpadnie na to, zeby podlaczyc do tego kondensator
    :-)

    > BTW: wiesz może (lub ktoś inny), gdzie znaleźć wtyczkę, która wejdzie mi w
    > to gniazdo razem z uziemieniem i zrobi mi z tego normalne, polskie gniazdo
    > 230 V z bolcem? Jaki to standard, jakiego kraju?
    > http://www.chmurka.net/r/usenet/hexagen/gniazdo.jpg

    to mi wyglada na multistandard - powinna wejsc polska wtyczka, powinna
    angielska..

    v-zapalniczki-i7537691804.html

    > Czas pracy tego ustrojstwa?

    Tak, do pierwszej awarii :-)

    2-3a-30-watt-gw-i7180556058.html
    -12w-12v-2-1mm-i6706115547.html
    -link-router-i7142985641.html

    > Taniej niż od tego D-Linka pewnie nie dostanę :)

    Tani i dobry :-)

    > Inna sprawa że mam całe pudło zasilaczy, tylko szkoda mi ich do czegoś
    > takiego... no i to głównie jednak 5 V :)

    trzy szeregowo :-)
    A byc moze da sie przerobic na 12 V.

    > Tylko pytanie czy nie ograniczy kosztem drugiego urządzenia podpiętego do
    > przetwornicy.

    No to z prostokata zrobi sie trapez i drugie urzadzenie podziekuje za
    lepsze warunki pracy.

    > Wygląda na to że tak właśnie jest.

    > A to tylko 3.5 A...

    Dlaczego tylko 3.5A ?
    Zamierzasz wstawic szeregowy opornik 100/200 ohm?

    > I w sumie dałby radę, bo on nie ma chłodzić tylko wymusić przepływ
    > powietrza przez generator ozonu :)

    Sprawdzic czy wiecej ozonu sie nie robi, jak jest powietrze podgrzane
    :-)

    Ale po co ozon - szkodliwy przeciez :)

    J.