    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika,pl.misc.telefonia
    <5d80c5f5$0$21613$426a74cc@news.free.fr>
    <qlqs68$2orn$2@portraits.wsisiz.edu.pl>
    <0...@t...no1>
    <qlrckj$qku$2$Janusz@news.chmurka.net>
    <qlrf4p$3de9$1@portraits.wsisiz.edu.pl>
    <qlsqv4$i9h$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <qlsrto$iq3$1$viktoriu@news.chmurka.net>
    Subject: Re: Sławek Solak (HF5BS) nie żyje
    Date: Wed, 18 Sep 2019 11:13:45 +0200

    Użytkownik "viktorius" napisał w wiadomości grup
    ..
    W dniu 2019-09-18 o 10:47, Piotr Gałka pisze:
> [...]
    > dodatkowego uwierzytelnienia to moje pierwsze skojarzenie było
    > właśnie z tą sprawą. Uznałem, że ktoś zrozumiał, że takie rozdawanie
    > loginów i haseł jest łagodnie mówiąc idiotyzmem i postanowił to
    > zablokować innym kanałem. Teraz klient będzie musiał nie tylko podać
    > login i hasło, ale jeszcze zainstalować na smartfonie jakąś
    > aplikację, która odeśle sms do takiej firmy. Zapewne mniej ludzi się
    > na to zdecyduje, ale wiadomo:
    > "Tylko dwie rzeczy są nieskończone: wszechświat oraz ludzka głupota,
    > choć nie jestem pewien co do tej pierwszej." Albert Einstein

    Wiecej ludzi sie zdecyduje, jesli to bedzie wygodniejsze.
    Albo jesli bedzie zmuszonych - w sensie - zainstaluj cos na telefonie,
    lub biegaj do banku ...

    Mam tez wrazenie, ze banki chca sie od SMS uwolnic - aplikacja sobie
    wymieni informacje przez internet ...
    >A mi kołata się informacja, że PSD2 wymusza dwie rzeczy:
    >dwuskładnikowe uwierzytelnienie dla klienta, żeby strata loginy i
    >hasła nie była wystarczająca do zalogowania się do banku. A druga
    >rzecz, to nakazuje wystawić bankom API do komunikacji. Żeby właśnie
    >taka firma obsługująca płatności wchodziła po API, a nie udając
    >logowanie szeregowego klienta.

    Dokladnie.
    Przy czym celem dyrektywy jest raczej umozliwienie szerokiego
    zaistnienia takich firm ...
    Ale czym one przekonaly Unie, ze to jest potrzebne ... czyzby EU
    dostrzegla, ze Visa i Mastercard wymagaja konkurencji ?

    J.