    From: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Superreakcja
    Date: Thu, 28 Jan 2010 20:19:45 +0100

    Użytkownik J.F. napisał:
    > I powiedzcie mi czym sie rozni stopien reakcyjny z pierwszego od
    > mieszacza-heterodyny z drugiego.

    W zasadzie niczym. Tak samo jak np. detektor reakcyjny (autodyna) nie
    różni się niczym od generatora poza... punktem pracy.

    > Czemu jeden pracuje jak generator samodlawny ktory sie cyklicznie
    > wygasza, a drugi jako stabilny generator, mimo ze uklad maja
    > zasadniczo taki sam ?

    Troszeczkę inne wartości w obwodzie "wygaszania" (równoległy obwód RC w
    emiterze) no i inny punkt pracy. :-)

    > No chyba ze wcale nie, i ten drugi tez jest samodlawny i pracuje
    > skokami. Dzieki czemu sa okresy gdy amplituda drgan jest mala i
    > mieszacz pracuje wtedy dobrze ...

    Nie. Jest to klasyczny generator Colpitts'a. Punkt pracy tranzystora
    dobrany jest tak, aby powstawały drgania niegasnące. Choć pewnie udałoby
    się tak dobrać punkt pracy tranzystora aby zrobił się z teo
    superreakcyjniak, ale byłby raczej niestabilny ze względu na małą stałą
    czasową obwodu RC emitera (lekki wzrost prądu bazy i robi się normalny
    generator - troszkę w dół i całkowicie zrywa drgania).

    Pozdrawiam
    Grzegorz