  • 1. Data: 2010-01-28 07:11:19
    Temat: Superreakcja
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    zainteresowany przez Atlantisa:

    Spojrzcie na to:
    http://www.mt.com.pl/archiwum/84-Nw-06-Superreakcyjn
    y_odbiornik.pdf

    Nastepnie na to
    http://www.mt.com.pl/archiwum/84-Nw-12-Odbiornik_sup
    erheterodynowy.pdf

    I powiedzcie mi czym sie rozni stopien reakcyjny z pierwszego od
    mieszacza-heterodyny z drugiego.

    Czemu jeden pracuje jak generator samodlawny ktory sie cyklicznie
    wygasza, a drugi jako stabilny generator, mimo ze uklad maja
    zasadniczo taki sam ?

    No chyba ze wcale nie, i ten drugi tez jest samodlawny i pracuje
    skokami. Dzieki czemu sa okresy gdy amplituda drgan jest mala i
    mieszacz pracuje wtedy dobrze ...

    J.

  • 2. Data: 2010-01-28 09:52:26
    Temat: Re: Superreakcja
    Od: "awiesiek" <n...@c...tnmrgn.cy>

    Uzytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisal w wiadomosci
> [...]
    > No chyba ze wcale nie, i ten drugi tez jest samodlawny i pracuje
    > skokami. Dzieki czemu sa okresy gdy amplituda drgan jest mala i

    Uszanowanie

    W zasadzie sa duze róznice w ukladzie pracy - sa to 2 rózne uklady pracy .
    Rózne sa czestotliwosci drgan - zwlaszcza w reakcyjnym uklad prawie ze
    osiaga
    generacje na czestotliwosci odbieranej np. 100.2 Mhz , ale drgania sa
    wzbudzane
    i zrywane z czestotliowoscia kilkaset kiloherców .
    Czyli w supperreakcyjnym generator pracuje na granicy wzbudzenia i
    wzmocnienia .
    Ukladz pracy ze wspólnym emiterem , sygnal wejsciowy jest doprowadzany
    do kolektora , a wyjscie jest na emiterze . Dlawik w obwodzie emitera
    filtruje
    wszystkie sygnaly o wielkiej czestotiwosci i do potencjometru regulacji
    glosnosci
    docieraja wylacznie czestotliwosci akustyczne .
    W superheterodynie tranzystor pracuje w punkcie pracy drgan stabilnych o
    czestotliwosci wymuszonej obwodem rezonansowym .
    W kolektorze ma jeszcze jeden obwód do wyselekcjonowania sygnalów o
    czestotliwosci bedacej suma , lub róznica czestotliwosci heterodyny i
    czestotliwosci wejsciowej .
    Pracuje w ukladzie ze wspólna baza a sygnal jest doprowadzany do emitera ,
    odbierany z kolektora .
    To tak w skrócie .

    --
    awiesiek

  • 3. Data: 2010-01-28 19:19:45
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Użytkownik J.F. napisał:
    > I powiedzcie mi czym sie rozni stopien reakcyjny z pierwszego od
    > mieszacza-heterodyny z drugiego.

    W zasadzie niczym. Tak samo jak np. detektor reakcyjny (autodyna) nie
    różni się niczym od generatora poza... punktem pracy.

    > Czemu jeden pracuje jak generator samodlawny ktory sie cyklicznie
    > wygasza, a drugi jako stabilny generator, mimo ze uklad maja
    > zasadniczo taki sam ?

    Troszeczkę inne wartości w obwodzie "wygaszania" (równoległy obwód RC w
    emiterze) no i inny punkt pracy. :-)

    > No chyba ze wcale nie, i ten drugi tez jest samodlawny i pracuje
    > skokami. Dzieki czemu sa okresy gdy amplituda drgan jest mala i
    > mieszacz pracuje wtedy dobrze ...

    Nie. Jest to klasyczny generator Colpitts'a. Punkt pracy tranzystora
    dobrany jest tak, aby powstawały drgania niegasnące. Choć pewnie udałoby
    się tak dobrać punkt pracy tranzystora aby zrobił się z teo
    superreakcyjniak, ale byłby raczej niestabilny ze względu na małą stałą
    czasową obwodu RC emitera (lekki wzrost prądu bazy i robi się normalny
    generator - troszkę w dół i całkowicie zrywa drgania).

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 4. Data: 2010-01-29 14:58:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Grzegorz Kurczyk" <g...@c...slupsk.pl>

    > Troszeczkę inne wartości w obwodzie "wygaszania" (równoległy
    > obwód RC w emiterze) no i inny punkt pracy. :-)

    Hm, patrzac sie na schemat, to glowne roznice:
    - brak kondensatora emiter-masa w superreakcji [c9 27pF w
    heterodynie].
    Hm, on jest chyba niezbedny, wiec podejrzewam ze jakas montazowa
    pojemnosc go zastepuje.

    - inne kondensatory w obwodzie w.cz - mysle ze to bez znaczenia,
    skoro oba uklady sie wzbudzaja.

    - rezystor emiterowy - 1k w generatorze, 6k w detektorze.
    - kondensator emiterowy [za dlawikiem] - 5.6n w detektorze, 390p w
    generatorze.

    Skoro detektor sie jednak wzbudza .. czy nie powinien sie jakos
    ustabilizowac jak juz zacznie sie zblizac do punktu konca pracy ?
    Duzy kondensator chyba w tym nawet pomaga.

    Czy moze to jednak ten maly kondensator 390p pozwala na stabilna
    prace bez ucieczek ?

    Chyba sie pobawie, ale na nizszych czestotliwosciach :-)

    J.