  • 1. Data: 2012-10-12 10:07:23
    Temat: Szukam porady w kwestii fotodiody
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    Witam,

    Postanowiłem pomierzyć sobie domowe oświetlenie ledowe które zakupiłem
    experymentalnie, w tym celu nabyłem 3 fotodiody SFH203P

    http://tinyurl.com/9e3hksq

    połączone szeregowo. Coś mi tam wyszło z pomiarów, ale dzień później
    kolega mnie uświadomił że zrobiłem babola bo powinienem połączyć
    uziemienie oscyloskopu z "minusem" diody żeby nie mieć pływającego
    potencjału. Mam też wątpliwość czy użycie samych diod bez zasilania
    nie spowoduje jakiś przekłamań lub nie obniży czasu reakcji?

    Efekty mojej dotychczasowej walki są tu:

    picasaweb.google.com/Lisciasty.pl/Ledowe

    Czy coś w tym temacie można by poprawić? Nie chodzi mi o dokładność
    ilościową, a tylko zobrazowanie w jaki sposób dane źródło emituje
    światło (częstotliwość, stabilność)

    Pzdr.
    L.

  • 2. Data: 2012-10-12 11:36:35
    Temat: Re: Szukam porady w kwestii fotodiody
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty napisał:

> [...]
    > potencjału. Mam też wątpliwość czy użycie samych diod bez zasilania
    > nie spowoduje jakiś przekłamań lub nie obniży czasu reakcji?

    Przede wszystkim pomiar napięcia na fotodiodach słabo nadaje się do
    określania natężenia światła.

> [...]
    >
    > Czy coś w tym temacie można by poprawić? Nie chodzi mi o dokładność
    > ilościową, a tylko zobrazowanie w jaki sposób dane źródło emituje

    Od natężenia światła dobrze liniowo zależy *prąd* wytwarzny przez diodę.
    Najlepiej użyć wzmacniacza operacyjnego pracującego jako przetwornik I/U,
    czyli z fotodiodą włączoną wprost na wejście odwarcające i opornikiem
    sprzężenia zwrotnego. Ale w praktyce wystarczy zewrzeć diodę rezystorem
    dobranym tak, by napięcie nie przekraczało kilkudziesięciu, góra stu
    miliwiltów.

    --
    Jarek

  • 3. Data: 2012-10-12 11:52:27
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Lisciasty" napisał w wiadomości grup
> [...]

    >kolega mnie uświadomił że zrobiłem babola bo powinienem połączyć
    >uziemienie oscyloskopu z "minusem" diody żeby nie mieć pływającego

    Nie wiem jakie masz obwody wejsciowe w tym oscyloskopie ... ale
    owszem, dobrze byloby podlaczyc.
    jak w rekach trzymales, to potencjal wspolny mogl zablokowac
    wzmacniacz.

    >Mam też wątpliwość czy użycie samych diod bez zasilania
    >nie spowoduje jakiś przekłamań lub nie obniży czasu reakcji?

    Generalnie jest tak ze fotodiody w miare liniowo przetwarzaja swiatlo
    na prad, a nie na napiecie.
    Dobrze pracuja jak sa zwarte niewielkim opornikiem, tak aby napiecie
    bylo rzedu mV.

    Przy okazji spada stala czasowa ukladu. Ale ta fotodioda ma 11pF,
    jesli oscyloskop ma 1Mohm, to i 100kHz bedzie jeszcze widac tak jak
    podlaczyles.

    Jeszcze lepiej pracuje w ukladzie tego typu
    http://www.radiolocman.com/shem/schematics.html?di=3
    3789

    opamp powoduje ze napiecie na fd jest prawie stale, i dosc wysokie,
    wiec pojemnosc zlacza dalej spada i w ogole jest mniej istotna.

    J.

  • 4. Data: 2012-10-12 12:47:47
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On Oct 12, 11:52 am, "J.F" <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Nie wiem jakie masz obwody wejsciowe w tym oscyloskopie ... ale
    > owszem, dobrze byloby podlaczyc.

    Wejście jest takie:

    http://tinyurl.com/97vv45u

    > jak w rekach trzymales, to potencjal wspolny mogl zablokowac
    > wzmacniacz.

    Trzymałem w rękach ale byłem odizolowany, tzn. diodki były chwycone w
    takie łapaki

    http://www.indotechmall.com/hirschmannkleps30.jpg

    Sposób ze wzmacniaczem wygląda ciekawie ale chyba przy tych
    częstotliwościach (do 100Hz w zasadzie) chyba nie jest to konieczne?

    L.

  • 5. Data: 2012-10-12 13:00:32
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On Oct 12, 11:36 am, Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> wrote:
    > Przede wszystkim pomiar napi cia na fotodiodach s abo nadaje si do
    > okre lania nat enia wiat a.

    Nie chodzi mi o natężenie, ale raczej obserwację migotania i ogólnie
    kształt tego "sygnału".

    > sprz enia zwrotnego. Ale w praktyce wystarczy zewrze diod rezystorem
    > dobranym tak, by napi cie nie przekracza o kilkudziesi ciu, g ra stu
    > miliwilt w.

    Tak chyba będę kombinował :>

    L.

  • 6. Data: 2012-10-12 14:36:20
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    >Wejście jest takie:
    >http://tinyurl.com/97vv45u

    Ok, wiec:
    a) zwykle BNC, a juz sie balem ze cos bardziej fikusnego,
    b) "isolation module" i wspolczynnik tlumienia sygnalu wspolnego 80dB.

    >Trzymałem w rękach ale byłem odizolowany, tzn. diodki były chwycone w
    >takie łapaki

    Ale pojemnosciowe sprzezenie do kabli bylo - przy kiepskiej elektryce
    mogles i 100V wygenerowac.

    >Sposób ze wzmacniaczem wygląda ciekawie ale chyba przy tych
    >częstotliwościach (do 100Hz w zasadzie) chyba nie jest to konieczne?

    Najmniejszy zakres masz tam 50 mV, moze by sie jednak wzmacniacz
    przydal... ale najpierw sprawdz bez, tylko z opornikiem.

    J.

  • 7. Data: 2012-10-12 16:38:15
    Od: Swift <p...@g...com>

    W dniu piątek, 12 października 2012 11:52:41 UTC+2 użytkownik J.F napisał:
    > Generalnie jest tak ze fotodiody w miare liniowo przetwarzaja swiatlo
    >
    > na prad, a nie na napiecie.
    >
    > Dobrze pracuja jak sa zwarte niewielkim opornikiem, tak aby napiecie
    >
    > bylo rzedu mV.

    Bardzo cenna uwaga, bo we wszelkiego rodzaju układach pomiarowych z
    fotodiodą/fotoogniwem, stosuje się zazwyczaj przetworniki prąd fotodiody - napięcie,
    które dzięki bardzo małej rezystancji wejściowej, zapewniają właśnie liniowość.
    Prosty przetwornik da się zrobić na scalonym wzmacniaczu operacyjnym ze stopniem
    wejściowym na tranzystorach FET. Schematy np. w "Kulka i Nadachowski" oraz zapewne
    wiele do wyszukania w sieci.
    PP

  • 8. Data: 2012-10-12 21:33:22
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Czy coś w tym temacie można by poprawić? Nie chodzi mi o dokładność
    > ilościową, a tylko zobrazowanie w jaki sposób dane źródło emituje
    > światło (częstotliwość, stabilność)

    OK, bo gdyby Ci jednak przyszło mierzyć ile... to TSL220 polecam.

    Irek.N.

  • 9. Data: 2012-10-12 21:38:43
    Od: butek <e...@i...invalid>

    W dniu 12.10.2012 16:38, Swift pisze:
> [...]
    wejściowym na tranzystorach FET. Schematy np. w "Kulka i Nadachowski" oraz zapewne

    Ewentualnie, jak budżet nie gra większej roli, można się szarpnąć na
    scalaka w stylu OPT101 BurrBrowna/TI.

    --
    butek
    bucket. Use at least two or three buckets and keep them in separate

  • 10. Data: 2012-10-13 18:44:33
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2012-10-12 21:33, Irek N. pisze:

    > OK, bo gdyby Ci jednak przyszło mierzyć ile... to TSL220 polecam.
    >
    > Irek.N.

    A ja odradzam. Toto jest fajne, ale mierzy głównie podczerwień. Jeśli
    chcesz mierzyć w zakresie widzialnym, polecam BPW21, dostępna w TME.

    Pozdrawiam,
    Paweł