  • Data: 2019-11-28 13:11:21
    Temat: Re: TN-C / TN-C-S i "bolec"
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2019-11-28 o 11:36, Queequeg pisze:
    > Hmm, ja mówię właśnie o TN-C. Zmienił się przepis i już nie wolno?

    Jak tylko istnieje układ TN-C to nie można robić mostków. Tzn. nie jest
    to zabronione, ale przepisy mówią, że przewód PEN, który podlega
    podziałowi na oddzielne przewody PE oraz N nie może mieć pola przekroju
    mniejszego jak 10mm2 w przypadku przewodu miedzianego lub 16mm2 w
    przypadku przewodu aluminiowego. Zapewne tak grubych przewodów nie
    doprowadzasz do gniazd 230V ani też do oświetlenia.

    Poza tym w układach TN-C nie wolno stosować wyłączników RCD.

    Mostkowanie stosowało się w starych instalacjach, kiedy istniały inne
    przepisy i jako ochronę stosowało się "uziemienie" (odpowiednik
    dzisiejszego układu TT) lub "zerowanie" (podobny do dzisiejszego układu
    TN-C, ale wtedy nie było wymogu aby przewód PEN miał minimum 10mm2 Cu
    lub 16mm2 Al). Dzisiaj jest ten wymóg i dlatego mostków robić nie można.

    P.S. Te stare zerowania chyba więcej ludzi wysłały na tamten świat niż
    brak jakiejkolwiek ochrony.

    > Poprowadzić w gniazdku PEN do PE, a potem do N. Tak, jak się robi mostki.

    Ale to już nie jest układ TN-C. To jest układ "zerowania", który podlega
    starym, całkiem innym niż obowiązują obecnie przepisy. Kiedy mówimy o
    układach: TT lub TN (TN-C, TN-S, TN-C-S) to mówimy o instalacjach
    użytkowanych wg nowych przepisów.

    Może napisz coś więcej co chcesz osiągnąć?

    Czy pytasz tak w ramach zdobywania wiedzy, czy też masz jakiś konkretny
    problem do rozwiązania?

    Jeżeli masz problem to opisz co to jest za instalacja, kiedy budowana i
    co chcesz z nią zrobić?

    Obecne prawo nakazuje przystosowanie każdej nowej lub modernizowanej
    instalacji do nowych przepisów. Nowe przepisy nakazują stosowanie
    wyłączników RCD we wszystkich obwodach odbiorczych oraz oddzielny
    przewód ochronny PE.