    From: a...@m...uni.wroc.pl
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: TO-220 bez radiatora, ale w obudowie
    Date: Sun, 1 Sep 2019 17:55:44 +0000 (UTC)

    Queequeg <q...@t...no1> wrote:

    > Tak bym my?la?, ale czemu IRF540 ma na wykresie SOA "D.C. OPERATION" a
    > IRFZ44N nie?

    Nie widze D.C przy IRF540. Czy myslales o IRF520? Co do SOA dla
    D.C.: SOA daje informacje o pracy w zakresie liniowym. Zakresu
    liniowego sie nie da uniknac ale przy pracy jako klucz wystepuje
    tylko krotkimi impulsami. IRFZ44N nie jest przeznaczowy do pracy
    liniowej, wiec SOA dla D.C. jest niepotrzebne dla normalnych
    uzytkownikow. Nie przejmuj sie za bardzo surrealistyczna
    propaganda Piotra Wyderskiego: krzywe SOA sa dla pojedynczych
    impulsow, tymczasem w wiekszosci zastowowan MOSFET jest otwarty
    przez spory procent czasu. Czyli jesli dopuszczasz tylko prace w
    zakresie opisanym przez SOA to zostalaby tylko jakas egzotyka
    gdzie z rzadka generuje sie mocny impuls. A nawet wiekszosc tego
    by odpadla: masz SOA dla impulsow 10ms i 1ms ale nie masz dla
    np. 3ms.

    W typowym uzyciu (np. twoim) MOSFET przez wiekszosc czasu
    jest otwarty albo zamkniety, a w krotkich chwilach przelacza.
    Przy przelaczaniu jest potencjanie ryzyko niestabilnosci
    termicznej czy przekroczenia temperatury zlacza, krzywe SOA
    pozwalaja szybko oszacowac czy to jest faktyczne ryzyko.

    Jak sobie popatrzysz na rysunek 3 dla IRFZ44N to widac ze
    przy V_gs powyzej 5.5 V prad maleje z temperatura, czyli
    tranzystor jest stabilny termicznie. Ponizej 5.5V prad
    rosnie z temperatura, czyli jest potencjalna niestabilosc.
    Oczywiscie te krzywe sa tylko dla jednego napiecia V_ds,
    ale z rysunku 2 widac ze podobnie jest dla innych napiec.
    Czyli przy V_gs 10V nie musisz sie bac niestabilnosci.
    Z krzywych SOA wynika ze przy przelaczaniu tez nie trzeba
    sie bac niestabilnosci. Oczywiscie caly czas musisz pilnowac
    by nie przekroczyc sredniej mocy, ale to juz bylo tu liczone
    ze jest OK.

    Oddzielna sprawa dlaczego producent nie podaje roznych
    informacji ktore powinen miec (dotyczy to wielu innych parametrow,
    nie tylko D.C. SOA). Niestety jest to dosc powszechne zjawisko
    raczej nic sie nie da na to zrobic...

    --
    Waldek Hebisch