    From: q...@t...no1 (Queequeg)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: TO-220 bez radiatora, ale w obudowie
    Date: Fri, 13 Sep 2019 15:07:54 +0000 (UTC)

    a...@m...uni.wroc.pl wrote:

    > OK, ja patrzylem na datasheet z IR i z Vishay. A propo: zauwazyles
    > ze to dwa rozne tranzystory, inny proces, inne parametry.

    Hmm, symbol ten sam -- nie powinno być tak, żeby tranzystory o tym samym
    symbolu były jednak zamienne?

    Tzn. powinno jak powinno, ale czy jest?

    > Nawet z driwerem dysktretnym powinno byc OK. Krytyczny odcienk
    > (plaski na krzywej 6) to max 23 nC ("Miller" charge).

    23 nC, a nie 23 nC minus 7 nC?

> [...]
    > wiec nie ma problemu z moca. W trzecim spadek napiecia na tranzytorze
    > jest maly wiec tez nie na problemu. W tym drugim odcinku najgorszy
    > moment to polowa napiecia na tranzystorze, jak masz grzejnik 12V to
    > wtedy moc chwilowa w tranzystorze to 10.5W. Przelaczajac 2 razy na
    > sekunde daje to srednia moc rzedu 260 uW. Nawet jakby grzejnik byl na
    > wyzsze napiecie to srednia moc ciagle jest pomijalnie mala. A impulsie
    > 100 us przy pelnym napieciu na tranzystorze mozesz miec 20A, czyli w
    > trakcie przelaczania jestes daleko od grancy SOA.

    Czyli tak naprawdę interesuje mnie czas przejścia przez środkowy,
    najbardziej płaski fragment charakterystyki Vgs / Qg, a nie całkowite
    przeładowanie bramki? Czyli dla IRFZ44N od ok. 9 nC do 21 nC, czyli
    12 nC zamiast całkowitego 63 nC?

    Zastanawiam się, czy to, że Qgs wynosi 14 nC, ma z tym związek.

    Tak czy inaczej przeglądając to wszystko mam wniosek taki, że mogę
    bezpiecznie ładować bramkę IRFZ44N (a nie IRF540) z rezystora 3k3
    i będzie bezpiecznie... wniosek słuszny?

    > Wersja IR i Vishay. Dla wesji ST nie widze takiej krzywej...

    Ale chyba powinno być podobnie?

> [...]
    > jechal po krzywej to ryzykujesz problem. Jeszcze jedno: to jest
    > dla temperatury obodowy 25 C. W praktyce to oznacza ze na poczatku
    > impulsu temperatura zlacza to 25 C. Dla tego tranzystora krzywe
    > SOA sa bliskie krzywym stalej mocy, czyli rozsadnie jest przyjac
    > ze na koncu impulsu temperatura zlacza to 175 C. Teraz, jesli
    > masz np. temperature zlacza 100 C to zostaje tylko czesc od
    > 100 C do 175 C, czyli z grubsza polowa dlugosci impulsu w
    > porownaniu z rysunkiem. Dla ciebie dalej wystarcza, ale jak
    > chcesz docisnac do granic mozliwosci to wychodzi troche mniej

    Jasne, rozumiem. Dzięki!