  • 31. Data: 2022-10-13 06:10:13
    Temat: Re: Tanio czyli na prad :-)
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .10.2022 o 22:37 Shrek <...@w...pl> pisze:

    > No przecież piszę, że to nie jest rozwiązanie do masowego zastosowania,
    Ja nie twierdzę niczego innego.
    Ciągle przecież Ci piszę: "nie wszystko jest dla wszystkich"
    Przyjdzie odpowiedni czas, zmienią się warunki to może bardziej się
    upowszechni.

    > Czyli wielu zrzuca się na pojedyncze samochody elektryczne. Jak każdy
    > miałby wymienić spalinkę na elektryka,
    Czemu każdy? - niech wymienią ci co im pasuje ten typ napędu. Jak będą
    mieli taniej to może więcej ludzi się na to zdecyduje.

    > No to jak jesteś płatnikiem netto, to im więcej elektryków, tym więcej
    > dopłacisz do innych i mniej ci zostanie:P
    No i na zdrowie, niech korzystają.
    Lepiej aby moje podatki szły na PV/elektromobilność niż na 500+

    > No i chwała bogu. Tylko mi nie tłumacz, że elektryk mi się opłaca.
    Absolutnie nie mam takiego zamiaru, "nie wszystko jest..."
    To Ty pod moim postem udowadniasz, że mi się to nie opłaca.

    TG

  • 32. Data: 2022-10-13 06:41:19
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 13.10.2022 o 01:02, ii pisze:

    > P...sz jak zwykle.

    Siła argumentu...

    > Ludzie korzystając z systemu energetycznego finansują
    > go. A jak dokładają do niego energię nawet tylko niekiedy to jeszcze
    > bardziej finansują.

    Ale nikt temu nie przeczy. Piszę tylko że jak chcesz więcej prądu to
    trzeba więcej go finansować.

    > Dopłaty do elektryków niczym nie różnią się od 500+
    > albo dopłaty do ogrzewania węglem.

    W sumie trochę się różnią - jak zamierzasz dopłacać starystycznie
    każdemu gospodarstwu domowemu to traci to jakikolwiek sens ekonomiczny -
    swoją dopłatę każdy bedzie musiał sfinansować sam i jeszcze rząd 10
    procent ukradnie. No ale nie dziwię się po twojej wypowiedzi, że rządzi
    pis... P.o.remier miał rację - ludzie są tak głupi, że to działa.

    > Politycy na tym robią kariery. A
    > elektryki istniały jak dopłat nie było.

    elektryki nigdy masowo nie istniały,.

    >Ale mimo to jest ona bardziej eko od spalinowców.

    Żeby te elektryki przynajmniej były bardziej eko...

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 33. Data: 2022-10-13 06:50:14
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Ja nie twierdzę niczego innego.

    No to się zgadzamy.

    > Ciągle przecież Ci piszę: "nie wszystko jest dla wszystkich"

    No właśnie problem w tym, że porównujesz rozwiązanie dla wszystkich (na
    stację benzynową może zasadniczo przyjechać każdy) ze swoim specyficznym
    przypadkiem. Trochę przypomina to tekst o jedzeniu ciastek jak nie ma
    chleba...

    > Przyjdzie odpowiedni czas, zmienią się warunki to może bardziej się
    > upowszechni.

    W modelu który proponujesz (fotowoltaika na dachu w mieście) nie
    upowszechni się nigdy z przyczyn obiektywnych.

    > No i na zdrowie, niech korzystają.

    Ale rozumiesz, że to oznacza zmniejszenie dochodów (do tej pory na
    spalinkach państwo przynajmniej bezpośrednio zarabia) i zwiększenie
    wydatków, co po prostu oznacza drastyczną podwyżkę podatków jeśli ma być
    masowe?

    > Lepiej aby moje podatki szły na PV/elektromobilność niż na 500+

    Ale tu nie ma alternatywy:P To nie będzie zamiast 500-:P

    > Absolutnie nie mam takiego zamiaru, "nie wszystko jest..."
    > To Ty pod moim postem udowadniasz, że mi się to nie opłaca.

    Ok - tobie się opłaca, większości się nie opłaca. Nigdzie nie pisałem,
    że tobie się nie opłaca.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 34. Data: 2022-10-13 07:04:04
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 12-10-2022 o 17:19, T. pisze:

    > Ale weź pod uwagę też koszty nabycia. Jeśli normalne auto na benzynę
    > kosztuje powiedzmy 100 tys. zł (np. Kia Xceed),

    200 konny XCeed nie kosztuje 100 tys, tylko daleko więcej raczej.

    > to podobnej wielkości
    > elektryk - od 200 do 300 tys. zł (Kia EV6).

    EV6 nie jest w niczym podobna do Xceed.
    Do niego podobny jest Soul lub Niro EV, EV6 jest minimum numer większa.

    Zakup Soula 64 (gdy wpłynie dotacja) wyszedł mnie 127 tys.
    Dzisiaj będzie nieco drożej, bo brak rabatów, ale różnice będą rzędu
    20-30 tys, a nie 200.
    A tyle to się w rok, dwa zwróci (ponad 30 tys km rocznie).

  • 35. Data: 2022-10-13 07:07:02
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 12-10-2022 o 21:08, Poldek pisze:

    > Jak nie ma chętnych, jak są?
    > Jakoś nie zauważyłem, żeby "Polacy masowo przesiedli się na rowery", a z
    > ulic zniknęły korki.

    A co to ma z prądem wspólnego?

  • 36. Data: 2022-10-13 09:04:14
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello nadir,

    Wednesday, October 12, 2022, 11:50:08 PM, you wrote:

    > A metro czy pociąg? Też wymagają trakcji i torów, a jednak nikt nie
    > kwestionuje, że to najekonomiczniejszy transport.

    Dopóki jadą pełne.

    > Też wymaga utrzymana trakcji, no i w jakimś ułamku dróg.
    > Też potrzebuje dróg oraz drogich akumulatorów, które wieczne nie są no i
    > stacji ładowania. Taki inny rodzaj trakcji.

    Znacznie tańszy.

    > Nie liczy się ile kWh/100km zużywa dany środek transportu, ale ilość
    > jednocześnie przewożonych osób i/lub czas przejazdu, jak to policzysz
    > tramwaj jest ekonomicznym środkiem transportu. Oczywiście nie w każdej
    > mieścinie się sprawdzi, tak samo jak nie każde miasto ma metro. Trzeba
    > mierzyć siły na zamiary.

    Nijak nie jest ekonomicznym. Mamy za niskie napięcie zasilania i za
    wysokie straty w trakcji. Tramwaje są wąskie i nie zabierają
    wystarczającej liczby pasażerów, żeby miało sens ekonomiczny.
    Sens miałyby hybrydy, przechowujące energię z hamowania i wspomagające
    ruszanie. Ale to kosztowne.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 37. Data: 2022-10-13 09:26:09
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > Nijak nie jest ekonomicznym. Mamy za niskie napięcie zasilania i za
    > wysokie straty w trakcji. Tramwaje są wąskie i nie zabierają
    > wystarczającej liczby pasażerów, żeby miało sens ekonomiczny.

    Nie wszystko można przeliczyć na zużycie energii.
    Ważniejsza może być przepustowość danej linii i ile pasażerów można
    przewieźć w szczycie.
    Tutaj szybki tramwaj nie ma konkurencji w dużym mieście, może poza metrem.

    Dowodem jest armagedon w północnym Poznaniu od momentu zamknięcia PST do
    remontu.

  • 38. Data: 2022-10-13 12:23:21
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2022-10-13 o 01:02, ii pisze:

    > P...sz jak zwykle. Ludzie korzystając z systemu energetycznego finansują
    > go. A jak dokładają do niego energię nawet tylko niekiedy to jeszcze
    > bardziej finansują. Dopłaty do elektryków niczym nie różnią się od 500+
    > albo dopłaty do ogrzewania węglem. Politycy na tym robią kariery. A
    > elektryki istniały jak dopłat nie było. I takoż moje elektryki nie są
    > dofinansowane. Dofinansowana może być kolej, którą od pewnego czasu
    > jeżdżę. Ale mimo to jest ona bardziej eko od spalinowców.

    > Dlatego istnieją, że nie ciągnie się za nimi smród. Ludzie już nie chcą
> [...]

    Czytałem wypowiedź specjalisty od rynku samochodowego, że gdyby nie ulgi
    i dopłaty to sprzedaż samochodów elektrycznych byłaby na poziomie
    kolekcjonerskim (takiego sformułowania użył). Najlepszym przykładem jest
    Norwegia, gdzie po zniesieniu dopłat sprzedaż praktycznie zaniknie.
    Ale rzeczywiście musimy obracać się w kręgu rzeczywistości - póki są
    dopłaty można próbować. :-)
    Jednak póki co nadal różnica cen jest zbyt wysoka, żeby inwestować w
    elektryka - taniej jest jeździć spalinowym..
    T.

  • 39. Data: 2022-10-13 12:32:18
    Od: "T." <k...@i...pl>

    > Podobnej wielkości elektryka, e-c4 można było zamówić za 120 tys. (z
    > dopłatą).
    >
    > TG

    Sprawdziłem - najtańszy e-c4 kosztuje 166 900 zł (ze strony dealera).
    Przy maksymalnej dopłacie 18 750 zł (czy zawsze dostaje się maksymalną
    dopłatę?) mamy 148 150 zł.
    Ten sam samochód w najtańsze wersji kosztuje 98 850. Niestety nie ma
    automatu, który byłby lepszy dom porównania.
    Zatem różnica wynosi 49 300. To już mniej niż 80, ale prawie 50 tys. na
    paliwo (załóżmy po 10 tys. rocznie) to jednak sporo... :-)
    Należy jeszcze doliczyć większe koszty ubezpieczenia elektryka. Co do
    przeglądów - nie wiem. Ale zapewne nie są tanie, zwłaszcza - jak już
    gdzieś tu pisałem - wymiana płynu chłodzącego to koszt ok. 3 tys. zł co
    kilka lat (np. po przebiegu 60 tys. km).
    T.

  • 40. Data: 2022-10-13 12:37:39
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 13-10-2022 o 12:32, T. pisze:

    > Sprawdziłem - najtańszy e-c4 kosztuje 166 900 zł (ze strony dealera).
    > Przy maksymalnej dopłacie 18 750 zł (czy zawsze dostaje się maksymalną
    > dopłatę?)

    Maksymalna to 27 000.
    18 750 to minimalna.

    > mamy 148 150 zł.
    > Ten sam samochód w najtańsze wersji

    Porównywanie do najtańszej i najgorzej wyposażonej wersji mija się z celem.
    Musi być co najmniej tak samo mocna (a najlepiej mocniejsza, bo inaczej
    nie dorówna elektrycznym konikom) i tak samo dobrze wyposażona.
    Np. w w automat i ogrzewanie postojowe.

    Zresztą akurat PSA NIE CHCE sprzedawać elektryków, więc ich ceny można
    pominąć, są celowo zaporowe.