    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Taśmy LED - załamka
    Date: Fri, 2 Dec 2016 11:44:14 +0100

    W dniu 01-12-2016 o 21:44, ToMasz pisze:
    > to ja mam tyle prądu na oświetlenie całej kuchni, 17 m2, i ludzie mówią
    > że jest super jasno i przedewszystkim równomiernie. fotki chcesz?

    Na fotki chętnie rzucę okiem (coś tam z adresu trzeba usunąć), ale jak
    na razie ja nie zajmuję się pasjami oświetleniem LEDowym. Wyposażałem
    kuchnię 5 lat temu i zdecydowałem, że pod szafkami zamiast lampek dam
    LEDy. Polecali wtedy te zalane, że odporne na parę wodną i pochlapanie.
    Myślałem, że temat załatwiłem na wieki, a przedwczoraj się dowiedziałem,
    że coś nie halo.

    > kup porządny zasilacz, coś jak ze starego laptopa. nie znaczy że musi
    > kosztować krocie, bo nawet za 15zł dostaniesz. kategoria 4 a najlepiej
    > 5. no i u mnie ważny jest natychmiastowy start.

    Wybrałem ten:
    https://www.oneled.pl/pl/p/MW-POWER-A12-Zasilacz-wod
    oodporny-12V-2%2C5A-30W/177
    Zadzwoniłem, czy jest na sklepie. Pani powiedziała, żebym wypełnił
    zamówienie na stronie to za kilka dni będzie do odbioru.
    W czasie jak wypełniałem zadzwoniła, że mogą mi w drodze wyjątku (czarny
    piątek) sprzedać ten:
    https://www.oneled.pl/pl/p/MEAN-WELL-Zasilacz-wodood
    porny-LPV-12V3A-36W/231
    w cenie tamtego więc go kupiłem.

> [...]
    > nisko prądowych z paru względów.
    > 1. mają zapas, o czym pisałem
    > 2. jeśli robisz oświetlenie diodowe, to moim zdaniem największą zaletą
    > jest rozproszenie światła. coś jak oświetlenie słoneczne, dzienne. biorę
    > na tyle słabe diody, żeby razem dawały mi przyjemne dla oka rozproszone
    > światło. jeśli kupie pasek 5m72W to potem.... ile tych diodek użyje? 1m
    > na całe pomieszczenie? JAk to rozposzyć.... po 6 diodek na punkt
    > świetlny? Bez sensu. wolę dać konkretne,długie paski, może nawet kable
    > cieńkie żeby pół wolta wytracić i mam spokój na lata.

    To jest bardzo cenna informacja. Jak dojdę do tematu (planuję w
    styczniu) to może bym sam na to wpadł aby kupić tasiemkę z LEDami 2835
    ale na mały prąd, ale może bym nie wpadł.
    Ja raczej myślałem, że dobre LEDy będą na tasiemkach o dużej mocy i
    myślałem, aby wziąć takie o dużej mocy i obniżyć im prąd.
    Niestety przypuszczam, że w informacjach o taśmach nie znajdę dokładnych
    informacji o zastosowanych LEDach. Bo najlepsza byłaby taśma z mocnych
    LEDów, ale zrobiona na mniejszy prąd.

    > nie. jak za mocno "zejdziesz" z prądem (napięciem) to w jednym pasku
    > diody będą miały różną jasność. tak doświadczalnie to 8 wolt, nie mniej.

    To jest oczywiste, że przy niskim napięciu będą różnie świecić, bo
    rozrzuty napięć przewodzenia LEDów nie zostaną wyrównane opornikami i
    różnice prądów między sekcjami mogą być spore.
    Jak zauważyłem, że te LEDy się różnie świecą, a zgłaszany problem to
    piszczenie zasilacza to logika mi mówiła, że jest za niskie napięcie i
    dlatego różnie świecą. Jak zmierzyłem, że jest 12V to już wiedziałem, że
    wymiana zasilacza załatwi tylko problem piszczenia, a nie załatwi
    problemu świecenia i nie załatwiła.

    Rozważałem obniżenie prądu o połowę - to na pewno odpowiada wyższemu
    napięciu niż 8V.

    > od 2 lat mam całe mieszkanie w diodach.

    Ja się jeszcze nie przekonałem (w domu nie mam ani jednej LEdówki).
    Obawiam się, czy światło LEDów, które ma o ile wiem kilka prążków tak
    dobranych aby nam się wydawało, że jest białe nie jest szkodliwe dla
    oczu, które od tysięcy lat ewolucji dopasowywały się do innego widma.
    A efekty szkodliwe mogą ujawniać się po wielu latach więc wolę aby inni
    to testowali na sobie.

    > Co dziwne, te ze średniej półki
    > migają. znaczy umierają. mam takie paski (led lumen czy jakoś tak,
    > podpisane na taśmie przez producenta) które świecą jak dzikie - chyba
    > 50-60mA na sekcje. i świecą dobrze, ale jak dlamnei za mocno. A
    > najtańsze chińskie 2835 - nie do zajechania. No i daje ich dużo, i łącze
    > w pary zimne i ciepłe, dla uzyskania większego współczynnika oddawania
    > barw.
    > Reasumując: połącz zimne i ciepłe, daj dużo diód 2835, dobry zasilacz,
    > będzie ładnie. Pisz jak coś, chętnie odpowiem

    Jesteś w stanie wskazać dokładnie które to te, co je tak próbowałeś
    zajechać.

    > PS list, żebyś nie musiał szukać

    Ten list pamiętałem tylko w formie, że ktoś coś o LEDach tu niedawno
    pisał, ale wtedy temat mnie nie interesował więc poza informacją, że są
    różne obudowy LEdów i że coś z tego wynika nie pamiętałem.

    Ja z synem i LEDami mam inne doświadczenie. W szkole (liceum) był
    konkurs na pomoc dydaktyczną i syn bardzo chciał wygrać tableta (taniej
    byłoby kupić, ale co się nie robi dla satysfakcji).
    Wzięliśmy mapę fizyczną Europy (coś 1x1m) i podświetlili LEDami 31
    różnych obszarów geograficznych. Mechanicznie bardzo fajnie wyszło z 3
    płyt pilśniowych o grubości 3mm. Tylna i przednia przykręcone do
    środkowej tak, że nakrętki chowały się w tej przeciwległej - czyli
    wyszło coś całkiem płaskiego o grubości 9mm, a powycinanie
    poszczególnych płyt dało miejsce na LEDy, kable i elektronikę.

    Z panelu sterującego wybierało się (w trybie uczenia) co ma się świecić,
    a w trybie testu naciśniecie guzika powodowało losowe podświetlenie
    czegoś i potem jak się nacisnęło właściwy przycisk to był sygnał
    dźwiękowy o narastającej częstotliwości, a jak zły to o opadającej.
    Wszystko bez mikrokontrolera :)
    P.G.