  • Data: 2014-12-21 00:36:27
    Temat: Re: Telewizory kineskopowe
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Mirek napisał:

    > No widzisz a mój Ojciec twierdził, że widzi (na czarno-białym) co jest
    > nadawane w kolorze bo jest _lepszy_ obraz - ale to mogło być w czasach,
    > kiedy kolor był włączony na stałe, a programy były pół na pół. Ja nie
    > bardzo pamiętam jak to było, bo mówię tu o okresie, kiedy jako dziecko
    > zaprowadzono mnie do sąsiadów na jakąś pierwszą dobranockę w kolorze.

    Na pewno nie odwrotnie? Pytam o zdanie szanownego Ojca na temat tego,
    co lepsze. Samo odróżnienie, kiedy nadaja w kolorze, nie było przejawem
    jakiegoś audio- czy raczej wideofilstwa. Każdy to widział. Czarnobiały
    obraz składał się z równiuteńkich poziomych linii. W ciemniejszych
    partiach obrazu linie zdawały się być bardzo cieniutkie, w jaśniejszych
    rozszerzały się. Ale w dobrym i dobrze wyregulowanym odbiorniku nigdy
    nie zlewały się w jedną plamę. Zawsze pozostawały te delikatnie prążki.
    Jako dziecko lubiłem przyglądać się z bliska obrazowi telewizyjnemu.
    Wtedy ma się jeszcze doskonałą adaptacje soczewki, widac ostro z kilku
    centymetrów. W ogóle wtedy lubiłem *tamtą* telewizję.

    Nigdy nie było tak, że cały czas nadawano z modulacją koloru, a znaczące
    partie szły jeszcze jako czarnobiałe. Zaczęło się od pojedynczych programów
    w kolorze, póżniej ich udział rósł, ale gdy doszło do "pół na pół" (przed
    południem leciały czarnobiałe), to jeszcze system nadawania przełączano.
    Może ktoś uznał tą kaszkę z podnośniej koloru za przejaw nowoczesności?
    Inaczej tego nie potrafię wytłumaczyć. W każdym razie dość powszechne
    było to narzekanie na pogorszenie odbioru u ludu, na którym skorzystali
    tylko nieliczni wybrańcy z kolorowymi telewizorami.

    --
    Jarek