    From: "Magnus Elephantus" <m...@n...dot>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Termostat - cross post ( pojechało to też na Fizyce)
    Date: Sat, 23 Aug 2014 00:43:07 -0000

    <s...@g...com> wrote in message
    news:602c5cfd-841d-4380-9c1b-a92f0d730c54@googlegrou
    ps.com...
    W zasadzie najlepiej byłoby do nasrysować, ale z lenistwa postaram się to
    opisać.

    Grzejnik oporowy=>Złom ogrzewany (Kątownik Aluminiowy)=>Termometr
    (DS1820)=> ATMEGA8+soft => przekaźnik i sruuu.. zpowrotem na grzejnik.

    Aha, mam tam jeszcze po drodze wyświetlarkę LCD, kiera pokazuje mi aktualną
    temperaturę odczytywaną z DS1820.

    No i teraz tak: ustawiam w sofcie temperaturę na 50st. Grzała grzeje, DS1820
    mierzy temperaturę i ATMEGA wyłancza grzałkę przy 50 stopniach. Tymczasem
    nadal mierzę i wyświetlam na LCD aktualną temperaturę odczytywaną z DS'a.
    Rośnie łajza o jakieś 5 stopni.

    I nie ma się czemu dziwić. Element grzejny , to grubowarstwowy opornik na
    ceramice. Cw jest >> od Cw Alu.

    Zrobiłem pomiary. DeltaT=C*exp(-alfa*Tz), Tz - temperatura żądana.

    No niby wszystko cacy, ale ino za pierwszym razem uruchomienia tego
    algorytmu. A dalej, to przekaźnik zacznie cykać jak posrany..

    Macie jakiś pomysł ??

    Moze PID ?
    http://en.wikipedia.org/wiki/PID_controller
    http://www.atmel.com/dyn/resources/prod_documents/AV