  • 1. Data: 2014-08-23 02:07:08
    Temat: Termostat - cross post ( pojechało to też na Fizyce)
    Od: s...@g...com

    W zasadzie najlepiej byłoby do nasrysować, ale z lenistwa postaram się to opisać.

    Grzejnik oporowy=>Złom ogrzewany (Kątownik Aluminiowy)=>Termometr (DS1820)=>
    ATMEGA8+soft => przekaźnik i sruuu.. zpowrotem na grzejnik.

    Aha, mam tam jeszcze po drodze wyświetlarkę LCD, kiera pokazuje mi aktualną
    temperaturę odczytywaną z DS1820.

    No i teraz tak: ustawiam w sofcie temperaturę na 50st. Grzała grzeje, DS1820 mierzy
    temperaturę i ATMEGA wyłancza grzałkę przy 50 stopniach. Tymczasem nadal mierzę i
    wyświetlam na LCD aktualną temperaturę odczytywaną z DS'a. Rośnie łajza o jakieś 5
    stopni.

    I nie ma się czemu dziwić. Element grzejny , to grubowarstwowy opornik na ceramice.
    Cw jest >> od Cw Alu.

    Zrobiłem pomiary. DeltaT=C*exp(-alfa*Tz), Tz - temperatura żądana.

    No niby wszystko cacy, ale ino za pierwszym razem uruchomienia tego algorytmu. A
    dalej, to przekaźnik zacznie cykać jak posrany..

    Macie jakiś pomysł ??

  • 2. Data: 2014-08-23 02:43:07
    Od: "Magnus Elephantus" <m...@n...dot>

    <s...@g...com> wrote in message
    ps.com...
[...]

    Moze PID ?
    http://en.wikipedia.org/wiki/PID_controller
    http://www.atmel.com/dyn/resources/prod_documents/AV
    R221.zip

  • 3. Data: 2014-08-23 03:28:12
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Fri, 22 Aug 2014 17:07:08 -0700 (PDT), s...@g...com wrote:

> [...]
    >
    >No niby wszystko cacy, ale ino za pierwszym razem uruchomienia tego algorytmu. A
    dalej, to przekaźnik zacznie cykać jak posrany..

    tak. Cos spieprzyles.

    A co sie dzieje z temperatura jak ten przekaznik cyka?

    A.L.

    P.S> To jest klasyczny regulator dwupolozeniowy. Poczytaj sobie

    http://kssiz.freehost.pl/Regulacja_dwupolozeniowa.pd

    Gdy przekaznik jest bez histerezy, a stala czasu
    nagrzewania/chlodzenai niewielka, to wlasnie pzrekaznik bedzie klapal
    bardzo szybko. Co samo w sobie nie jest zle (z dokladnoscia do teg oco
    chcesz zrobic)

  • 4. Data: 2014-08-23 03:28:32
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sat, 23 Aug 2014 00:43:07 -0000, "Magnus Elephantus"
    <m...@n...dot> wrote:

> [...]
    >
    >No niby wszystko cacy, ale ino za pierwszym razem uruchomienia tego
    >algorytmu. A dalej, to przekaźnik zacznie cykać jak posrany..

    Najlepiej reaktor atomowy

    A.L.

  • 5. Data: 2014-08-23 04:47:09
    Od: s...@g...com

    W dniu sobota, 23 sierpnia 2014 03:28:12 UTC+2 użytkownik A. L. napisał:
> [...]

    > nagrzewania/chlodzenai niewielka, to wlasnie pzrekaznik bedzie klapal
    >
    > bardzo szybko. Co samo w sobie nie jest zle (z dokladnoscia do teg oco

    Hahh.. Jasne że histeria została wzięta pod uwagę. I empiryka też. Tak sobie myślę,
    coby ten przekaźnik wydupcyć z układu i zastąpić go MOSFETEM. Napędzanym ICL7xxx.
    Popatrz na to jeszcze raz. Za pierwszym 'sztychem' uwzględniam histerię, grzeję łajzę
    do To - 5 stopni, jak pokazuje mi DS.
    No i co teraz za drugim razem? Zaś mam włączyć przekaźnik przy temperaturze To - 5
    stopni? Toż to będzie cykać jak posrane !!

  • 6. Data: 2014-08-23 05:19:17
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    <s...@g...com> wrote in message
> [...]
    > algorytmu.
    > A dalej, to przekaźnik zacznie cykać jak posrany..

    Po pierwsze - nie jest to crosspost, wysłałeś dwa osobne posty.

    Po drugie - nie wiem czemu się dziwisz działaniu układu...

    Przecież jeśli grzałkę masz w postaci stałego opornika który włączasz
    pod stałe napięcie to chyba oczywiste jest, że przy temperaturze
    kaloryferka zbliżonej do ustalonej/docelowej ilość mocy jaką
    doprowadzasz włączając grzałkę jest sporo zaduża niż potrzebujesz
    w minimalnym czasie reakcji przekaźnika i przesterowujesz
    temperaturę... bo przecież potrzebujesz ułamek mocy aby
    doprowadzić z 49 do 50 z tego co potrzebujesz aby doprowadzić
    z 20 do 50 w tym samym czasie, nie?

    Jak masz do dyspozycji tylko przekaźnik to musisz regulować
    prąd opornika lub napięcie do którego go podłączasz aby przy
    temperaturze zmierzonej zbliżonej do docelowej dać mniej
    mocy z grzałki... Np. dodaj drugi przekaźnik i przełączaj nim
    napięcia lub dodatkowy opornik szeregowy.

    Jeśli możesz tam wstawić MOSFETa jak pisałeś nieco później
    to zastosuj po prostu sterowanie grzałką PWM gdzie w zależności
    od różnicy temperatur zmierzonej i docelowej będziesz zmniejszał
    lub zwiększał wypełnienie PWM sterującym grzałką... a więc
    będziesz mógł dozować kwanty mocy jakimi karmić będziesz grzałkę.

  • 7. Data: 2014-08-23 09:00:47
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    ps.com...

> [...]

    No i co teraz za drugim razem? Zaś mam włączyć przekaźnik przy temperaturze
    To - 5 stopni? Toż to będzie cykać jak posrane !!

    ----------------
    Histereza to wyłączamy przy To + dT, włączamy przy To - dT.
    Zapis: "uwzględniam histerezę, grzeję łajzę do To - 5st" rozumiem jako
    wprowadzenie ujemnej histerezy. Ujemna histereza oznacza generację na
    maksymalnej częstotliwości na jaką pozwalają układowi opóźnienia.
    P.G.

  • 8. Data: 2014-08-23 09:07:19
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 22 Aug 2014 17:07:08 -0700 (PDT), s...@g...com napisał(a):

    > Macie jakiś pomysł ??

    Zrobić na tej Atmedze regulator PID zamiast proporcjonalnego?
    --
    Jacek

  • 9. Data: 2014-08-23 09:46:43
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    > Macie jakiś pomysł ??

    Pomysły są zależne od tego jaka dokladność regulacji jest wymagana i
    czy to regulacja stałowartościowa czy programowa.
    K.

  • 10. Data: 2014-08-23 10:21:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 22 Aug 2014 20:28:32 -0500, A.L. napisał(a):
    >On Sat, 23 Aug 2014 00:43:07 -0000, "Magnus Elephantus"

    AVR221.zip

    > Najlepiej reaktor atomowy

    Ale o co chodzi ? Regulator PID jest jak najbardziej wlasciwy.
    Tylko ze do niego trzeba analogowo sterowany element wykonawczy, czyli
    np grzejnik regulowany w miare szybkim PWM.
    W zamian uzyskamy dosc stabilna temperature.

    Oczywiscie szybki PWM bedzie cykac jak szalony ... uzyj tranzystora,
    nie bedzie cykal :-)
    Moc jak rozymiem mala, mozna tez uzyc sterowania analogowego.
    Albo od razu grzac tranzystorem :-)

    P.S. Kiedys na cwiczeniach jakos tak zapetlalismy zwykly regulator PID
    i przekaznik, ze wychodzil z tego od razu PWM. Nie pamietam jak ...
    ale kolega robi od poczatku to nie musi kombinowac.

    >P.S> To jest klasyczny regulator dwupolozeniowy. Poczytaj sobie
    >http://kssiz.freehost.pl/Regulacja_dwupolozeniowa.p
    df
> [...]
    >nagrzewania/chlodzenai niewielka, to wlasnie pzrekaznik bedzie klapal
    >bardzo szybko. Co samo w sobie nie jest zle (z dokladnoscia do teg oco

    Albowiem zwiekszenie histerezy zmniejszy czestotliwosc klapania, ale
    kosztem wiekszych oscylacji temperatury. A jak stala czasowa krotka,
    to i tak bedzie klapal czesto. Trzeba wyeliminowac zrodlo klapania -
    czyli przekaznik :-)

    Jest jeszcze jeden efekt - w momencie gdy temperatura obiektu jest
    progowa, to jakikolwiek blad pomiaru zmienia nam decyzje - wlaczyc czy
    wylaczyc. I w efekcie klapie jak szalony.
    Z tym wlasnie walczy histera. Ale w ukladzie mikroprocesorowym mozna
    pomyslec o innym zwalczaniu - dobrze filtrujemy pomiary, czy ustalamy
    minimalny czas stanu.

    J.