  • 81. Data: 2013-11-08 10:54:37
    Temat: Re: Tesla-S - haczyk w samochodach elektrycznych ;)
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 7 Nov 2013 11:23:23 +0000 (UTC), masti

    > stancja tankuje dziennie kilkanaście tysięcy pojazdów.

    Licząc na dzisiejsze warunki, średnio 10 minut postoju na stanowisku per
    pojazd i 8 stanowiskach, to wychodzi przez 24h ciągłego obłożenia około
    1200 pojazdów. Tylko większość stacji nie ma takiego ruchu, a w nocy są
    bardzo mocne przeciągi. Ja bym wziął połowę tego wyniku, czyli 600 per
    stacja, bo w dzień też są często luzy -- także ze swoim szacunkiem "trochę"
    jednak przesadziłeś.

    Bateria do Tesli S ma (górką) ~2x1,5x0,3m czyli zajmuje niecały 1m3. Co
    daje 600m3 dla założenia ilościowego + prześwity + wentylacja + miejsce na
    ruch dla maszynerii, dokowanie, załóżmy górką dwa razy tyle jest potrzebne
    czyli 1200m3 magazynu.

    Analogiczna ilość paliwa, przy założeniu że do baku przeciętnego pojazdu
    wchodzi 50dm3 i można na tym przejechać podobny dystans jak Tesla S 85kW
    (tj. 400-500km, z takimi samymi wysokimi parametrami przyśpieszenia,
    dynamiki itp. choć porównywalny HP benzynowy wciąga IMHO więcej), daje
    zaledwie 30m3.

    Przy czym mnie chodziło raczej o gabaryty "naziemne" samych stacji,
    albowiem te będą (a z pewnością mogą być) zupełnie bezobsługowe -- całe
    tankowanie zrobi maszyna, co wpłynie na brak "sklepu" z kasami, tankowanie
    będzie szybsze, a więc mniej stanowisk będzie wymagane. Ile to zajmie
    miejsca pod ziemią czy w jakiejś "wieży", to już mniejszy problem.

    --
    Pozdor Myjk

  • 82. Data: 2013-11-08 11:14:46
    Od: TaDzik <t...@B...pl>

    W dniu 08-11-2013 09:52, Andrzej Lawa pisze:
    > Zamiast akumulatorów - superkondensatory.

    No właśnie Panowie i Panie, czemu tak w kółko
    'baterie-akumulatory-baterie"? Słyszeliście o takim czymś jak grafen?
    Myślę, że w tym kierunku pójdzie rozwój alternatywnych źródeł napędu
    pojazdów.
    Pani Prof. Frąckowiak też pracuje nad superkondensatorami.
    Oczywiście problem ich naładowanie pozostaje nadal bo potrzeba będzie
    pewnie duuużego prądu w krótkim czasie.
    Ale samochody z takimi kondensatorami będą pewnie lżejsze niż z
    akumulatorami.
    --
    Pozdro
    tadzik

  • 83. Data: 2013-11-08 11:35:36
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 08.11.2013 11:14, TaDzik pisze:

> [...]
    > Pani Prof. Frąckowiak też pracuje nad superkondensatorami.
    > Oczywiście problem ich naładowanie pozostaje nadal bo potrzeba będzie

    Nie musi to być pełne ładowanie - skoro i tak trzeba ciągnąć
    infrastrukturę, to można pomyśleć rozwiązaniu a'la to dla autobusów - co
    jakiś czas na trasie złącze do podładowania.

    Dodać do tego automatyzację i przy okazji rozwiąże się problem
    bezmyślnych zapierdalaczy, jak np. Kupalina.

  • 84. Data: 2013-11-08 11:41:21
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello TaDzik,

    Friday, November 8, 2013, 11:14:46 AM, you wrote:

> [...]
    > pewnie duuużego prądu w krótkim czasie.
    > Ale samochody z takimi kondensatorami będą pewnie lżejsze niż z

    Zajmiemy się sprawą, jak tylko dojdą do istotnych w puntu widzenia
    tego zastosowania pojemności. Bo na razie absolutnie nie ma się czym
    chwalić.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 85. Data: 2013-11-08 11:46:04
    Od: masti <g...@t...hell>

    Dnia pięknego Fri, 08 Nov 2013 10:54:37 +0100 osobnik zwany Myjk napisał:

> [...]
    > bardzo mocne przeciągi. Ja bym wziął połowę tego wyniku, czyli 600 per
    > stacja, bo w dzień też są często luzy -- także ze swoim szacunkiem

    racja, przesadziłem dla większości stacji

> [...]

    > (tj. 400-500km, z takimi samymi wysokimi parametrami przyśpieszenia,
    > dynamiki itp. choć porównywalny HP benzynowy wciąga IMHO więcej), daje

    no własnie czyli jednak dużo mniej

> [...]
    > tankowanie będzie szybsze, a więc mniej stanowisk będzie wymagane. Ile
    > to zajmie miejsca pod ziemią czy w jakiejś "wieży", to już mniejszy

    na pewno nie będą to stacje bez sklepu bo obecne stacje w mieście żyja
    głównie ze sklepu a nie paliwa. Czego najlepszym przykładem jest Neste,
    które nie zarabiało na tyle by utrzymać stacje oparte tylko na tańszym
    paliwie.

    mst <at> gazeta <.> pl
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 86. Data: 2013-11-08 11:48:54
    Od: TaDzik <t...@B...pl>

    > Zajmiemy się sprawą, jak tylko dojdą do istotnych w puntu widzenia
    > tego zastosowania pojemności. Bo na razie absolutnie nie ma się czym
    > chwalić.

    No to tego o pojemności to nie wiedziałem.
    Ważne, że kierunek obrany, po drodze coś się wymyśli pewnie
    --
    Pozdro
    tadzik

  • 87. Data: 2013-11-08 12:06:37
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 8 Nov 2013 10:46:04 +0000 (UTC), masti

    > na pewno nie będą to stacje bez sklepu bo obecne stacje
    > w mieście żyja głównie ze sklepu a nie paliwa.

    Z tego co widzę, większość ludzi na stacjach kupuje głównie paliwo i gdyby
    nie było możliwości zakupów innych rzeczy, to _większość_ by wcale nie
    płakała szczególnie -- tym bardziej że ceny tych rzeczy są jednak wysokie.

    Myślę że "restauracje" i półki sklepowe pojawiły się głównie dlatego, że
    trzeba wysiąść z auta, złapać za rurę i se wsadzić, muszą być kasy, bo
    większość ludzi nadal woli płacić gotówką, komuś gaz tankować. Trzeba w
    związku z tym utrzymać pracowników -- a marketing nie ma łaski, oczy widzą,
    ręka płaci.

    > Czego najlepszym przykładem jest Neste,
    > które nie zarabiało na tyle by utrzymać
    > stacje oparte tylko na tańszym paliwie.

    Oj, ale 20 lat jednak działało -- że w końcu nie wytrzymało presji
    wyjątkowo niskiej marży paliwowej, to już inna kwestia. Co w sumie nie
    świadczy najlepiej o konsumentach, którzy z jednej strony psioczą na wysoką
    cenę paliwa a z drugiej przetracają 6 zł na zapiekankę wartą maks. 3 zł i
    inne droższe niż w sklepie czy restauracji, produkty.

    --
    Pozdor Myjk

  • 88. Data: 2013-11-08 12:10:39
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 07 Nov 2013 22:17:39 +0100, RadoslawF

    > W kraju w którym wstrzymano budowę elektrowni atomowej taka opcja
    > odpada.

    Nie ma co zbytnio porównywać takiego ogniwa do elektrowni. Inne gabaryty,
    mniejsze moce. Na dzisiaj odpada, za 50 lat to może być podstawowe
    rozwiązanie.

    > Wymiana zestawu akumulatorów czyli tylko jedna firma będzie je
    > produkowała.

    Czy dzisiaj paluszki AA i AAA produkuje tylko jedna firma?

    > A i tak jak już ktoś zauważył będą takie okresy
    > jak święto zmarłych kiedy wszyscy będą chcieli wymienić i zabraknie.

    Pisząc takie rzeczy warto się zaintereować dla porównania histroią stacji
    paliwowych. Na poczatku nie było ich takie multum, działały w "normalnych"
    godzinach -- potrzeba było wiele czasu na zmiany.

    > Wielokrotnie więcej.

    Podparcie?

    --
    Pozdor Myjk

  • 89. Data: 2013-11-08 12:45:46
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 07 Nov 2013 22:32:32 +0100, sqlwiel

    > I na pewno Vincent (czy inny jego następca) wetknie tam
    > swoje lepkie paluchy, dowali akcyzę i przestanie być tanio.

    To jakby jest oczywiste. Jak nie akcyza w "paliwie", to będą winiety. W
    końcu za coś trzeba budować nowe drogi i remontować te które używasz. Wg
    mnie mimo wszystko najbardziej sprawiedliwy jest podatek od paliwa. Ile
    jeździsz i jak dużo ważysz, tyleż płacisz. Austria, Szwajcaria czy Czechy
    mają winiety -- można przez nich przejechać i się nie tankować -- to by
    poszli z torbami.

    --
    Pozdor Myjk

  • 90. Data: 2013-11-08 15:36:18
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2013-11-08 12:10, Użytkownik Myjk napisał:

> [...]
    > rozwiązanie.

    > Czy dzisiaj paluszki AA i AAA produkuje tylko jedna firma?

    Ale wiesz mam nadzieję dlaczego produkują takie a nie inne ?

    > Pisząc takie rzeczy warto się zaintereować dla porównania histroią stacji
    > paliwowych. Na poczatku nie było ich takie multum, działały w "normalnych"
    > godzinach -- potrzeba było wiele czasu na zmiany.

    Poważnie ? jak było mało pojazdów to paliwo sprzedawał np. aptekarz
    dzisiejszy aptekarz nie ma odpowiedniego łącza do elektrowni.

    > Podparcie?

    Znajomość cen wykupu ziemi pod inwestycje plus orientacja w cenach
    takich inwestycji jak linia energetyczna.
    Stacje paliw bez kredytów postawi z 5 procent naszych obywateli
    wielokilometrowej linii energetycznej nie, nawet zakłady energetyczne
    unikają nowych inwestycji, zgadnij dlaczego.