    From: "Anerys" <s...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Theremin
    Date: Fri, 17 Aug 2012 23:47:12 +0200

    Użytkownik "PcmOl" <...@...com> napisał w wiadomości
    news:k0m8q5$th9$1@mx1.internetia.pl...

    > Nie, nie ma obowiązku i trudno wymagać, by każdy miał identyczną radochę z
    > budowania, co z używania.
    >
    > Ostatnio naszła mnie ochota posłuchania radia na falach "krótkich" +
    > rozmów lotników (lotnisko mam nieopodal).
    >
    > Mogę zrobić radio lampowe - fajne, bo świeci, buczy i grzeje (to ostatnie
    > może już nie tak fajne).
    > Mogę zwykłe radio z PLL - fajne, bo łatwe.
    > Mogę też szarpnąć się w SDR - fajne, bo może wszystko. (tylko kłopot z
    > DDS)
    > Mogę kupić dwa skanery - fajne, bo szybko, ale brak radochy z budowania
> [...]

    Ale umieć ZROBIĆ powinno się każde tradycyjne radio, lampowe, tranzystorowe,
    na prostym scalaku. Ja bym bardziej stawiał na właściwości, żeby np. dane
    radio nie było odczulane byle silniejszym sygnałem z boku, bo sąsiad zaczyna
    pluć w gruszkę od swego CB.
    Zaczynając od radia - najpierw choćby detektorek - słuchawka zbocznikowana
    diodą, ch.., że odbierze wszystko. Ale bardzo możliwe, że coś będzie słychać
    i da się zrozumieć (osobiście przetestowane). Podem obwód rezonansowy, dioda
    i słuchawka zamknięta kondensatorem o odpowiedniej wartości, potem coś ze
    wzmacniaczem, o bezpośrednim wzmocnieniu, refleksowy, (super)reakcyjny,
    potem homodynę, heterodynę... ITD. Ale nie z przymusu. Przymus zabija
    resztkę chęci.
    Oczywiście, że teraz nie zrobię sobie radia lampowego (najwyżej końcówka
    audio), bo lamp za bardzo nie mam, nie mam też gdzie tego umieścić, etc. Z
    podobnego powodu nie skonstruuję sobie teraz żadnego TRX-a. Jedynie zakup,
    niestety. Ale jeśli mam z czego (części, kasa, zapał), to nie widzę powodu
    nie podchodzić do tematu. Jeśli ktoś idzie na piwo, to czemu ludzie się
    dziwią, że drugi kupuje pączki, a nie też piwo pije... (np. bo przecież
    pączki zawierają cukier który szkodzi a piwo nie szkodzi, itp.)? Taka ogólna
    obserwacja, mantra - a-po-co?
    Zaczęło się od fascynacji "thereminem", i pytaniem o jego budowę. Mnie po
    prostu zastanowiła reakcja w stylu "a-po-co?" właśnie.
    Tyle na razie, bo się zrobi advocacy...