    From: Mario <m...@...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Transil a sprawa polska.
    Date: Mon, 25 Aug 2014 18:47:55 +0200

    W dniu 2014-08-25 18:08, AlexY pisze:

    > Kiedy przechodziłem proces edukacji w zakresie elektroniki (zawodówka i
    > technikum - oba kierunek elektroniki) nikt nie wspominał o tym że dioda
    > zenera jest tylko do ~6V, może gdybym studiował tudzież magistrował się
    > w tym temacie byłoby to w jakikolwiek sposób istotne, na moim poziomie
    > całkowicie wystarczy że nazwę to zenerką 9V bez wnikania jakie zjawisko
    > fizyczne wewnątrz zachodzi, bo działa (w układzie) dokładnie tak samo.
    > Pachnie mi to lekko snobizmem, dobrze wiedzieć że jest to inne zjawisko
    > fizyczne ale nie dramatyzujmy.

    Rodzaj przebicia ma wpływ na parametry, takie jak rezystancja
    dynamiczna, czy zależność temperaturowa napięcia stabilizacji. Dla
    Zenera ujemny współczynnik, dla lawinowej dodatni. Dla diod w zakresie
    5-7 V współistnieją oba zjawiska i można uzyskać współczynnik
    temperaturowy bliski zeru. Miało to znaczenie przy projektowaniu
    stabilnych temperaturowo źródeł napięcia. W takim uA723 (MAA723) dioda
    miała zdaje się 6,9 V. To nie jest snobizm tylko przydatna wiedza. No
    może kiedyś przydatna, bo teraz mało kto sam projektuje stabilizator od
    podstaw na diodzie stabilizacyjnej, skoro są tanie źródła referencyjne o
    dobrej jakości. ATSD to jestem pewien, że ta wiedza była w książkach do
    techników elektronicznych.

    --
    pozdrawiam
    MD