  • 1. Data: 2014-08-24 19:06:47
    Temat: Transil a sprawa polska.
    Od: JDX <j...@o...pl>

    Jak wiadomo, Transil(TM) jest zastrzeżonym znakiem towarowym firmy ST
    Microelectronics. Wobec tego przydałoby się używać jakiegoś polskiego
    terminu tak jak to robią Anglosasi czy Niemcy, tj. używają swoich.
    Znacie może jakieś książki/artykuły w których jakiś naukowiec z jakiejś
    polibudy, najlepiej "z nazwiskiem", jakoś ogarnął ten problem? Bo
    słowniki to raczej nic na ten temat nie mówią.

    Trochę poszperałem w sieci i znalazłem następujące terminy, głównie na
    stronach handlarzy elementami elektronicznymi:
    - dioda przeciwprzepięciowa - bardzo mi się podoba, ale może być (IMO
    mały) problem ponieważ tak, zdaje się, nazywa się też czasami zwykłe
    diody prostownicze włączane równolegle do indukcyjności,
    - dioda Zenera przeciwprzepięciowa - niezbyt mi się podoba ponieważ
    zenerka i transil, chociaż mają bardzo podobne charakterystyki, to były
    projektowane do różnych zastosowań, w szczególności transile mają dużą
    powierzchnię złącza umożliwiającą przewodzenie dużych prądów (chociaż
    Anglosasi czasami używają tego terminu tj. transient absorption Zener
    diode),
    - dioda przeciwzakłóceniowa - widziałem u Conrada; od wielkiej biedy
    może być,
    - dioda zabezpieczająca - w tej grupie TME umieściło transile, ale IMO
    to jest słabe ponieważ jest od groma diod zabezpieczających (w sensie
    funkcji pełnionej w układzie),
    - dioda supresyjna - WTF?! Kto k..wa wymyślił tego potworka?!

    Macie jakieś fajne pomysły?

  • 2. Data: 2014-08-24 19:31:48
    Temat: Re: Transil a sprawa polska.
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2014-08-24 19:06, JDX pisze:

    > Macie jakieś fajne pomysły?

    Killzener :)
    Obcinacz diodowy.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 3. Data: 2014-08-24 21:15:35
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik JDX napisał:
    > - dioda przeciwprzepięciowa - bardzo mi się podoba, ale może być (IMO
    > mały) problem ponieważ tak, zdaje się, nazywa się też czasami zwykłe
    > diody prostownicze włączane równolegle do indukcyjności,

    Takoż diody lawinowe (bo powyżej 6V to już nie Zenera) optymalizowane na
    przyjmowanie krótkich ale wysokoenergetycznych impulsów - nie muszą mieś
    wściekle dokładnego napięcia, wściekle dokładnej stabilności termicznej
    - ale muszą mieć ostre kolano i wytrzymywać dużo w impulsie. Trochę tego
    w życiu naprodukowałem.

    Ta równolegle do cewki to raczej "dioda zwrotna"

  • 4. Data: 2014-08-24 22:47:17
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2014-08-24 21:15, "Dariusz K. Ładziak" wrote:

    > Takoż diody lawinowe (bo powyżej 6V to już nie Zenera) optymalizowane na
    > przyjmowanie krótkich ale wysokoenergetycznych impulsów
    Nie bardzo rozumiem co masz na myśli, ale przecież dioda lawinowa jest
    pojęciem szerszym i obejmuje:
    - transile aka diody przeciwprzepięciowe,
    - diody stabilizacyjne ("zenerki" dla napięć powyżej 6V),
    - diody prostownicze (oczywiście nie takie zwykłe tylko wykorzystujące
    efekt przebicia lawinowego)
    - i jeszcze jakieś tam inne.

  • 5. Data: 2014-08-25 00:49:55
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik "Dariusz K. Ładziak" napisał:
> [...]

    Dioda zenera mocy.

    > Takoż diody lawinowe (bo powyżej 6V to już nie Zenera) optymalizowane na

    Od kiedy powyżej 6V to nie dioda zenera?

    [..]

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 6. Data: 2014-08-25 02:46:25
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2014-08-25 00:49, AlexY wrote:

    > Dioda zenera mocy.
    Ale to nie jest dioda Zenera (mocy):
    1. ze względu na ubogie domieszkowanie,
    2. ze względu na powierzchnię złącza zaprojektowaną do przewodzenia
    dużych prądów (w krótkim czasie).
    Z w/w względów zachodzi tam przebicie lawinowe a nie zjawisko Zenera.

    > Od kiedy powyżej 6V to nie dioda zenera?
    Od zawsze? Bo powyżej ~6V dominującym zjawiskiem jest przebicie
    lawinowe. Tak np. piszą tutaj https://en.wikipedia.org/wiki/Zener_diode,
    ale można też to znaleźć w innych miejscach. Na plwiki podają ~7V, a np.
    tutaj http://www.onsemi.com/pub_link/Collateral/HBD854-D.P
    DF ~7-8V.

  • 7. Data: 2014-08-25 08:27:23
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik JDX napisał:

> [...]
    > dużych prądów (w krótkim czasie).
    > Z w/w względów zachodzi tam przebicie lawinowe a nie zjawisko Zenera.

    Przy określonym napięciu zaczyna przewodzić i jest przystosowana do
    dużych prądów, jak już się spali ma zrobić zwarcie, dla mnie to zener mocy.

> [...]
    > lawinowe. Tak np. piszą tutaj https://en.wikipedia.org/wiki/Zener_diode,
    > ale można też to znaleźć w innych miejscach. Na plwiki podają ~7V, a np.

    Zamawiając element zamawiam diodę zenera 9V a nie diodę lawinową(?) i to
    jest moje kryterium nazewnictwa.

  • 8. Data: 2014-08-25 09:30:06
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2014-08-25 08:27, AlexY wrote:

    > Przy określonym napięciu zaczyna przewodzić i jest przystosowana do
    > dużych prądów, jak już się spali ma zrobić zwarcie, dla mnie to zener mocy.
    Przecież tam nie zachodzi zjawisko Zenera. To jaki to zener?

    DF ~7-8V.

    > Zamawiając element zamawiam diodę zenera 9V a nie diodę lawinową(?) i to
    > jest moje kryterium nazewnictwa.
    No cóż, nie wszyscy na tym świecie muszą być kompetentni. :-D W każdym
    razie można zamówić diodę stabilizacyjną... Aczkolwiek, jak znam życie,
    niektórzy handlarze mogą mieć kłopot ze zrozumieniem o co chodzi. :-D

  • 9. Data: 2014-08-25 09:40:49
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2014-08-25 08:27, AlexY wrote:
    [...]
    > Zamawiając element zamawiam diodę zenera 9V a nie diodę lawinową(?) i to
    > jest moje kryterium nazewnictwa.
    I jeszcze jedno zajrzyj sobie np. tutaj
    http://www.vishay.com/docs/85607/bzx85.pdf i porównaj współczynniki
    temperaturowe napięcia Zenera dla diod z Uz<5,6V i tych z Uz>5,6.
    Ciekawy jest też przypadek diody z Uz=5,6V. A że marketroidzi i
    handlarze na wszystko mówią "dioda Zenera" to już inna sprawa...

  • 10. Data: 2014-08-25 10:39:46
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    JDX wrote:

    Dioda TVS?

    > - dioda supresyjna - WTF?! Kto k..wa wymyślił tego potworka?!

    Przebijam: Ochota Ser Festival. :-D

    Pozdrawiam, Piotr