  • 21. Data: 2016-07-10 02:33:47
    Temat: Re: UPS pod male urzadzenia
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    Użytkownik "Pawel" <ppf9@USUN_TOpoczta.fm> napisał w wiadomości
    news:57815759$0$658$65785112@news.neostrada.pl...
    > Co do stanu dysku, to powiedz co moze byc innego, jesli niee problemy z
    > zasilaniem, skoro od ponad doby dysk podpiety do lapka nawet raz nie emial
    > dziwnych odglosow, a przy bananapPi gora kilka minut od startu i zaczal
    > swirowac.

    W poprzednim poście przerwałem, bo serio, ścięło mnie i nie byłem w stanie
    pisać.
    Podsumuję, bo więcej bym powiedział, gdybym miał trochę danych...
    Sprawdź napięcia i ich stabilność, czy coś się nie nanosi przez zasilanie,
    zakłócenia jakieś.
    Sprawdź złącza pod kątem poprawności stykania się (jeden kabel może w jednej
    płycie/z jednym dyskiem stykać galanto, a z drugimi być be.
    Wreszcie, zobacz, czy dysk na przykład, nie rezonuje akustycznie. Parę dni
    temu zapuściłem z głośników laptopa dźwięk ok. 1700 Hz i słyszę raptem, że
    dysk dostał pierdolca, tłucze głowicami jak wariat. Przerwałem dźwięk, dysk
    natychmiast się uspokoił.
    SMART w pełniejszym zestawieniu mógłby powiedzieć coś więcej o stanie dysku,
    gdyż nie tylko wartości parametrów, ale i ich wzajemna korelacja, może coś
    powiedzieć.

    Nie mam specjalnie teraz weny na więcej, miałem w poprzednim poście, ale nie
    byłem już w stanie pisać.
    Jakby co, podpytaj... albo po prostu zrób zrzut SMART (jak uda się podpiąć,
    żeby adapter "nie oprzeszkadzał") i podlinkuj do obrazka, podałem już
    przykład, zanim mnie ścięło.
    Śmiało mogę powiedzieć, że jeśli dysk świruje, to zdecydowanie, należałoby
    przyjrzeć się mu. Czy jest jakaś reguła? Skąd jest zasilany, z Banana, czy
    ma swoje?

    --
    Życie jest przepiękną telenowelą, przenoszoną drogą płciową.
    (C) Ferdek Kiepski

  • 22. Data: 2016-07-10 02:56:07
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    Użytkownik "Olaf Frikiov Skiorvensen" <B...@i...invalid> napisał w
    wiadomości news:sbu2ob1ca3kblgrh4a4jrqrudcsf9dtjl1@4ax.com...

    > Masz kłopot. Jeśli ten parametr jest większy niż zero to oznacza, że
    > na dysku są mocno uszkodzone sektory, z których odczytem nie dały
    > sobie rady wewnętrzne procedury korekcji błędów.

    Różnie różne dyski go wyprowadzają. Ale racja, ten parametr niezerowy, to
    poważne ostrzeżenie. Choć mam dysk, w którym jest on niezerowy od lat, a
    dysk chodzi normalnie i niczym nie mogę tego parametru spędzić..

    > Taki dysk można naprawić za pomocą MHDD czy Victorii lub Spinrite(inne
    > programy gorąco odradzam).

    To też od różnych czynników zależy. Czy uszkodzenie jest logiczne, bo się
    źle zapisała suma kontrolna nagłówka, czy samego sektora, czy też, fizycznie
    uszkodzony jest nościk, wtedy dysk może, nie musi (niestety...) remapowac
    go. Najgorsze, gdy trzaśnie sama tabela realokacji, bywa.

    > Z mojego doświadczenia wynika, że to po pewnym czasie od naprawy(2-3

    To już fizyczne uszkodzenie.

    > miesiące)powróci, reklamój ten dysk jeśli jeszcze można albo go

    Jeśli na gwarancji - jak najbardziej.

    > zastosuj jako przycisk do papieru.

    Przede wszystkim, problem trzeba naprawić jak najszybciej po wystąpieniu
    błłędu, im później się to "załata", tym większe ryzyko, że uszkodzenie się
    utrwali.
    Prócz przycisku do papieru... no, ja bym mu wymyślił jakieś zastosowanie.
    Na przykład takie:
    https://www.youtube.com/watch?v=uM63nUaGgao
    https://www.youtube.com/watch?v=bVoPrvjvSKs

  • 23. Data: 2016-07-10 03:42:17
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Sun, 10 Jul 2016 02:56:07 +0200
    doszła do mnie wiadomość <nls6ej$lm4$1@node1.news.atman.pl>
    od "HF5BS" <h...@j...pl> :

    >Prócz przycisku do papieru... no, ja bym mu wymyślił jakieś zastosowanie.
    >Na przykład takie:
    >https://www.youtube.com/watch?v=uM63nUaGgao
    >https://www.youtube.com/watch?v=bVoPrvjvSKs

    Szlifierka:
    https://www.youtube.com/watch?v=d1EH35b55Js
    Stabilizator kamery
    https://www.youtube.com/watch?v=yDi1o8GUAss
    dla didżeja:
    http://www.instructables.com/id/HDDJ-Turning-an-old-
    hard-disk-drive-into-a-rotary/

    W samej obudowie od takiego HDD trochę elektroniki można upchnąć.
    --
    Całujmy wszyscy dupę Henryka.
    http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,1546

  • 24. Data: 2016-07-10 09:07:18
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    Użytkownik "Olaf Frikiov Skiorvensen" <B...@i...invalid> napisał w
    wiadomości news:si83obd742fe6r0838bsd9t28c631a5hot@4ax.com...
    > Wcale nie przypadkiem, dnia Sun, 10 Jul 2016 02:56:07 +0200
> [...]

    Oo! Dzięki za inspirację i dopowiedzenie w temacie - to mi się w ludziach
    podoba, że kulturalnie mówiąc, ignorują pytania w stylu "poco", bo to sie
    nogi noco :P :)
    Podoba mi się, że zamiast bezrozumnie zniszczyć, rozp...lić, coś robią.
    Przynajmniej COŚ.

    > W samej obudowie od takiego HDD trochę elektroniki można upchnąć.

    Swego czasu myślałem o zabiegu, by w takiego resztkowego twardziela,
    wepchnąć dwa małe PATA, duży robiłby za sanki, a można by było je razem
    zapiąć do płyty jednym kablem.
    Miewałem już, że kabel był jednodyskowy, zdarzyło mi się też obciąć
    dwudyskowy do jednodyskowego, bo niestety, kable PATA, zwłaszcza 80-ki, są
    dość łamliwe, przykra to usterka.

    > --
    > Całujmy wszyscy dupę Henryka.

    Henryk nie istnieje... Ale tego nie rozwijajmy, NTG...

  • 25. Data: 2016-07-10 09:11:13
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    idź do sklepu ekelektronicznego z taką listą:
    (możesz to tanio kupić na aliexpress lub na allegro)
    1. zasilacz. ze starego laptopa. albo jakikolwiek na 15-20v (byle prąd
    był nie mniejszy niż ten który wynika z sumarycznego zapotrzebowania)
    2. regulator step - down. to takie urządzenie które z wyższego napięcia,
    w zasadzie dowolnego (nieniszczącego) zrobi Ci 14v którym będiziesz
    ładował akumulator. nie możesz bezpośrednio podłączyć jakiegoś tam
    zaislacza do akumulatora, bo go przeładujesz. nie możesz określić
    stałego prądu ładowania - bo nie wiadomo ile odbiorniki wezmą. tak więc
    pozostaje ładowanie stałym napięciem. 12v- smierć aku, 15v-
    przeładowanie, gazowanie. 14v - bezpieczne 90%
    3 akumulator. dowolny. 1.2Ah da 1 amper przez godzine. Ty chcesz
    sekundy? A jak chcesz więcej - kup większy to niema znaczenia.
    3 drugi regulowany step down, który zrobi Ci z 12 - 5V. zamiast niego
    możesz zastosować ładowarkę samochodową, ale z niej nie wycisniesz nawet
    1 ampera
    4 skrzynka - opcjonalnie
    5 kable gniazda wtyczki - jak są potrzebne. ale ja bym lutował bezpośrenido
    miernik - konieczny do regulacji step down. lutownica

    ToMasz

  • 26. Data: 2016-07-13 00:16:15
    Od: Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>

    W dniu 10.07.2016 o 02:33, HF5BS pisze:

> [...]
    > Śmiało mogę powiedzieć, że jeśli dysk świruje, to zdecydowanie,
    > należałoby przyjrzeć się mu. Czy jest jakaś reguła? Skąd jest zasilany,

    Co do SMARTa, to dopiero dzisiaj rano skonczyl sie robic badblock i
    oczywiscie nie bylo zadnych badblockow. Jak podlaczylem dysk znowu do
    BPI, to zaczelo sie znowu, czyli jakby dysk mial problem z zasilaniem.

    Ponizej zamieszczam najwazniejsza czeesc SMARTa, czyli parametry:
    =======
    ID# ATTRIBUTE_NAME FLAG VALUE WORST THRESH TYPE
    UPDATED WHEN_FAILED RAW_VALUE
    1 Raw_Read_Error_Rate 0x002f 200 200 051 Pre-fail
    Always - 184
    3 Spin_Up_Time 0x0027 188 178 021 Pre-fail
    Always - 1591
    4 Start_Stop_Count 0x0032 100 100 000 Old_age
    Always - 221
    5 Reallocated_Sector_Ct 0x0033 200 200 140 Pre-fail
    Always - 0
    7 Seek_Error_Rate 0x002e 100 253 000 Old_age
    Always - 0
    9 Power_On_Hours 0x0032 086 086 000 Old_age
    Always - 10499
    10 Spin_Retry_Count 0x0032 100 100 000 Old_age
    Always - 0
    11 Calibration_Retry_Count 0x0032 100 100 000 Old_age
    Always - 0
    12 Power_Cycle_Count 0x0032 100 100 000 Old_age
    Always - 220
    192 Power-Off_Retract_Count 0x0032 200 200 000 Old_age Always
    - 152
    193 Load_Cycle_Count 0x0032 195 195 000 Old_age Always
    - 16008
    194 Temperature_Celsius 0x0022 120 101 000 Old_age Always
    - 27
    196 Reallocated_Event_Count 0x0032 200 200 000 Old_age Always
    - 0
    197 Current_Pending_Sector 0x0032 200 200 000 Old_age Always
    - 1
    198 Offline_Uncorrectable 0x0030 200 200 000 Old_age
    Offline - 0
    199 UDMA_CRC_Error_Count 0x0032 200 200 000 Old_age Always
    - 0
    200 Multi_Zone_Error_Rate 0x0008 200 200 000 Old_age
    Offline - 0
    ========

    Co do podlaczenia dysku do bpi, to jest on podlaczony przez kaabel SATA
    i jest zasilany takze przez kabel SATA. Probowalem kiedys podlaczac ten
    adapteer pod bpi, ale z tegppo co pamietam, to chyba nawet nie
    wystartowal, czy nie ewykryl go. Nie pamietam, w kazdym badz razie nie
    moglem uzyc adaptera, zeeby podlaczyc dysk do bpi.

    Znalazlem jeszcze jeden adapter z osobnym zasilaniem i podlaczylem dysk
    przez niego. Wystartowal normalnie i nie slychac zadnych dziwnych dzwiekow.

    Na razie mam takie podejrzenia:
    - Problem z pradem, choc teeraz juz sam nie wiem
    - problem z zasilaczem bpi
    - probleem z kablem zasilajacym dysk przez bpi
    - problem z samym bpi
    - Jest jeszcze taka mozliwosc, ze to kernel swiruje, ale to jest
    najmneje prawdopodobne

    Sprobuje poszukac kabla zasilajacego dysk, bo chyba mam gdzies drugi.

    Co do pozostalych watkow tego tematu, to odpowiem jutro, albo pojutrze,
    bo czasu brak.

  • 27. Data: 2016-07-13 01:21:00
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Wed, 13 Jul 2016 00:16:15 +0200
    doszła do mnie wiadomość <57856c74$0$659$65785112@news.neostrada.pl>
    od Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm> :
    >197 Current_Pending_Sector 0x0032 200 200 000 Old_age Always
    > - 1

    Podłącz ten dysk do jakiegoś komputera i za pomocą MHDD napraw ten
    błąd.
    Opisy znajdziesz w sieci:
    3) Jak usunąć bad sektory i wolne sektory?
    http://www.nirvanowiec.republika.pl/MHDD.html

    Jeśli liczba sektorów UNC wykrywanych w czasie naprawy będzie szybko
    przyrastać i osiągnie kilkadziesiąt, to daj sobie spokój z naprawą i
    skopiuj dane na inny dysk.

  • 28. Data: 2016-07-13 01:37:52
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    Użytkownik "Pawel" <ppf9@USUN_TOpoczta.fm> napisał w wiadomości
    (...)
> [...]
    > ID# ATTRIBUTE_NAME FLAG VALUE WORST THRESH TYPE UPDATED
    > WHEN_FAILED RAW_VALUE
    > 1 Raw_Read_Error_Rate 0x002f 200 200 051 Pre-fail

    Całkiem nieźle, niektóre dyski pokazują zero, niezależnie od stanu. Wartość
    3-cyfrowa, jeśli jest prawdziwa, dobrze świadczy o dysku.

    > 3 Spin_Up_Time 0x0027 188 178 021 Pre-fail
    > - 1591

    Coś się dzieje.

    > 4 Start_Stop_Count 0x0032 100 100 000 Old_age
    > - 221

    221 razy startował, niewiele.

    > 5 Reallocated_Sector_Ct 0x0033 200 200 140 Pre-fail
    > - 0

    Znakomicie.

    > 7 Seek_Error_Rate 0x002e 100 253 000 Old_age
    > - 0

    Dysk nie odnotowuje błędów wyszukiwania. Najsprawniejszy dysk mechaniczny, w
    trakcie pracy ma te błędy. Bo np. CD-ROM zadrży, dotknie się komputera, ktoś
    kichnie w pokoju, itp.

    > 9 Power_On_Hours 0x0032 086 086 000 Old_age
    > - 10499

    Ale wygląda, ze w przeliczeniu na ciągłą pracę, to ok. 14.5 miesiąca.
    Wartość już nie nowa, ale nie mam zastrzeżeń. niektóre dyski wstawiają tu
    jednak minuty pracy, a nawet sekundy.

    > 10 Spin_Retry_Count 0x0032 100 100 000 Old_age
    > - 0
    > 11 Calibration_Retry_Count 0x0032 100 100 000 Old_age
    > - 0

    Znakomicie, dysk nie miał powodu ani do ponownego rozbiegu talerzy (10), ani
    do rekalibracji (11) Wartości niezerowe każą wzmóc czujność, powiększające
    się, zrobić szybko backup danych.

    > 12 Power_Cycle_Count 0x0032 100 100 000 Old_age
    > - 220

    Nie stosujesz oszczędzania energii :)

    > 192 Power-Off_Retract_Count 0x0032 200 200 000 Old_age Always -
    > 152

    OK

    > 193 Load_Cycle_Count 0x0032 195 195 000 Old_age Always -
    > 16008

    Dysk stosuje wycofywanie głowic w razie nieaktywności. 5-10 sekund od
    początku braku aktywności słychać lekkie kliknięcie - to właśnie ta cofka.
    Nie wszystkie dyski laptopowe to robią. Nie wszystkie też odnotowują.

    > 194 Temperature_Celsius 0x0022 120 101 000 Old_age Always -
    > 27

    Jest dobrze, choć dyskowi lepiej się będzie pracowało na ciepło, tak do
    40-45 stopni, na zimno różnie bywa. Temperatura graniczna, to hmm... 55
    stopni, gdy poleci wyżej, to dyskowi źle robi. Może chwilowo znaleźć się
    między 45 a 55. Powyzej 55 może wzrosnąć stopa błędów, także elektronika
    dysku może zacząć dziwaczyć. Skraca się też żywotność urządzenia.
    Sporadycznie może się zdarzyć, że dysk zacznie przekłamywać odczyty, miałem
    taki, poleciał na fajans.

> [...]
    > 0
    > 200 Multi_Zone_Error_Rate 0x0008 200 200 000 Old_age

    Znakomicie. Powiedziałbym, ze dysk jest w bardzo dobrym stanie. Choć (197)
    niezerowy (także niezerowe 05) każe wzmóc czujność, powiększające sie
    sygnalizują nadchodzący problem.

    Wartości 01 i 07 mogą wyskakiwać nawet do całkiem pokaźnych wartości, choć
    bez przesady.

> [...]
    >

    > Sprobuje poszukac kabla zasilajacego dysk, bo chyba mam gdzies drugi.
    >
    > Co do pozostalych watkow tego tematu, to odpowiem jutro, albo pojutrze, bo

    OK. Pomierz napięcia, dziwne chroboty mogą zachodzić przy ich
    niestabilności. Np. jeśli zasilacz za mało daje, albo, gdy na linii
    zasilającej siłownik jest jakiś zły styk. Trochę mi się to kłóci z (01) i
    (07). Także kabel sygnałowy, kabelki SATA nie są ekranowane i w sumie nie
    wiem, czy nie potrafią złapać czegoś, jeśli w okolicy rozsiewa się jakiś
    syfel lokalny, w postaci niestabilnego zasilania.
    Stąd... sugerowałem? Nie pamiętam... sugestia o przeczyszczeniu wszystkich
    złączy, oraz pomiarze napięć pod kątem wartości, mieszczenia się w
    tolerancji i ich stabilności. Jeśli w obwodzie na styku będzie oporność i
    siłownik zechce szybko zmienić pozycję, to nie jestem pewien, czy to tak
    łatwo mu przyjdzie.
    Miałem z zasilaniem przypadki zarówno złych napięć, jak i ich niestabilności
    właśnie. Nieraz się zdarzyło, ze na złączu (stare molexy w tym celują), że
    lekkie dotknięcie kabla powodowało chrupudup w dysku i po chwili słychać
    było jego ponowny start. Pół biedy, jeśli w tym momencie dysk nie zapisywał,
    to po prostu, szukany sektor sobie dopozycjonował.
    Chociaż... (199) by powinien coś zarejstrować, gdy coś zakłóci transfer...
    ale nie zawsze się to dzieje.
    Zdarzyło mi się jednak, choć akurat pod Windą, że zastosowałem w starym ATA
    kabel 40-żyłowy, ale wymusiłem (jeden wpis w rejestrze) transfer szybszy,
    niż UDMA-33, dysk zaczął się zachowywać, jakby chyba połowę nośnika miał
    zwaloną - po prostu zaczął na potęgę wywalać błędy odczytu, z towarzyszącym
    mu charakterystycznym chrobotem głowic. I co lepsze, kilkakrotny test
    ujawniał je zawsze w tych samych miejscach. Gdy wyprostowałem sytuację, nie
    pamiętam, czy dałem kabel 80-żyłowy, czy przywróciłem UDMA-33, zapuściłem
    kolejny test i błędów już nie było, także w miejscach, gdzie test poprzednio
    je ujawniał.

    Jak tu podsumować... łeb mi dziś pracuje, ale tym razem oczy każą
    natychmiast przestać... Sprawdź napięcia i ich jakość. Sprawdź i popraw
    styki, lub chociaż je przeczyść. Jeśli się uda pojedynczo powyjmować je z
    wtyczek, to je dognij i wsadź z powrotem, z wyczuciem, rozsądnie poprawić
    docisk styku nie zawadzi. Jeśli nie na teraz, to na przyszłość.
    Sprawdziłbym, czy na masie nie ma jakiegoś obcego potencjału, spotkałem się
    z sytuacją, że komputer z niezerowym potencjałem na masie zaczął "kuśtykać".
    Może coś być z kablem sygnałowym, ale bardziej jednak postawię na zasilanie.
    Parametr (197) być może wyzeruje się sam, jesli sektor, który spowodował
    jego zwiększenie, zostanie zapisany przy jakiejś okazji. A jeśli to z
    sektora poza obszarem użytkownika, to latami będzie się trzymać wartość
    niezerowa, bez większego znaczenia. Wreszcie ostatnie sprawdzenie - spróbuj
    dać trochę w kość dyskowi, tzn, przez jakiś czas pomłóć nim rób cokolwiek,
    co go obciąży, a nastepnie sprawdź jego temperaturę (194). Dyski laptopowe
    potrafią się grzać bardziej, niż desktopowe, np. temperatura powyżej 60
    stopni nie jest niczym niecodziennym, choć też nie jest niczym dla dysku
    dobrym i zdrowym. Ale one chyba jednak lepiej znoszą gorąco - sprawdź, czy
    twój dysk przy dotyku nie parzy.

    Tyle na razie, oczy za mgłą, a pies jeszcze czeka na nocne siq, więc lecę z
    nim... i przepraszam za pardon, jeśli z moich sugestii nic nie wyjdzie. Ale
    tak mam, że jak ktoś ma problem, z którym ja się wcześniej zetknąłem i
    rozwiązałem, lub chociaż ustaliłem przyczynę, czuję, że muszę pomóc, jak
    umiem :)) (bowiem nieraz sugestie doprowadzały do rozwiązania - zdarzao mi
    się znaleźć w wypowiedziach szczegóły, które np. ktoś przegapił przy
    rozważaniach...

    Pozdro wszystkim, lecę odlać psa i w kimę, niże latają, łeb mi się kiwa...
    Tęsknię za porządną, parogodzinną burzą, pamiętam sprzed lat taką, co loiła
    częściej, niż co sekundę, te prukaniny, co teraz latają (nie wiązać z
    wichurami i ulewami), to nawet powietrza powietrza porządnie nie oczyszczą,
    pyr pyr i po burzy. Dobrej nocki...

  • 29. Data: 2016-07-17 14:50:25
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    Pawel <ppf9@usun_topoczta.fm> wrote:

    > No nie wiem. Z poczatku tez tak myslalem, ale jak podlaczylem do innego
    > zasilacza (nie u mnie), to dziaalalo wszystko. Teraz podpialem sam dysk
    > do lapka (przez usb) i takze dziala.
    > Wymienilem u siebie zasilacz na prawie nowy (kilka razy uzywany do
    > ladowania) i to samo jest. Zdarza sie, ze zaraz po starcie wydaje dzwiek
    > jakby nie mogl wystartowac. Jak dla mnie, to problem z zasilaniem, bo
    > nie wiem co innego mogloby byc.

    Najprawdopodabniej masz problem z zasilaniem. Ale wniosek ze
    potrzebujesz UPS jest bez sensu: potrzebujesz lepszy zasilacz
    i mozliwe ze lepszy kabel. Tanie chinskie ladowarki notorycznie
    maja duzo gorsze parametry niz podane w specyfikacji. Np.
    popularne kostki "2.1A" faktycznie daja kolo 850 mA. To
    850 mA wystarcza dla Banana Pi, ale jest duzo za malo jesli
    jeszcze chcesz podlaczyc dysk (chyba ze dysk zasilany z odzielnego
    zasilacza). Zasilacze powinny pracowac od 85V na wejsciu
    i nie robi im wielkiej roznicy czy na wejsciu jest trojkat,
    prostokat czy sinus (w sumie prostokat najlepszy, ale roznice
    nie sa takie duze). Pisze powinny bo tanie chinskie zasilacze
    czesto maja duzo mniejsza moc przy zasilaniu z 85V. Ale w
    Polsce raczej nie powinno byc problemu ze zbyt niskim napieciem
    zasilania. Kabel tez jest wazny, moze sie zdarzyc ze od
    strony zasilacza jest 5V, a Banana Pi dostaje 4V co nie
    wystarcza.

    Niestety, kupic dobrzy zasilacz z wyjsciem USB czy dobry
    kabel nie jest latwo.

    --
    Waldek Hebisch

  • 30. Data: 2016-07-17 22:00:51
    Od: Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>

    W dniu 17.07.2016 o 14:50, a...@m...uni.wroc.pl pisze:

> [...]
    > zasilania. Kabel tez jest wazny, moze sie zdarzyc ze od
    > strony zasilacza jest 5V, a Banana Pi dostaje 4V co nie

    Ja juz poddaje sie z tym. Nie mam juz czasu na taka zabawe. Jakbym mial
    chociaz u kogos sprawdzic na innym BPI, to mozna by chociaz wykluczyc, a
    tak, to nie wiem. Sprawdzilem i dysk jest jeszcze na gwarancji, wiec
    wysle na gwaancje, niech sprawdza. Jak stwierdza, ze jest OK, to zapewne
    bedzie uszkodzone gniazdo SATA lub zasilanie SATA w BPI.

    Przed wyslaniem, chce jeszcze sprawdzic ile rzeczywiscie pobiera pradu
    bpi uzywajac tego mojego zasilacza, ale musze najpieerw kupic
    amperomierz/woltomierz przez usb (wiem, ze mozna uzyc zwyklego
    amperomieerza, ale to rozwiazanie jest wygodniejesze -
    http://telmal.com/pl/p/Woltomierz-amperomierz-tester
    -USB-KEWEISI-KWS-V21-/3060)

    Co do napiecia na gniezdzie zasilaajacym dysk, to wynosi ok 5V (waha sie
    od 4.97 do 5.02).

    Jesli to nie dysk i nie uszkodzone gniazddo SATA, to ja juz nie wiem co
    tam moze byc.
    Mam tylko nadzieje, ze to nie bpi, bo nie speecjalnie mi sie podoba
    perspeektywa wywalenia 300, czy 400 zl na nowe.