    Date: Sat, 20 Sep 2014 20:59:39 +0200
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Uziom

    W dniu 2014-09-20 12:44, Gof pisze:

    > Hej,
    >
    > Temat na troche odlozylem, ale teraz do niego wracam. Sasiad wbil 15
    > ocynkowanych ceownikow po ok. 1-1.5m kazdy, wiec podlaczylem sie do
    > nich i bede chcial to zmierzyc. Stad pytania:
    >
    > Rozumiem ze rezystancja przewodow laczacych te kolki pomiarowe nie ma
    > znaczenia, bo mierzony jest jedynie spadek na samym uziomie, ale czy
    > rezystancja uziomu, zrobionego z tego pierwszego, pradowego kolka, nie
    > zwiekszy odczytanej wartosci?

    > Odpuscilem tego peceta.

    Wybacz, ale osobiście radzę Ci, abyś sobie odpuścił także to, a
    wykonanie ochrony zlecił elektrykowi, który ma o tym pojęcie.
    Wbrew pozorom wykonanie skutecznej i prawidłowej ochrony nie jest
    zadaniem prostym i łatwym.
    Napisałeś na początku, że w domu jest instalacja 2-przewodowa.
    Po pierwsze co chcesz dalej zrobić z tym uziomem? Gdzie go chcesz
    podłączyć, do czego?
    Wymieniasz tą instalację na 3-przewodową?
    Najpierw musisz wiedzieć z jakim typem sieci zasilającej masz do
    czynienia, bo od tego zależy w jaki sposób wolno ci wykorzystać ten
    uziom oraz jaką oporność uziomu musisz uzyskać, aby spełnić skuteczność
    ochrony. Inaczej wygląda ochrona w układzie TT i w TN, a jeszcze inaczej
    w IT.
    Przy czym w przypadku sieci TN mamy do czynienia z TN-C lub TN-S i tu
    też są różnice.
    Sam uziom to jeszcze nie wszystko. Trzeba wykonać układ ochronny.
    Często na wsiach sieci posiadają układ TT. Uziemianie w tym przypadku
    przewodu neutralnego może nieść większe zagrożenie zarówno
    bezpieczeństwa dla ludzi oraz instalacji niż pozostawienie tej
    instalacji bez tego uziemienia.
    Aby instalacja była bezpieczna musisz znać układ danej sieci i wiedzieć
    co możesz wykonać i dlaczego.

    Ponadto wymagana oporność uziemienia zależy od wartości i charakterystyk
    zabezpieczeń, a do wyników należy uwzględnić jeszcze odpowiednie
    współczynniki korekcyjne, które zależą od rodzaju uziomu oraz gruntu.
    Sam pomiar uziemienia jest dość trudny, gdyż prawidłowy wynik to nie
    tylko efekt posiadania dobrego przyrządu, ale przede wszystkim wiedzy i
    doświadczenia w wykonywaniu takich pomiarów. Sam pomiar można wykonać
    metodą techniczną przy pomocy dwóch przyrządów (woltomierza i
    amperomierza) oraz źródła zasilania, ale tu trzeba wiedzieć jak należy
    wykonać taki pomiar i jak dokonać obliczeń.
    Wbijanie uziomów na głębokość 1-1,5m jest lekkim nieporozumieniem,
    ponieważ na tej głębokości zazwyczaj dość mocno zmienia się wilgotność
    gleby, a tym samym i jej rezystywności, co może powodować, że w pewnych
    okresach roku uziom nie będzie spełniał swojego zadania. Na takich
    głębokościach to się wykonuje tylko uziomy poziome z bednarki w formie
    tzw. otoku. Dzięki takiej bednarce powierzchnia kontaktu z gruntem jest
    bardzo duża, ale i tak bywa, że trzeba się jeszcze wspomóc kilkoma
    dodatkowymi sondami pionowymi wbitymi na głębokość 5 i więcej metrów,
    aby uzyskać prawidłową oporność uziomu.
    Wstępna znajomość rodzaju gruntu pozwala oszacować jaki rodzaj uziomu
    będzie lepszy i jaki rodzaj ochrony zastosować.

    Napisz może najpierw jaki masz układ sieci, jaki rodzaj gruntu i co
    chcesz dalej zrobić z tym uziemieniem, bo póki co to sprawiasz wrażenie
    niewidomego, któremu zamarzyło się malowanie pejzaży :)