    From: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>
    Newsgroups: pl.rec.telewizja
    Subject: Re: VoD pod linuksem
    Date: Tue, 16 Feb 2010 21:16:54 +0100
    <hl60m4$c6l$1@news.interia.pl> <hl6vun$qh7$1@inews.gazeta.pl>
    <hl8fm1$bun$3@news.interia.pl> <hl9irm$clo$1@inews.gazeta.pl>
    <m...@i...localdomain> <hl9l1j$qp6$1@news.interia.pl>
    <1...@p...stozek.waw.pl>
    <hlbr3v$jn2$1@news.interia.pl>
    <7...@p...stozek.waw.pl>
    <hlegi1$uok$1@news.interia.pl>
    <3...@p...stozek.waw.pl>

    W dniu 2010-02-16 20:18, Jan Stożek pisze:
    > Po głębokim namyśle Przemysław Adam Śmiejek napisał w wtorek, 16
    > lutego 2010 17:47:
    > Masa ludzi ma zerowe pojęcie o prawie wszystkim - i jakoś żyją.

    Oczywiście. Bo inaczej się nie da. Niemożliwe jest znanie się na wszystkim.

    > Więcej - ani biznesy ani społeczeństwa od tego nie upadły.

    O widzisz, zaczynasz zauważać na czym polega DRM :D To po prostu biznes
    dopasowany do większości społeczeństwa.

    > O tyle skuteczne, że ze względu na brak klientów z DRM na moim
    > systemie operacyjnym - bo podobno nie ma on sensu - nie oglądam
    > legalnego VoD (za które bym nawet zapłacił, a co tam), tylko muszę
    > ściągać pliki z P2P, za które nie płacę. Albo zrezygnować z
    > oglądania. Po prostu pełen sukces.

    Owszem, bo nie da się dogodzić każdemu. Dla ciebie ty jesteś
    najważniejszy, więc cię to drażni. Dla biznesu jesteś po prostu poza
    grupą docelową.

    > Fajnie. Tylko dlaczego mi - i pewnie nie tylko mi - się uniemożliwia
    > oglądanie? Nie jestem "drobnym kanciarzem" - a jeśli jestem (ze
    > względu na P2P) - to głównie dlatego, że nie mam możliwości legalnego
    > oglądania filmów. Bo za płytę mogę zapłacić wyłącznie w przypadku
    > arcydzieł, do których będę wielokrotnie wracał. W przypadku "sieczki
    > jednorazowego użytku" nie ma to większego sensu.

    To użyj wypożyczalni klasycznej. W ogólności to ja cię rozumiem, bo sam
    jestem ousiderem w wielu dziedzinach. Ale z teorii i praktyki
    ekonomicznej wynika, że gdzie drwa rąbią, tam wióry lecą.

    > Są też tacy, którzy w autobusach wyciągają portfele z kieszeni. Ale
    > nie zamyka się z tego powodu ludzi w domach i nie likwiduje
    > transportu zbiorowego, tylko po części toleruje ten proceder, a po
    > części łapie sprawców.

    I jednocześnie nosi portfele schowane, zamknięte, przywiązane, a nie
    wywieszone na wierzchu z nadzieją, że jakby co to złodziej powinien
    zostać złapany.

    > Tymczasem restrykcyjny DRM w gruncie rzeczy
    > wprowadza odpowiedzialność zbiorową.

    Owszem. Jak wiele innych zabezpieczeń. Np. zamek z domofonem w klatce,
    np. hasła na wiele rzeczy, np. zamki, np. zabezpieczenia etc.
    Niestety nie da się inaczej.

    > To Ty uznajesz zabezpieczenie złamane za zabezpieczenie????

    Owszem. Świat nie jest zerojedynkowy. Są ludzie, którzy moje auto
    otwierają w 10 sekund. Pomimo to uznaję zamknięcie za użyteczne i
    codziennie zamykam kluczykiem, podobnie jak większość moich sąsiadów.
    > Jeżeli kilkanaście lat, to dla Ciebie "całkiem niedawno", to
    > rzeczywiście. Bo StarOffice obsługiwał formaty MS jeszcze w
    > poprzednim tysiącleciu.

    Częściowo. Do dzisiaj, pomimo otwarcia przez ms obsługa momentami kuleje.

    > I gdzieś w tym miejscu kończy się niezgodność poglądów, a zaczyna
    > jakieś totalne nieporozumienie. W tym wypadku "zły" oznacza tyle,
    > co "nie dobry" albo raczej "niewłaściwy".

    Kwestia definiowania właściwości. DRM pozwala chronić własność
    intelektualną. I to jest pozytywne i właściwe. A że, jak każde
    zabezpieczenie, ma negatywne trafienia, to już niestety wina tego, że
    świat nie jest idealny.

    > Moralność jest cechą
    > indywidualną - i w dodatku bardzo związaną z jednostkowym interesem
    > (w sensie korzyści, a nie k****a). Natomiast prawo jest obowiązującym
    > wszystkich członków społeczności, skodyfikowanym zapisem moralności w
    > pewien sposób uśrednionej. Moralność moja jest zapewne inna od Twojej
    > i na pewno inna od moralności np. ZAIKS-u. Możemy się spierać, która
    > jest lepsza, ale na pewno one się różnią. Natomiast PRAWO nas
    > obowiązuje to samo.

    Ale prawo nie zabrania stosowania zabezpieczeń.

    > A Dekalog? :)

    Owszem, ale on niestety słabo dość obowiązuje w prawie. Choć ostatnio
    słyszałem, że istnieje (poza watykanem) jakieś państwo wyznaniowe
    katolickie w Europie, więc tam pewnie tak.

    > Zresztą, według przynajmniej niektórych specjalistów, Dekalog -
    > zwłaszcza w kontekście Kazania na Górze - kategorycznie zabrania
    > piractwa w jakiejkolwiek formie, więc powinno być Ci z nim po drodze.

    Nie mówiłem że nie jest mi z nim po drodze. Choć i inna sprawa, że
    niektóre interpretacje Biblii takie sobie są, ale nie jestem teologiem i
    nie podejmuję się dyskusji.

    > Ale właśnie przez DRM NIE mogę odpalić i obejrzeć w domu filmu, za
    > który chciałbym zapłacić. I tu jest właśnie pies pochowany.

    Możesz. Tylko nie masz odpowiedniego sprzętu. Trochę ciężko przyrównać
    do kina, ale powiedzmy obrazowo, że próbujesz siąść w fotelu, a masz
    tyłek za szeroki i brak nóg, żeby wejść po schodach.

    > Nota
    > bene, pamiętam, że kolega który wrócił z USA przekonywał mnie, że
    > Lord Vader jest ojcem Anakina mniej więcej w czasie, gdy w Polsce
    > wyświetlano jeszcze poprzednią część trylogii.

    Z trylogii to ja pamiętam głównie Kmicica, Wołodyjowskiego i Basieńkę,
    więc nie porozmawiamy o Anakinach.

    > Natomiast w tej chwili premiery są prawie równocześnie na całym
    > świecie (jak słusznie zauważyłeś - praktycznie z dokładnością do
    > logistyki), bo DZIĘKI Internetowi i DZIĘKI piractwu producentom nie
    > opłaca się ich odwlekać.

    A wtedy się opłacało? Niby jaki zysk dawała premiera po latach?

    Poza tym mentalność: ,,hahahaha, musisz prowadzić biznes tak, jak my
    chcemy, bo jak nie, to ci ukradniemy to co masz'' słabo mnie przekonuje.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek