  • 1. Data: 2010-02-16 16:47:07
    Temat: Re: VoD pod linuksem
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 2010-02-15 23:48, Jan Stożek pisze:
    > To już powoli staje się NTG...

    Wiem, przerzućmy na pl.rec.telewizja. Ustawiłem tam FUT i dałem kopię.

    [o sensowności DRM]
    > Oprócz łatwości instalacji jest jeszcze prawo i moralność. A jeżeli
    > bardzo będą chciał złamać jedno albo drugie, to skomplikowanie
    > procedury mnie nie powstrzyma.

    I tak i nie.

    Po pierwsze primo: Masa ludzi ma zerowe lub blade pojęcie o PA, więc
    gdyby nie zabezpieczenia, to by nawet nie wiedzieli, że cośtam jest
    nielegalne.

    Po drugie primo: Część się zniechęci trudnościami.

    Po trzecie i najważniejsze, więc może nawet i sekundo: Jak widać, jest
    to skuteczne, bo nie obszedłeś tego jednak, choć nie ze względów
    moralnych, bo wspominałeś coś o p2p.

    > Jakbym wiedział jakie polecenie, to bym nie pytał o to na grupie. :)

    Ano widzisz. Więc wracamy do tego, że twierdzenie Krzysia o
    bezsensowności DRM jest takie sobie, bo jednak widać sporą skuteczność
    rozwiązania.

    > A problem JEST ten sam: wcześniej czy później ktoś złamie
    > zabezpieczenia techniczne

    No jak na razie nieco lat minęło i nic.

    > i pozostanie tylko ochrona prawna - którą
    > część osób się przejmuje, a część nie.

    To będą szukać innych rozwiązań. Poza tym, to, że jakiś złodziej jest w
    stanie otworzyć zamek firmy XYZ, nie znaczy, że te zamki są bez sensu.

    > Wszystko zależy od kosztów postępowania i możliwych do uzyskania
    > korzyści. Drobnych kanciarzy po prostu nie opłaca się ścigać

    No właśnie. Dlatego się ich nie ściga, tylko się im utrudnia kantowanie.

    > - a już
    > na pewno nie pojedynczo. W tej chwili bardziej się opłaca łapać
    > piratów powielających DVD.

    Owszem. I w ten sposób masz dwie metody postępowania: Drobnym kanciarzom
    utrudniasz proceder DRMem, a masowych piratów eliminujesz łapankami, bo
    im DRM nie przeszkadza, bo mają materiał z innego źródła.

    > Czy jak kupisz film na DVD, to się dzielisz z całym osiedlem?

    Nie, bo jest zabezpieczony przed kopiowaniem, a do tego na płycie. Ale
    są tacy, co się dzielą. A plik na dysku co innego, tam jedno klik-klik i
    już jest w sieci. Zero łamania, ripowania etc.

    > przecież typowe DVD nie ma żadnych zabezpieczeń...

    No jak nie ma? Ma. Myślisz co łamał wzmiankowany krakier z Norwegii, bez
    którego krakierowania pod linuksami nie da się nawet oglądać filmów DVD
    (poza tanimi produkcjami bez zabezpieczeń)

    W moim budynku
    > jest 40 lokali, więc przechodnia płyta mogłaby oblecieć wszystkich
    > zainteresowanych w niecały miesiąc.

    No i pewnie jakby to był akademik i byśta się znali, to by krążyło. Ale
    pewnie jesteś za stary i za leniwy na takie akcje. A jakby tak
    sprowadzało się do ,,udostępnij katalog ,,Filmy'' w sieci lokalnej''?
    Albo na wymianie między kumplami w pracy?

    Brzmisz, jakbyś twierdził, że piractwa nie ma.

    > Formaty plików MS Office też był niejawne, a ktoś je złamał.

    Tak, MS, całkiem niedawno.

    > CSS był
    > niejawny i ktoś go złamał.

    Bo był prymitywnym rozwiązaniem z początków lat 90.

    >Obskurność daje tylko czas, a nie
    > bezpieczeństwo.

    Ale tam nie ma obskurności przynajmniej nie takiej jak CSS. Tam są o ile
    wiem kody szyfrujące, a poza tym, można zmieniać technologię w locie.
    DVD musi być zgodne z DVD i złamanie raz powoduje złamanie całości. A
    DRM w rzeczach oglądanych w locie możesz zmieniać co kwartał na nowy i
    user nawet nie zobaczy.

    > Legalnym albo nielegalnym jest się WYŁĄCZNIE w świetle prawa. Tak z
    > definicji. Bez względu na ocenę moralną czynu i bez względu na
    > ewentualnie naruszany interes innych osób. Ergo, jeżeli DRM
    > uniemożliwia mi wykonanie moich praw, to z definicji jest zły.

    A jak definiujesz ,,zły''? Bo mi to brzmi ,,moralnie''. Więc może złe
    jest prawo, że zezwala na rzeczy niemoralne, którym sprzeciwia się DRM?

    > Zresztą to technologia ma się dostosowywać do prawa, a nie odwrotnie.

    Albowiem? Prawo nie jest niezmiennym objawieniem od Boga. Wręcz
    przeciwnie, jego wady są ciągle wykrywane i ciągle ewoluuje.

    > Nie wolno mu utrudniać, bo narusza tym samym moje prawa.

    No to sądź kina :D Na razie to kina sądzą tych, co tam nagrywają (patrz
    przypadek laski sprzed pół roku).

    > Rozmawialiśmy o DRM-ach, nie o kinie.

    Ale DRM to kino w domu. Po to powstał, żebyś sobie mógł odpalić na
    kompie film, za jaki zapłaciłeś i żebyś mógł go obejrzeć i nic więcej.

    > Przez lata nie było Internetu i nikt nie płakał, że musi czytać
    > książki zamiast klikać w linki w Wikipedii. A wcześniej nie było ani
    > radia ani telewizji i nikt nie płakał, że musi słuchać opowieści
    > dziadka zamiast włączyć "M jak Miłość".

    świetna ironia Ci wyszła: Wikipedia kontra książki, a M jak miłość
    kontra opowieści dziadka. Mogłeś jeszcze dodać, że straszne przyjaźnie i
    zabawy z kumplami kontra eurogłąbki w NK i 1876 znajomych na liście
    ,,przyjaciół'' czy tam ,,przyjaciół'' na liście ,,znajomych''.

    [o bezsensowności regionów DVD przeszkadzających emigrantom]
    > Do UK wyjechało bodaj milion ludzi. W czasie kryzysu wielu z nich
    > wraca.

    A UK leży w innym regionie DVD?

    > Tak, i trafo 110/240. I pewnie jeszcze drugi telewizor na wypadek,
    > gdyby systemy były niekompatybilne.

    owszem. w USA (inny region) jest NTSC.

    > Też.

    No i o to chodzi.

    > Ale: "Terminator: Ocalenie" - Premiera polska: 2009-06-05, Premiera
    > Europa: 2009-05-28, Premiera świat: 2009-05-25.

    No i? Te 5 dni odbierasz jako atak na twoją wolność? Może kwestia
    przygotowania, jakiś poślizgów dystrybucyjnych etc.

    > Dla porównania:
    > Terminator (1984): premiera Europa (UK) - styczeń 1985. Premiera
    > świat: październik 1984. Węgry: 1988. Gwiezdne Wojny: USA maj 1977,
    > Francja - październik, UK - grudzień.
    > Różnica? Internet bez DRM.

    A tego to nie rozumiem. Kiedyś było lepiej, bo premiera na węgrzech była
    4 lata opóźniona? Zupełnie nie czaję koncepcji porównania :D

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 2. Data: 2010-02-16 19:18:18
    Od: Jan Stożek <c...@c...pl>

    Po głębokim namyśle Przemysław Adam Śmiejek napisał w wtorek, 16
    lutego 2010 17:47:

    > I tak i nie.
    >
    > Po pierwsze primo: Masa ludzi ma zerowe lub blade pojęcie o PA, więc
    > gdyby nie zabezpieczenia, to by nawet nie wiedzieli, że cośtam jest
    > nielegalne.

    Masa ludzi ma zerowe pojęcie o prawie wszystkim - i jakoś żyją.
    Więcej - ani biznesy ani społeczeństwa od tego nie upadły.

    > Po trzecie i najważniejsze, więc może nawet i sekundo: Jak widać,
    > jest to skuteczne, bo nie obszedłeś tego jednak,

    O tyle skuteczne, że ze względu na brak klientów z DRM na moim
    systemie operacyjnym - bo podobno nie ma on sensu - nie oglądam
    legalnego VoD (za które bym nawet zapłacił, a co tam), tylko muszę
    ściągać pliki z P2P, za które nie płacę. Albo zrezygnować z
    oglądania. Po prostu pełen sukces.

    > No właśnie. Dlatego się ich nie ściga, tylko się im utrudnia
    > kantowanie.

    Fajnie. Tylko dlaczego mi - i pewnie nie tylko mi - się uniemożliwia
    oglądanie? Nie jestem "drobnym kanciarzem" - a jeśli jestem (ze
    względu na P2P) - to głównie dlatego, że nie mam możliwości legalnego
    oglądania filmów. Bo za płytę mogę zapłacić wyłącznie w przypadku
    arcydzieł, do których będę wielokrotnie wracał. W przypadku "sieczki
    jednorazowego użytku" nie ma to większego sensu.

    > Nie, bo jest zabezpieczony przed kopiowaniem, a do tego na płycie.
    > Ale są tacy, co się dzielą. A plik na dysku co innego, tam jedno
    > klik-klik i już jest w sieci. Zero łamania, ripowania etc.

    Są też tacy, którzy w autobusach wyciągają portfele z kieszeni. Ale
    nie zamyka się z tego powodu ludzi w domach i nie likwiduje
    transportu zbiorowego, tylko po części toleruje ten proceder, a po
    części łapie sprawców. Tymczasem restrykcyjny DRM w gruncie rzeczy
    wprowadza odpowiedzialność zbiorową.

    > No jak nie ma? Ma. Myślisz co łamał wzmiankowany krakier z Norwegii,
    > bez którego krakierowania pod linuksami nie da się nawet oglądać
    > filmów DVD (poza tanimi produkcjami bez zabezpieczeń)

    To Ty uznajesz zabezpieczenie złamane za zabezpieczenie????

    > W moim budynku
    >
    > No i pewnie jakby to był akademik i byśta się znali, to by krążyło.

    Akurat znam bodaj wszystkich. Ale rzeczywiście - w przeciwieństwie do
    akademika - ani z nimi nie piłem ani nie spałem. :)

    > Tak, MS, całkiem niedawno.

    Jeżeli kilkanaście lat, to dla Ciebie "całkiem niedawno", to
    rzeczywiście. Bo StarOffice obsługiwał formaty MS jeszcze w
    poprzednim tysiącleciu. Ale to pikuś. Pan Pikuś. :)

    > A jak definiujesz ,,zły''? Bo mi to brzmi ,,moralnie''. Więc może
    > złe jest prawo, że zezwala na rzeczy niemoralne, którym sprzeciwia
    > się DRM?

    I gdzieś w tym miejscu kończy się niezgodność poglądów, a zaczyna
    jakieś totalne nieporozumienie. W tym wypadku "zły" oznacza tyle,
    co "nie dobry" albo raczej "niewłaściwy". Moralność jest cechą
    indywidualną - i w dodatku bardzo związaną z jednostkowym interesem
    (w sensie korzyści, a nie k****a). Natomiast prawo jest obowiązującym
    wszystkich członków społeczności, skodyfikowanym zapisem moralności w
    pewien sposób uśrednionej. Moralność moja jest zapewne inna od Twojej
    i na pewno inna od moralności np. ZAIKS-u. Możemy się spierać, która
    jest lepsza, ale na pewno one się różnią. Natomiast PRAWO nas
    obowiązuje to samo.

    I z tego właśnie wynika prymat prawa nad technologią. Jeżeli
    technologia (jakakolwiek - nie tylko DRM) reprezentuje jakikolwiek
    normy moralne, to są to wyłącznie normy moralne jej twórców lub
    zleceniodawców. I tak, jak wielu ludzi protestuje przeciwko
    wykonywaniu niektórych badań lub zabiegów medycznych
    (albo "medycznych") ze względów moralnych (a inni protestują
    przeciwko ich ograniczaniu - również ze względów moralnych), tak samo
    ja się nie zgadzam na narzucanie mi siłą i metodami technicznymi
    moralności RIAA.

    > Albowiem? Prawo nie jest niezmiennym objawieniem od Boga.

    A Dekalog? :)
    Zresztą, według przynajmniej niektórych specjalistów, Dekalog -
    zwłaszcza w kontekście Kazania na Górze - kategorycznie zabrania
    piractwa w jakiejkolwiek formie, więc powinno być Ci z nim po drodze.

    > No to sądź kina :D Na razie to kina sądzą tych, co tam nagrywają
    > (patrz przypadek laski sprzed pół roku).

    Kino nie jest od sądzenia. Od sądzenia jest sąd. Kino może być
    jedynie stroną - pozwanym lub powodem.

    > Ale DRM to kino w domu. Po to powstał, żebyś sobie mógł odpalić na
    > kompie film, za jaki zapłaciłeś i żebyś mógł go obejrzeć i nic
    > więcej.

    Ale właśnie przez DRM NIE mogę odpalić i obejrzeć w domu filmu, za
    który chciałbym zapłacić. I tu jest właśnie pies pochowany.

> [...]
    >
    > A tego to nie rozumiem. Kiedyś było lepiej, bo premiera na węgrzech
    > była 4 lata opóźniona? Zupełnie nie czaję koncepcji porównania :D

    No właśnie widzę, że nic nie rozumiesz. ;)

    Węgry, to Węgry, ale premiera w UK była o kilka miesięcy opóźniona w
    stosunku do amerykańskiej - mimo braku problemów językowych. Nota
    bene, pamiętam, że kolega który wrócił z USA przekonywał mnie, że
    Lord Vader jest ojcem Anakina mniej więcej w czasie, gdy w Polsce
    wyświetlano jeszcze poprzednią część trylogii.

    Takie zjawisko utrzymywało się jeszcze po wprowadzeniu DVD (po to
    właśnie wprowadzono regiony), bo model biznesowy producentów
    przewidywał wyssanie rynku niemal do ostatniej kropli przed
    zaatakowaniem następnego.

    Natomiast w tej chwili premiery są prawie równocześnie na całym
    świecie (jak słusznie zauważyłeś - praktycznie z dokładnością do
    logistyki), bo DZIĘKI Internetowi i DZIĘKI piractwu producentom nie
    opłaca się ich odwlekać.

    --
    Pozdrawiam,

    (js).

    PS. Odpowiadając bezpośrednio proszę usunąć minus wraz ze
    wszystkimi kolejnymi literami.

  • 3. Data: 2010-02-16 20:16:54
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 2010-02-16 20:18, Jan Stożek pisze:
    > Po głębokim namyśle Przemysław Adam Śmiejek napisał w wtorek, 16
    > lutego 2010 17:47:
    > Masa ludzi ma zerowe pojęcie o prawie wszystkim - i jakoś żyją.

    Oczywiście. Bo inaczej się nie da. Niemożliwe jest znanie się na wszystkim.

    > Więcej - ani biznesy ani społeczeństwa od tego nie upadły.

    O widzisz, zaczynasz zauważać na czym polega DRM :D To po prostu biznes
    dopasowany do większości społeczeństwa.

> [...]
    > legalnego VoD (za które bym nawet zapłacił, a co tam), tylko muszę
    > ściągać pliki z P2P, za które nie płacę. Albo zrezygnować z

    Owszem, bo nie da się dogodzić każdemu. Dla ciebie ty jesteś
    najważniejszy, więc cię to drażni. Dla biznesu jesteś po prostu poza
    grupą docelową.

> [...]
    > arcydzieł, do których będę wielokrotnie wracał. W przypadku "sieczki
    > jednorazowego użytku" nie ma to większego sensu.

    To użyj wypożyczalni klasycznej. W ogólności to ja cię rozumiem, bo sam
    jestem ousiderem w wielu dziedzinach. Ale z teorii i praktyki
    ekonomicznej wynika, że gdzie drwa rąbią, tam wióry lecą.

> [...]
    > nie zamyka się z tego powodu ludzi w domach i nie likwiduje
    > transportu zbiorowego, tylko po części toleruje ten proceder, a po

    I jednocześnie nosi portfele schowane, zamknięte, przywiązane, a nie
    wywieszone na wierzchu z nadzieją, że jakby co to złodziej powinien
    zostać złapany.

    > Tymczasem restrykcyjny DRM w gruncie rzeczy
    > wprowadza odpowiedzialność zbiorową.

    Owszem. Jak wiele innych zabezpieczeń. Np. zamek z domofonem w klatce,
    np. hasła na wiele rzeczy, np. zamki, np. zabezpieczenia etc.
    Niestety nie da się inaczej.

    > To Ty uznajesz zabezpieczenie złamane za zabezpieczenie????

    Owszem. Świat nie jest zerojedynkowy. Są ludzie, którzy moje auto
    otwierają w 10 sekund. Pomimo to uznaję zamknięcie za użyteczne i
    codziennie zamykam kluczykiem, podobnie jak większość moich sąsiadów.
    > Jeżeli kilkanaście lat, to dla Ciebie "całkiem niedawno", to
    > rzeczywiście. Bo StarOffice obsługiwał formaty MS jeszcze w
    > poprzednim tysiącleciu.

    Częściowo. Do dzisiaj, pomimo otwarcia przez ms obsługa momentami kuleje.

    > I gdzieś w tym miejscu kończy się niezgodność poglądów, a zaczyna
    > jakieś totalne nieporozumienie. W tym wypadku "zły" oznacza tyle,
    > co "nie dobry" albo raczej "niewłaściwy".

    Kwestia definiowania właściwości. DRM pozwala chronić własność
    intelektualną. I to jest pozytywne i właściwe. A że, jak każde
    zabezpieczenie, ma negatywne trafienia, to już niestety wina tego, że
    świat nie jest idealny.

> [...]
    > i na pewno inna od moralności np. ZAIKS-u. Możemy się spierać, która
    > jest lepsza, ale na pewno one się różnią. Natomiast PRAWO nas

    Ale prawo nie zabrania stosowania zabezpieczeń.

    > A Dekalog? :)

    Owszem, ale on niestety słabo dość obowiązuje w prawie. Choć ostatnio
    słyszałem, że istnieje (poza watykanem) jakieś państwo wyznaniowe
    katolickie w Europie, więc tam pewnie tak.

    > Zresztą, według przynajmniej niektórych specjalistów, Dekalog -
    > zwłaszcza w kontekście Kazania na Górze - kategorycznie zabrania
    > piractwa w jakiejkolwiek formie, więc powinno być Ci z nim po drodze.

    Nie mówiłem że nie jest mi z nim po drodze. Choć i inna sprawa, że
    niektóre interpretacje Biblii takie sobie są, ale nie jestem teologiem i
    nie podejmuję się dyskusji.

    > Ale właśnie przez DRM NIE mogę odpalić i obejrzeć w domu filmu, za
    > który chciałbym zapłacić. I tu jest właśnie pies pochowany.

    Możesz. Tylko nie masz odpowiedniego sprzętu. Trochę ciężko przyrównać
    do kina, ale powiedzmy obrazowo, że próbujesz siąść w fotelu, a masz
    tyłek za szeroki i brak nóg, żeby wejść po schodach.

    > Nota
    > bene, pamiętam, że kolega który wrócił z USA przekonywał mnie, że
    > Lord Vader jest ojcem Anakina mniej więcej w czasie, gdy w Polsce
    > wyświetlano jeszcze poprzednią część trylogii.

    Z trylogii to ja pamiętam głównie Kmicica, Wołodyjowskiego i Basieńkę,
    więc nie porozmawiamy o Anakinach.

> [...]
    > świecie (jak słusznie zauważyłeś - praktycznie z dokładnością do
    > logistyki), bo DZIĘKI Internetowi i DZIĘKI piractwu producentom nie

    A wtedy się opłacało? Niby jaki zysk dawała premiera po latach?

    Poza tym mentalność: ,,hahahaha, musisz prowadzić biznes tak, jak my
    chcemy, bo jak nie, to ci ukradniemy to co masz'' słabo mnie przekonuje.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 4. Data: 2010-02-16 21:33:58
    Od: Jan Stożek <c...@c...pl>

    Po głębokim namyśle Przemysław Adam Śmiejek napisał w wtorek, 16
    lutego 2010 21:16:

    > O widzisz, zaczynasz zauważać na czym polega DRM :D To po prostu
    > biznes dopasowany do większości społeczeństwa.

    Ja WIEM na czym polega DRM. Ja się po prostu NIE ZGADZAM z pewnymi
    formami jego wykorzystania.

    > Owszem. Jak wiele innych zabezpieczeń. Np. zamek z domofonem w
    > klatce, np. hasła na wiele rzeczy, np. zamki, np. zabezpieczenia
    > etc. Niestety nie da się inaczej.

    Zamek z domofonem oddziela przestrzeń publiczną od prywatnej. DRM
    narzuca formy wykorzystania materiału w przestrzeni publicznej.
    Drobna różnica.

> [...]
    > otwierają w 10 sekund. Pomimo to uznaję zamknięcie za użyteczne i
    > codziennie zamykam kluczykiem, podobnie jak większość moich

    Czegoś tu nie rozumiem. CSS jest według Ciebie zabezpieczeniem, choć
    prawie każdy użytkownik komputera bez problemu może mieć software,
    który go omija (a może nawet ma). Za to zrobienie odtwarzacza z
    DRM-em pod Linuksem jest Twoim zdaniem bezsensowne, bo bez problemu
    da się go ominąć i przejąć rozkodowany strumień. To się kupy nie
    trzyma. A w dodatku jest całkowicie bezsensowne, bo - jak zresztą
    pisał bodaj Krzysztof H. - wystarczy, żeby KTOKOLWIEK miał dostęp do
    wersji niezabezpieczonej, żeby mógł puścić film w obieg. Czyli w
    gruncie rzeczy zabezpieczenie DRM-em strumieni wideo ma sens
    wyłącznie w przypadku plików, które nigdy nie były wydane na DVD
    (pomijając desperatów, którzy się ekscytują filmami nagranymi na
    kamerkę w kinie lub z TV).

    > Częściowo. Do dzisiaj, pomimo otwarcia przez ms obsługa momentami
    > kuleje.

    Nie chodziło mi o to, że społeczność nie potrafi porządnie programu
    napisać, a o to, że ukrywanie informacji nie jest skutecznym
    mechanizmem bezpieczeństwa.

    > Kwestia definiowania właściwości. DRM pozwala chronić własność
    > intelektualną. I to jest pozytywne i właściwe.

    Ja o zupie, Ty o d****e. <grrrrr> Mam zacytować Trurla?

    Właściwe ramy dla stosowania DRM definiuje PRAWO. Nie MORALNOŚC, nie
    INTERESY WYDAWCÓW, nie INTERESY WIDZÓW, ale PRAWO. Jeżeli DRM nie
    umożliwia wykonania praw zdefiniowanych przez ustawę "Prawo
    Autorskie", to jest to ZŁY DRM - bez względu na wszelkie inne
    uzasadnienia moralne, finansowe, biznesowe itp. Jeżeli komuś się to
    nie podoba, to właściwą drogą jest zmiana PRAWA, a nie narzucanie
    prawem kaduka rozwiązań technicznych ograniczających prawa innych.
    Równie dobrze producenci samochodów mogliby zmuszać kierowców do
    przykuwania się kajdankami do kierownicy przed uruchomieniem
    silnika - żeby delikwent nie zwiał w przypadku wypadku. Dopóki nie ma
    ustawy, która by to wymuszała (jak np. jazdę w pasach albo z
    zapalonymi światłami), to byłoby to NARUSZENIE PRAWA KIEROWCY.

    > Ale prawo nie zabrania stosowania zabezpieczeń.

    Zabezpieczeń przed KRADZIEŻĄ - tak. Ale skoro prawo wprowadza
    instytucję dozwolonego użytku jako LEGALNY sposób korzystania z
    dzieła (i to nie tylko w Polsce, żeby była jasność; jest to
    instytucja znana bodaj na całym świecie) to stosowanie rozwiązań,
    które uniemożliwia odbiorcy skorzystanie z jego prawa jest BEZPRAWNE.
    Jeżeli producenci i wydawcy nazywają piractwo KRADZIEŻĄ - w oparciu o
    zapisy prawa autorskiego - to ograniczanie dozwolonego użytku
    wprowadzonego zapisami tego samego prawa również jest KRADZIEŻĄ.

    Zresztą - technicznie jest dziś wykonalne wprowadzenie rozwiązań,
    które pozwoliłyby odtwarzać płytę CD lub DVD wyłącznie na urządzeniu,
    do którego płyta została włożona po raz pierwszy po wyjęciu z
    pudełka. Też taka forma DRM. Abstrahując od kosztów i możliwości
    wymuszenia na rynku kupna odpowiednich odtwarzaczy - popierasz takie
    rozwiązanie?

    > Owszem, ale on niestety słabo dość obowiązuje w prawie. Choć
    > ostatnio słyszałem, że istnieje (poza watykanem) jakieś państwo
    > wyznaniowe katolickie w Europie, więc tam pewnie tak.

    Znowu się robi NTG. Ale to, co piszesz po prostu świadczy o tym, że
    za grosz nie rozumiesz istoty sprawy, o której tak zawzięcie
    dyskutujesz.

    > Możesz. Tylko nie masz odpowiedniego sprzętu. Trochę ciężko
    > przyrównać do kina, ale powiedzmy obrazowo, że próbujesz siąść w
    > fotelu, a masz tyłek za szeroki i brak nóg, żeby wejść po schodach.

    Ustawa wymusza budowanie usprawnień dla niepełnosprawnych. I robią -
    choć podjazdy i windy kosztują. To jest też przykład prymatu prawa
    przed technologią.

    > A wtedy się opłacało? Niby jaki zysk dawała premiera po latach?

    Choćby taki, że tłumaczenia, część postprodukcji wersji językowych,
    kopiowanie i promocję w kolejnych krajach można było sfinansować z
    wpływów ze sprzedaży. A teraz jest to koszt początkowy - a to
    pogarsza płynność i podnosi koszty finansowania.

    > Poza tym mentalność: ,,hahahaha, musisz prowadzić biznes tak, jak my
    > chcemy, bo jak nie, to ci ukradniemy to co masz'' słabo mnie
    > przekonuje.

    "To po prostu biznes dopasowany do większości społeczeństwa" - i
    dostosowanie się do realiów. Twoje własne słowa. :)

  • 5. Data: 2010-02-16 22:13:27
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl> writes:

    > Bo był prymitywnym rozwiązaniem z początków lat 90.

    Nie, to wcale nie jest prymitywne zabezpieczenie. Moze pomyliles
    z analogowymi zabezpieczeniami Macrovision czy czyms podobnym? Te
    rzeczywiscie byly absurdalne (i chyba sa).

    CSS ma problem taki, ze klient musi byc w stanie rozszyfrowac material -
    musi wiec miec dostep do zaszyfrowanych danych oraz do algorytmow
    i kluczy, ktore sluza do rozszyfrowania. Nie da sie na to niczego
    poradzic.

    Mozna kontrolowac kto ma dostep do tych np. kluczy (np. "nie placi -
    zabieramy dostep"), ale jesli ktos juz ten dostep ma, to nadawca nic
    wiecej na to nie poradzi.

    Tzn. poza utrudnianiem zycia, legalnym klientom oczywiscie.

    > Ale tam nie ma obskurności przynajmniej nie takiej jak CSS.

    Jakiej dokladnie "obskurnosci"? Glownym problemem CSS jest to, ze
    odbiorca musi miec mozliwosc (chocby niebezposrednio) rozszyfrowania
    materialu. Owszem, krotkie klucze ulatwiaja lamanie brutalna sila, ale
    to jest tylko taka "dodatkowa optymalizacja".

    > Tam są o ile
    > wiem kody szyfrujące

    A w DVD to myslisz ze co jest.

    > a poza tym, można zmieniać technologię w locie.

    Co kosztuje, praktycznie tylko nadawce zreszta.

    > DVD musi być zgodne z DVD i złamanie raz powoduje złamanie całości. A
    > DRM w rzeczach oglądanych w locie możesz zmieniać co kwartał na nowy i
    > user nawet nie zobaczy.

    Ale jego sprzet zawsze musi miec dostep do danych, ktore umozliwia
    wyswietlenie. Jesli tak, to te dane, juz po rozszyfrowaniu, nawet bez
    wnikanie w DRM itd., da sie latwo uzyskac.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 6. Data: 2010-02-16 22:20:11
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Jan Stożek <c...@c...pl> writes:

> [...]
    > Lord Vader jest ojcem Anakina mniej więcej w czasie, gdy w Polsce
    > wyświetlano jeszcze poprzednią część trylogii.

    Aaa, to chyba nie do konca dokladnie ogladal :-)

> [...]
    > świecie (jak słusznie zauważyłeś - praktycznie z dokładnością do
    > logistyki), bo DZIĘKI Internetowi i DZIĘKI piractwu producentom nie

    Owszem, ludzie wola kupic w sklepie albo normalnie obejrzec w np. VoD,
    ale jesli sie nie da, to sobie poradza inaczej.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 7. Data: 2010-02-16 22:32:19
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 2010-02-16 22:33, Jan Stożek pisze:
    > Po głębokim namyśle Przemysław Adam Śmiejek napisał w wtorek, 16
    > lutego 2010 21:16:
    > Ja WIEM na czym polega DRM. Ja się po prostu NIE ZGADZAM z pewnymi
    > formami jego wykorzystania.

    A ja Ci próbuję pokazać, że nie ma idealnych rozwiązań, a to jest
    uzasadnione biznesowo. Gdyby nie to rozwiązanie, nie tylko ty nie
    miałbyś filmu do zakupu, ale także ci, którym DRM działa.

    > Zamek z domofonem oddziela przestrzeń publiczną od prywatnej. DRM
    > narzuca formy wykorzystania materiału w przestrzeni publicznej.

    No cóż, nie uważam, żeby własność intelektualna była publiczna. Uważam,
    że właściciel tejże własności powinien móc nią dowolnie zarządzać,
    podobnie jak własnością fizyczną. Nie przemawiają do mnie anarchistyczne
    twierdzenia piratów. Owszem, nie zawsze się zgadzam moralnie z
    działaniem właścicieli własności intelektualnych, ale uważam, że jeżeli
    dawać jej odpór, to w stylu Wikipedii czy Stallmana -- budując swoje
    uwolnione. A jakby tak nagle ktoś odmówił prawa Wikipedii czy ruchom
    FLOSS dzielenia się? Na tej samej zasadzie nie chcę odmawiać zwolennikom
    własnościówki prawa do niedzielenia się, nawet jeśli komuś to nie
    pasuje. To w końcu ICH materiał.

    > Czegoś tu nie rozumiem. CSS jest według Ciebie zabezpieczeniem, choć
    > prawie każdy użytkownik komputera bez problemu może mieć software,
    > który go omija (a może nawet ma).

    Owszem, zgadzam się, że to bardzo słabiuteńkie zabezpieczenie i jego
    skuteczność dąży do zera, ale to już wyjaśniałem. Powstało 20 lat temu,
    w czasach pionierskich, było skopane w założeniach i nie da się go
    unowocześnić bez odcinania się od masy userów, więc zapewne uznano że
    trudno... Zresztą i tak DVD pomału będzie wymierać, a w BD ZTCW jest o
    wiele silniejsze zabezpieczenie i chyba z BD też musisz zrezygnować pod
    linuksami.

    > Za to zrobienie odtwarzacza z
    > DRM-em pod Linuksem jest Twoim zdaniem bezsensowne, bo bez problemu
    > da się go ominąć i przejąć rozkodowany strumień.

    No. Przecież zabezpieczenie DVD złamał krakier z norwegii, a nie zostało
    olane przez producentów. Więc tu podobnie. Nadawcy nie będą nadawali w
    dziurę bez zabezpieczeń.

> [...]
    > pisał bodaj Krzysztof H. - wystarczy, żeby KTOKOLWIEK miał dostęp do
    > wersji niezabezpieczonej, żeby mógł puścić film w obieg.

    Ale nie o to chodzi w DRM, żeby ktoś nie puścił w obieg. Pomimo tego
    obiegu, ludzie nadal chodzą do kina albo płacą za telewizję, bo tak jest
    prościej, wygodniej i przyjemniej.

    > Nie chodziło mi o to, że społeczność nie potrafi porządnie programu
    > napisać, a o to, że ukrywanie informacji nie jest skutecznym
    > mechanizmem bezpieczeństwa.

    Ale w przypadku DRM, o ile wiem, nie mamy do czynienia z ukrywaniem
    tylko z szyfrowaniem czy jakoś tak.

    > Ja o zupie, Ty o d****e.

    No gdzieś się nie rozumiemy. :(

    > <grrrrr> Mam zacytować Trurla?

    Kogo?

> [...]
    > Autorskie", to jest to ZŁY DRM - bez względu na wszelkie inne
    > uzasadnienia moralne, finansowe, biznesowe itp.

    Ale prawo nie nakłada obowiązku umożliwiania. To, że masz prawo
    opublikowania swojej wypowiedzi w prasie w ramach wolności słowa, nie
    znaczy, że każda gazeta ma cię publikować.

    > Jeżeli komuś się to
    > nie podoba, to właściwą drogą jest zmiana PRAWA, a nie narzucanie
    > prawem kaduka rozwiązań technicznych ograniczających prawa innych.

    I chroniących prawa jeszcze innych.

> [...]
    > ustawy, która by to wymuszała (jak np. jazdę w pasach albo z
    > zapalonymi światłami), to byłoby to NARUSZENIE PRAWA KIEROWCY.

    Mówisz? Czyli jeśli wyprodukuję samochód, który będzie tego wymagał do
    jazdy, będę łamał prawo? Przecież nie masz obowiązku nim jeździć. To mój
    produkt i koniec.

    > Zabezpieczeń przed KRADZIEŻĄ - tak. Ale skoro prawo wprowadza
    > instytucję dozwolonego użytku jako LEGALNY sposób korzystania z
    > dzieła

    Owszem, dlatego mogą ci naskoczyć za taki użytek. Ale mi tu nie wynika,
    że to nakazuje im ułatwiać ci takie działanie.

> [...]
    > pudełka. Też taka forma DRM. Abstrahując od kosztów i możliwości
    > wymuszenia na rynku kupna odpowiednich odtwarzaczy - popierasz takie

    I tak i nie. Z jednej strony emocjonalnie nie, bo wiadomo, że każdy by
    chciał mieć pełną wolność, ale z drugiej rozumem tak, bo rozumiem, że to
    nie mój materiał i nie ja decyduję o sposobie jego wykorzystania.

    > Znowu się robi NTG. Ale to, co piszesz po prostu świadczy o tym, że
    > za grosz nie rozumiesz istoty sprawy, o której tak zawzięcie
    > dyskutujesz.

    jakiej znów istoty sprawy? Ty zboczyłeś na Dekalog, to se dodałem 3
    grosze o nimże.

    > Ustawa wymusza budowanie usprawnień dla niepełnosprawnych. I robią -
    > choć podjazdy i windy kosztują. To jest też przykład prymatu prawa
    > przed technologią.

    no wiec dobrze. Przekonaj nadawców że jesteś niepełnosprawny przez
    używanie linuksa (informatycy to wiedzą :-P, ale sąd niekoniecznie) i
    zmuś ich do ułatwiania ci życia. Na razie nie spełniasz wymogów
    technicznych i tyle.

    (bo akurat z faworyzowaniem niepełnosprawnych to ja też się nie do końca
    zgadzam, ale to NTG zupełnie).

> [...]
    > wpływów ze sprzedaży. A teraz jest to koszt początkowy - a to
    > pogarsza płynność i podnosi koszty finansowania.

    No widzisz. Czyli piraci zmusili wydawców do ponoszenia większych
    kosztów, które przecie naturalnie, że zostaną przerzucone na klienta. No
    to faktycznie bonus nieziemski.

    > "To po prostu biznes dopasowany do większości społeczeństwa" - i
    > dostosowanie się do realiów. Twoje własne słowa. :)

    No i dziwisz się, że się bronią przed podkopywaniem ich zysków, a jak
    ulegają, to nie ma się co cieszyć.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 8. Data: 2010-02-16 22:39:42
    Od: Jan Stożek <c...@c...pl>

    Po głębokim namyśle Krzysztof Halasa napisał w wtorek, 16 lutego 2010
    23:20:

    > Aaa, to chyba nie do konca dokladnie ogladal :-)

    Nie, to mi się w ferworze walki imiona bojowników pomyliły. :)

  • 9. Data: 2010-02-16 22:44:01
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

> [...]
    > musi wiec miec dostep do zaszyfrowanych danych oraz do algorytmow
    > i kluczy, ktore sluza do rozszyfrowania. Nie da sie na to niczego

    No i dlatego jest prymitywny. W przypadku DRM mamy ciągłą łączność z
    siecią, więc chyba da się to zorganizować bezpieczniej, tak jak
    transmisję z bankiem albo coś w ten deseń.

> [...]
    > materialu. Owszem, krotkie klucze ulatwiaja lamanie brutalna sila, ale
    > to jest tylko taka "dodatkowa optymalizacja".

    A złamał już ktoś zabezpieczenia BD? Nie chcę się kłócić, po prostu
    pytam. Skoro znasz się na temacie, to może się dowiem....

    > Co kosztuje, praktycznie tylko nadawce zreszta.

    no więc właśnie. Więc bez bólu dla klientów, można zmieniać technologię.
    Tak było jakoś w czasach łamania Wizji TV. Co ją złamali piraci, to za
    jakiś czas zmiana. Legalne karty działały, a pirackie trzeba było
    wymieniać. A teraz nie wiem jak działa, czy są w ogóle pirackie karty,
    bo jak chciałem splitować CP, to wiedza sieciowa wszędzie mówiła, że się
    nie da. Więc chyba jest jednak to skuteczne.

    > Ale jego sprzet zawsze musi miec dostep do danych, ktore umozliwia
    > wyswietlenie.

    w systemie OpenSource. W Close system może kontrolować dostęp do tych
    danych. Od tego właśnie wyszło moje pierwotne założenie, że pod L się
    nie da.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 10. Data: 2010-02-16 23:49:45
    Od: Jan Stożek <c...@c...pl>

    Po głębokim namyśle Przemysław Adam Śmiejek napisał w wtorek, 16
    lutego 2010 23:32:

    > A ja Ci próbuję pokazać, że nie ma idealnych rozwiązań, a to jest
    > uzasadnione biznesowo.

    Masz mnie za idiotę, czy nie masz innych argumentów? Bo ja się tu
    wysilam na oryginalność, a Ty w kółko powtarzasz jedno zdanie.

    > Gdyby nie to rozwiązanie, nie tylko ty nie
    > miałbyś filmu do zakupu, ale także ci, którym DRM działa.

    Demagogia. W sieci są materiały płatne nie chronione DRM.

    > No cóż, nie uważam, żeby własność intelektualna była publiczna.

    Nie ma czegoś takiego, jak "własność intelektualna". O ile pamiętam,
    ten termin nie występuje w ustawie o prawie autorskim i prawach
    pokrewnych. To nowomowa. Termin ukuty na potrzeby mediów i
    motłochu...

    > Uważam, że właściciel tejże własności powinien móc nią dowolnie
    > zarządzać, podobnie jak własnością fizyczną.

    ...żeby uzasadnić obronę roszczeń niektórych grup interesu przez
    analogię do prawa własności.

    Ale nawet, jeśli przyjmiemy, że własność intelektualna istnieje, to
    zakres jej ochrony definiuje prawo - a nie twórcy i implementatorzy
    takiego czy innego DRM. Jedna zmiana ustawy - i ZAIKS czy inne RIAA
    będzie pobierać tantiemy za gwizdanie na ulicy cudzych utworów.
    Zmiana w drugą stronę - i twórcy będą mogli zarabiać tylko na
    koncertach.

    > A jakby tak nagle ktoś odmówił prawa Wikipedii czy ruchom FLOSS
    > dzielenia się?

    A wiesz, że na mocy polskiego prawa nie ma możliwości zrzeczenia się
    praw autorskich majątkowych? Na razie nikt tego nie wykorzystuje, ale
    ciekawie będzie, jak ktoś opierając się na tym spróbuje np. do
    wymusić zamknięcie polskiej wikipedii.

    > Nadawcy nie będą nadawali w dziurę bez zabezpieczeń.

    Jak zobaczą w tym biznes, to będą. Jak zobaczą biznes, to nawet będą
    dopłacać, żeby tylko ktoś oglądał ich programy.

    > Ale nie o to chodzi w DRM, żeby ktoś nie puścił w obieg. Pomimo tego
    > obiegu, ludzie nadal chodzą do kina albo płacą za telewizję, bo tak
    > jest prościej, wygodniej i przyjemniej.

    Więc zdjęcie DRM-ów (albo poluźnienie ich rygorów - np. żeby można
    było oglądać kupiony film dowolną liczbę razy) też nie zmieni tego,
    że ludzie będą płacić za telewizję albo chodzić do kina - albo
    oglądać VoD - bo tak jest prościej, wygodniej i przyjemniej. Zresztą
    przykład ipoda pokazał, że ludzie CHCĄ płacić za legalne materiały.

    > Ale w przypadku DRM, o ile wiem, nie mamy do czynienia z ukrywaniem
    > tylko z szyfrowaniem czy jakoś tak.

    Znowu sam sobie przeczysz. Skoro DRM ma sens działania tylko w
    środowisku z zamkniętym źródłem, to znaczy, że istotą problemu jest
    ukrywanie informacji, a nie szyfrowanie. A to, że przy okazji system
    szyfruje przekaz, to inna sprawa.

    > Kogo?

    Pardon, Maszynę, Która Robi Wszystko Na Literę N. Klasyka. Nie
    czytałeś?

    "Klapaucjuszu, albo jesteś głupcem, albo głupca udajesz".

    > Ale prawo nie nakłada obowiązku umożliwiania.

    Wręcz przeciwnie. Czy wiesz na przykład, że postanowienia licencji
    zabraniające tworzenia na własny użytek kopii zapasowych nośnika z
    legalnie posiadanym oprogramowaniem są z mocy prawa nieważne? I
    producent MUSI Ci umożliwić zrobienie takiej kopii - albo dostarczyć
    wtórnik nośnika.

    Zresztą, żeby daleko nie szukać: prawo nałożyło na pewną firmę na M.
    obowiązek umożliwienia wyboru przeglądarki internetowej podczas
    instalacji znanego systemu operacyjnego na W.

    > I chroniących prawa jeszcze innych.

    Nie myl praw z roszczeniami - bo to nie to samo. Rzekome "prawa
    producentów" są tylko próbą znalezienia kompromisu pomiędzy
    roszczeniami producentów, a roszczeniami konsumentów. To chwiejna
    równowaga i może dość łatwo zostać przeciągnięta w jedną albo drugą
    stronę. Niestety - spodziewam się, że raczej w jedną, bo kilkanaście
    czy kilkadziesiąt firm liczących na miliardowe przychody ma większą
    siłę przebicia niż kilkadziesiąt milionów ludzi, którzy za to
    zapłacą.

    > Owszem, dlatego mogą ci naskoczyć za taki użytek. Ale mi tu nie
    > wynika, że to nakazuje im ułatwiać ci takie działanie.

    Wcześniej, czy później, ktoś to przetestuje przed sądem. Pewnie w
    Stanach, bo w Polsce naród jest przytępiały i potulny po 50 latach
    sowietyzmu i 20 latach eurosocjalizmu. I wtedy zobaczymy.

> [...]
    > by chciał mieć pełną wolność, ale z drugiej rozumem tak, bo
    > rozumiem, że to nie mój materiał i nie ja decyduję o sposobie jego

    To, że twórca czy producent ma jakiekolwiek prawo, to tylko umowa
    społeczna skodyfikowana w postaci ustaw. Nic więcej.

    > jakiej znów istoty sprawy? Ty zboczyłeś na Dekalog, to se dodałem 3
    > grosze o nimże.

    Nie o dekalog tu idzie, ale o rozumienie prawa - a przynajmniej jego
    ducha.

    > No widzisz. Czyli piraci zmusili wydawców do ponoszenia większych
    > kosztów, które przecie naturalnie, że zostaną przerzucone na
    > klienta. No to faktycznie bonus nieziemski.

    Późna pora, czy logika szwankuje?
    Jeżeli producenci i nadawcy nie wprowadzają "mechanizmów
    antypirackich", w trosce o swoją kieszeń (skoro i tak przerzucają
    koszty na konsumentów, to im wszystko jedno), ani tym bardziej nie w
    trosce o kieszeń konsumentów (bo to już w ogóle nie jest ich
    interes), to po co? Chyba rzeczywiście tylko po to, żeby utrudnić
    życie legalnym klientom.

    > No i dziwisz się, że się bronią przed podkopywaniem ich zysków, a
    > jak ulegają, to nie ma się co cieszyć.

    Ja się nie dziwię. Ale też to nie oznacza, że mam automatycznie
    akceptować dowolne roszczenia, jakie ktoś może wysunąć pod moim
    adresem. Nawet powołując się na swoje rzekome albo rzeczywiste prawa.