    From: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>
    Newsgroups: pl.rec.telewizja
    Subject: Re: VoD pod linuksem
    Date: Tue, 16 Feb 2010 23:32:19 +0100
    <hl60m4$c6l$1@news.interia.pl> <hl6vun$qh7$1@inews.gazeta.pl>
    <hl8fm1$bun$3@news.interia.pl> <hl9irm$clo$1@inews.gazeta.pl>
    <m...@i...localdomain> <hl9l1j$qp6$1@news.interia.pl>
    <1...@p...stozek.waw.pl>
    <hlbr3v$jn2$1@news.interia.pl>
    <7...@p...stozek.waw.pl>
    <hlegi1$uok$1@news.interia.pl>
    <3...@p...stozek.waw.pl>
    <hlesre$e2b$1@news.interia.pl>
    <2...@p...stozek.waw.pl>

    W dniu 2010-02-16 22:33, Jan Stożek pisze:
    > Po głębokim namyśle Przemysław Adam Śmiejek napisał w wtorek, 16
    > lutego 2010 21:16:
    > Ja WIEM na czym polega DRM. Ja się po prostu NIE ZGADZAM z pewnymi
    > formami jego wykorzystania.

    A ja Ci próbuję pokazać, że nie ma idealnych rozwiązań, a to jest
    uzasadnione biznesowo. Gdyby nie to rozwiązanie, nie tylko ty nie
    miałbyś filmu do zakupu, ale także ci, którym DRM działa.

    > Zamek z domofonem oddziela przestrzeń publiczną od prywatnej. DRM
    > narzuca formy wykorzystania materiału w przestrzeni publicznej.

    No cóż, nie uważam, żeby własność intelektualna była publiczna. Uważam,
    że właściciel tejże własności powinien móc nią dowolnie zarządzać,
    podobnie jak własnością fizyczną. Nie przemawiają do mnie anarchistyczne
    twierdzenia piratów. Owszem, nie zawsze się zgadzam moralnie z
    działaniem właścicieli własności intelektualnych, ale uważam, że jeżeli
    dawać jej odpór, to w stylu Wikipedii czy Stallmana -- budując swoje
    uwolnione. A jakby tak nagle ktoś odmówił prawa Wikipedii czy ruchom
    FLOSS dzielenia się? Na tej samej zasadzie nie chcę odmawiać zwolennikom
    własnościówki prawa do niedzielenia się, nawet jeśli komuś to nie
    pasuje. To w końcu ICH materiał.

    > Czegoś tu nie rozumiem. CSS jest według Ciebie zabezpieczeniem, choć
    > prawie każdy użytkownik komputera bez problemu może mieć software,
    > który go omija (a może nawet ma).

    Owszem, zgadzam się, że to bardzo słabiuteńkie zabezpieczenie i jego
    skuteczność dąży do zera, ale to już wyjaśniałem. Powstało 20 lat temu,
    w czasach pionierskich, było skopane w założeniach i nie da się go
    unowocześnić bez odcinania się od masy userów, więc zapewne uznano że
    trudno... Zresztą i tak DVD pomału będzie wymierać, a w BD ZTCW jest o
    wiele silniejsze zabezpieczenie i chyba z BD też musisz zrezygnować pod
    linuksami.

    > Za to zrobienie odtwarzacza z
    > DRM-em pod Linuksem jest Twoim zdaniem bezsensowne, bo bez problemu
    > da się go ominąć i przejąć rozkodowany strumień.

    No. Przecież zabezpieczenie DVD złamał krakier z norwegii, a nie zostało
    olane przez producentów. Więc tu podobnie. Nadawcy nie będą nadawali w
    dziurę bez zabezpieczeń.

    > To się kupy nie
    > trzyma. A w dodatku jest całkowicie bezsensowne, bo - jak zresztą
    > pisał bodaj Krzysztof H. - wystarczy, żeby KTOKOLWIEK miał dostęp do
    > wersji niezabezpieczonej, żeby mógł puścić film w obieg.

    Ale nie o to chodzi w DRM, żeby ktoś nie puścił w obieg. Pomimo tego
    obiegu, ludzie nadal chodzą do kina albo płacą za telewizję, bo tak jest
    prościej, wygodniej i przyjemniej.

    > Nie chodziło mi o to, że społeczność nie potrafi porządnie programu
    > napisać, a o to, że ukrywanie informacji nie jest skutecznym
    > mechanizmem bezpieczeństwa.

    Ale w przypadku DRM, o ile wiem, nie mamy do czynienia z ukrywaniem
    tylko z szyfrowaniem czy jakoś tak.

    > Ja o zupie, Ty o d****e.

    No gdzieś się nie rozumiemy. :(

    > <grrrrr> Mam zacytować Trurla?

    Kogo?

    > Właściwe ramy dla stosowania DRM definiuje PRAWO. Nie MORALNOŚC, nie
    > INTERESY WYDAWCÓW, nie INTERESY WIDZÓW, ale PRAWO. Jeżeli DRM nie
    > umożliwia wykonania praw zdefiniowanych przez ustawę "Prawo
    > Autorskie", to jest to ZŁY DRM - bez względu na wszelkie inne
    > uzasadnienia moralne, finansowe, biznesowe itp.

    Ale prawo nie nakłada obowiązku umożliwiania. To, że masz prawo
    opublikowania swojej wypowiedzi w prasie w ramach wolności słowa, nie
    znaczy, że każda gazeta ma cię publikować.

    > Jeżeli komuś się to
    > nie podoba, to właściwą drogą jest zmiana PRAWA, a nie narzucanie
    > prawem kaduka rozwiązań technicznych ograniczających prawa innych.

    I chroniących prawa jeszcze innych.

    > Równie dobrze producenci samochodów mogliby zmuszać kierowców do
    > przykuwania się kajdankami do kierownicy przed uruchomieniem
    > silnika - żeby delikwent nie zwiał w przypadku wypadku. Dopóki nie ma
    > ustawy, która by to wymuszała (jak np. jazdę w pasach albo z
    > zapalonymi światłami), to byłoby to NARUSZENIE PRAWA KIEROWCY.

    Mówisz? Czyli jeśli wyprodukuję samochód, który będzie tego wymagał do
    jazdy, będę łamał prawo? Przecież nie masz obowiązku nim jeździć. To mój
    produkt i koniec.

    > Zabezpieczeń przed KRADZIEŻĄ - tak. Ale skoro prawo wprowadza
    > instytucję dozwolonego użytku jako LEGALNY sposób korzystania z
    > dzieła

    Owszem, dlatego mogą ci naskoczyć za taki użytek. Ale mi tu nie wynika,
    że to nakazuje im ułatwiać ci takie działanie.

    > Zresztą - technicznie jest dziś wykonalne wprowadzenie rozwiązań,
    > które pozwoliłyby odtwarzać płytę CD lub DVD wyłącznie na urządzeniu,
    > do którego płyta została włożona po raz pierwszy po wyjęciu z
    > pudełka. Też taka forma DRM. Abstrahując od kosztów i możliwości
    > wymuszenia na rynku kupna odpowiednich odtwarzaczy - popierasz takie
    > rozwiązanie?

    I tak i nie. Z jednej strony emocjonalnie nie, bo wiadomo, że każdy by
    chciał mieć pełną wolność, ale z drugiej rozumem tak, bo rozumiem, że to
    nie mój materiał i nie ja decyduję o sposobie jego wykorzystania.

    > Znowu się robi NTG. Ale to, co piszesz po prostu świadczy o tym, że
    > za grosz nie rozumiesz istoty sprawy, o której tak zawzięcie
    > dyskutujesz.

    jakiej znów istoty sprawy? Ty zboczyłeś na Dekalog, to se dodałem 3
    grosze o nimże.

    > Ustawa wymusza budowanie usprawnień dla niepełnosprawnych. I robią -
    > choć podjazdy i windy kosztują. To jest też przykład prymatu prawa
    > przed technologią.

    no wiec dobrze. Przekonaj nadawców że jesteś niepełnosprawny przez
    używanie linuksa (informatycy to wiedzą :-P, ale sąd niekoniecznie) i
    zmuś ich do ułatwiania ci życia. Na razie nie spełniasz wymogów
    technicznych i tyle.

    (bo akurat z faworyzowaniem niepełnosprawnych to ja też się nie do końca
    zgadzam, ale to NTG zupełnie).

    > Choćby taki, że tłumaczenia, część postprodukcji wersji językowych,
    > kopiowanie i promocję w kolejnych krajach można było sfinansować z
    > wpływów ze sprzedaży. A teraz jest to koszt początkowy - a to
    > pogarsza płynność i podnosi koszty finansowania.

    No widzisz. Czyli piraci zmusili wydawców do ponoszenia większych
    kosztów, które przecie naturalnie, że zostaną przerzucone na klienta. No
    to faktycznie bonus nieziemski.

    > "To po prostu biznes dopasowany do większości społeczeństwa" - i
    > dostosowanie się do realiów. Twoje własne słowa. :)

    No i dziwisz się, że się bronią przed podkopywaniem ich zysków, a jak
    ulegają, to nie ma się co cieszyć.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek