eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaWentylowanie piwnicy: wentylator i dwa czujniki wilgotności › Re: Wentylowanie piwnicy: wentylator i dwa czujniki wilgotności
  • Data: 2018-05-24 20:03:42
    Temat: Re: Wentylowanie piwnicy: wentylator i dwa czujniki wilgotności
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2018-05-24 o 17:47, m...@g...com pisze:

    > Suche, gorące powietrze będzie zasysane z zewnątrz, więc to na jedno wychodzi.
    Oczywiście mógłbym np. zainstalować drugi wentylator: jeden mógłby pompować do
    piwnicy a drugi usuwać powietrze z piwnicy. Ale na razie chcę zrealizować najprostszą
    wersję - z jednym wentylatorem.

    Ale powietrze na zewnątrz jest suche tylko w największe mrozy :)
    W upały powietrze na zewnątrz jest bardzo mocno nasycone parą wodną
    czyli posiada bardzo dużą wilgotność bezwzględną, choć jego wilgotność
    względna jest niska.
    Wtłaczanie takiego gorącego powietrza do piwnicy nie tylko nie będzie
    suszyć drewna, a wręcz nawet wprowadzi w nie wilgoć i spowoduje, że
    drewno zacznie butwieć i pleśnieć.
    Dzieje się tak ponieważ powietrze z zewnątrz po dostaniu się do piwnicy
    jest mocno schładzane. Ponieważ zawierało bardzo dużą ilość wody to po
    schłodzeniu gwałtownie rośnie jego wilgotność względna. Dla przykładu
    powietrze o temperaturze 30'C i wilgotności względnej 50% osiągnie w
    piwnicy 100% wilgotności względnej po schłodzeniu do temperatury 18,44'C.
    Jeżeli powietrze to będzie schładzane poniżej tej temperatury to część
    wilgoci się wykropli w postaci rosy. Czyli zostanie przekroczony punkt rosy.
    Drewno powinno być suszone na zewnątrz, a nie w piwnicy. Chyba, że jest
    to piwnica ogrzewana i zapewnisz w niej temperaturę wyższą jak na
    zewnątrz czy to latem czy w zimie.
    Reasumując:
    Chcesz suszyć latem to tylko na zewnątrz w drewutni. Dodatkowy przewiew
    powietrza przyspieszy proces schnięcia.
    Jak chcesz suszyć w piwnicy to susz w okresie zimowym, jeżeli jest tam
    kocioł CO i zapewnia wyższą temperaturę jak na zewnątrz.
    Jak palisz drewnem to zasada jest taka, że drewno trzyma się na zewnątrz
    aż do rozpoczęcia sezonu grzewczego. Po rozpoczęciu sezonu grzewczego,
    kiedy już w piwnicy zrobi się cieplej jak na zewnątrz to drewno przenosi
    się do piwnicy.