  • 1. Data: 2013-04-17 14:07:41
    Temat: Wielkość czcionki: px czy em? Czy wszystko jedno?
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    Witam,

    Zrobiłem taki mały test:
    http://xyz.avx.pl/em.php

    Na pecetach, we wszystkich przeglądarkach jakie udało mi się przetestować -
    czcionka, której wielkość zdefiniowana jest jako font-size: 16px ma identyczną
    wielkosć jak czcionka ustawiona poprzez font-size: 1em. Testowałem to też na
    paru telefonach z Androidem. Jak na razie wychodiz na to, że zależność miedzy px
    a em jest stała 1:16. A skoro jest stała, to nie ma żadnego znaczenia, czy do
    określania wielkości fonta użyje się em czy jego odpowiednika w px.

    Zapewne jednak istnieją urządzenia/przeglądarki, gdzie ten stosunek jest inny
    niż 1:16. Tylko, że na razie nie udało mi się takiego wytropić. Może ktoś z Was
    takie posiada? Screenshot ze strony z moim prostym testem bardzo mile w takiej
    sytuacji widziany. W szczególności bardzo bym prosił o sprawdzenie tego na
    jakimś urządzenie z ekranem retina.

    Dziękuję serdecznie,

    latet

  • 2. Data: 2013-04-17 14:20:10
    Temat: Re: Wielkość czcionki: px czy em? Czy wszystko jedno?
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    Innimi słowy: czy znacie konkretną przeglądarkę (na konkretnym systemie /
    urządzeniu) w której ustawienie domyślne jest inne niż:

    body {font-size: 16px; }

    bo na ile się zorientowałem, to właśnie w taki sposób można przedefiniować
    wartość "em".

    Dzięki,

    latet

  • 3. Data: 2013-04-17 14:26:58
    Od: Paweł Piskorz <n...@p...nie.invalid>

    W dniu 2013-04-17 14:07, Latet pisze:
    > Jak na razie wychodiz na to, że zależność
    > miedzy px a em jest stała 1:16.

    Bezedura, 1em to 100% i to już powinno Ci powiedzieć wszystko. Jeżeli
    nie to poczytaj:
    http://www.w3.org/TR/CSS21/syndata.html#value-def-le
    ngth

    --
    message[autor="PablO"]::after {
    content:"Pozdrawiam";

  • 4. Data: 2013-04-17 15:18:06
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    > Bezedura, 1em to 100% i to już powinno Ci powiedzieć wszystko. Jeżeli

    Wiem, że 1em to 100% - 100% względem aktualnej wielkości fonta (rodzica).
    Chodzi mi tylko o znalezienie przeglądarek/systemów, w których ta defaultowa
    wartość jest różna od 16px.

    latet

  • 5. Data: 2013-04-17 15:27:55
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Wed, 17 Apr 2013 15:18:06 +0200, Latet napisał(a):

    > Wiem, że 1em to 100% - 100% względem aktualnej wielkości fonta (rodzica).
    > Chodzi mi tylko o znalezienie przeglądarek/systemów, w których ta defaultowa
    > wartość jest różna od 16px.

    Po co szukasz? Po prostu zdefiniuj wartość bazową i tyle. Albo użyj
    jakiegoś reset.css lub normalize.css, po których wiesz, czego się
    spodziewać na ekranie.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 6. Data: 2013-04-17 17:05:41
    Od: Paweł Piskorz <n...@p...nie.invalid>

    W dniu 2013-04-17 15:18, Latet pisze:
    > Wiem, że 1em to 100% - 100% względem aktualnej wielkości fonta (rodzica).

    Więc skąd Ci się wzięło że "zależność miedzy px a em jest stała 1:16"?

    > Chodzi mi tylko o znalezienie przeglądarek/systemów, w których ta
    > defaultowa wartość jest różna od 16px.

    Defaultowa wartość em? A ile wynosi defaultowa wartość 100%? To pytanie
    jest bez sensu więc nic dziwnego że znaleźć nic nie możesz.

    --
    message[autor="PablO"]::after {
    content:"Pozdrawiam";

  • 7. Data: 2013-04-17 17:27:17
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    > Defaultowa wartość em? A ile wynosi defaultowa wartość 100%? To pytanie jest
    > bez sensu więc nic dziwnego że znaleźć nic nie możesz.

    Nie jest bez sensu - a odpowiedź brzmi 16px (w przytłaczającej większości
    urządzeń/przeglądarek). Po prostu szukam wyjątków od tej reguły, z czystej
    ciekawości poznawczej.

    Pozdrawiam,

    latet

  • 8. Data: 2013-04-17 17:28:50
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    > Po co szukasz? Po prostu zdefiniuj wartość bazową i tyle. Albo użyj
    > jakiegoś reset.css lub normalize.css, po których wiesz, czego się
    > spodziewać na ekranie.

    Mogę zresetować, ale nie o to chodzi. Jesli gdzieś jest defaultowo inna, to może
    są powody ku temu? Jak znajdą choć jeden wyjątek od reguły 1:16 to będzie można
    się zastanwić czy jest uzasadniony.

    latet

  • 9. Data: 2013-04-17 18:18:11
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Wed, 17 Apr 2013 17:28:50 +0200, Latet napisał(a):

    > Mogę zresetować, ale nie o to chodzi. Jesli gdzieś jest defaultowo inna, to może
    > są powody ku temu? Jak znajdą choć jeden wyjątek od reguły 1:16 to będzie można
    > się zastanwić czy jest uzasadniony.

    Naprawdę masz czas na takie rozważania? :)

    Poza tym wystarczy, że użytkownik zmieni domyślną wielkość czcionki w
    przeglądarce i już masz coś innego, niż 16px.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 10. Data: 2013-04-18 10:41:59
    Od: Marek <p...@s...com>

    Nie ma co kombinować. Generalnie przeglądarki ustawiają 16px domyślnie.
    Możesz na wszelki wypadek zrobić to ręcznie:

    html {
    font-size:16px;
    }

    A potem począwszy od <body> lecieć z "em".
    Może teraz trochę OT. Jednostka "em" trudna jest du użycia. Jeśli rodzic
    zmieni swoją wielkość czcionki, to jego potomkowie również. Przy
    projektowaniu może doprowadzić to do sytuacji trudnych do opanowania.
    Lepszą jednostką jest "rem", który jest relatywny zawsze do <html> a nie
    rodzica.

    Marek