    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Wtórnik emiterowy z zabezpieczeniem prądowym
    Date: Thu, 8 Jun 2017 20:07:48 +0200

    W dniu 2017-06-08 o 12:37, Marek S pisze:
    > Witam,
    >
    > Mam urządzenie, które na wyjściu ma sygnał z komparatora (wyjście OC).
    > Muszę się liczyć, że użytkownik może zewrzeć wyjście do + lub - i
    > chciałbym zabezpieczyć układ. Ponadto będę też potrzebował wyprowadzić
    > to wyjście w inwersji. Pomyślałem więc sobie, że zrobię np. wtórnik
    > emiterowy + drugi tranzystor jako zabezpieczenie prądowe. Dla wyjścia
    > zanegowanego drugi. W sumie to 4 tranzystory i 4 oporniki. Pytka jest
    > mała i mogę się z tym nie zmieścić. Czy istnieje jakieś scalone
    > rozwiązanie?

> [...]

    Dla mnie - wybitnie niejasne pytanie. Spójrz na to co napisałeś oczami
    kogoś, kto nic nie wie o Twoim układzie.
    1. Czy to wyjście OC z komparatora ma wystarczającą wydajność prądową?
    Wygląda, że tak, bo napisałeś, że jest to wyjście z _urządzenia_ i
    wymaga tylko zabezpieczenia.
    2. Czy to wyjście OC z komparatora ma już w sobie ograniczenie prądu -
    jakie?
    Może ono samo wytrzyma zwarcie do +24V.
    3. Czy jest tam też -24V?
    Zwarcie do GND dla wyjścia OC nie jest żadnym problemem więc skoro jest
    obawa o zwarcie do - to znaczy, że musi tam być też jakieś ujemne
    napięcie - czyżby zasilanie 12..24 oznaczało +-12 do +-24....
    A może tekst o wytrzymywaniu zwarcia do + i - wynika z pośpiechu/braku
    zastanowienia i tam nie ma ujemnego napięcia.
    4. Co to znaczy pracować przy 12 i 24V - czy w układzie mamy do
    dyspozycji tylko te 12 lub 24V (i z tego jest zasilany między innymi ten
    komparator), czy może to jest tylko informacja o zasilaniu tego czegoś
    czym będziemy sterować, a w układzie mamy jakieś VCC np. 5V ?
    5. Czy wyjście zanegowane musi pracować jak to pierwsze by nie było
    niczym obciążone, czy może wtedy nie pracować?
    Gdyby mogło wtedy nie pracować to drugi tranzystor można by sterować z
    wyjścia pierwszego (zaoszczędzilibyśmy jeden negator - a o liczbę
    elemnentów chodzi).
    6. Nawet jakby musiało zawsze pracować to też można zrezygnować z
    negatora jeśli dało by się podwiesić pierwsze wyjście do tego +12..24V,
    ale nie wiem, czy jest ono dostępne na naszej płytce?
    7. Jakby nie było dostępne te 12..24V to można pomyśleć o podwieszeniu
    do 5V (jeśli to mamy - znów nie wiem), ale trzeba by wiedzieć, czy to
    nie wpłynie na działanie tego czegoś czym sterujemy pierwszym wyjściem,
    a nie wiemy czym sterujemy) i czy nie może podnieść nam VCC ponad
    standard - zależy od "siły" podwieszenia i gwarantowanego obciążenia na
    tym VCC.

    Itd.
    Nad czym by się nie zastanowić to za mało danych.

    Są tzw tranzystory cyfrowe (tranzystor+opornik lub tranzystor+dwa
    oporniki) i są single-gate - pojedyncze bramki HC w obudowie SOT23-5, i
    na pewno też w mniejszych.
    Nie wykluczałbym, że są też np. dwa negatory HC w małej obudowie 6-pin.
    Bramki są "lepszymi" negatorami od tranzystorów bo push-pull, ale
    wymagają VCC, o którym nie wiemy, czy jest dostępne.
    P.G.