  • 1. Data: 2017-06-08 12:37:45
    Temat: Wtórnik emiterowy z zabezpieczeniem prądowym
    Od: Marek S <p...@s...com>

    Witam,

    Mam urządzenie, które na wyjściu ma sygnał z komparatora (wyjście OC).
    Muszę się liczyć, że użytkownik może zewrzeć wyjście do + lub - i
    chciałbym zabezpieczyć układ. Ponadto będę też potrzebował wyprowadzić
    to wyjście w inwersji. Pomyślałem więc sobie, że zrobię np. wtórnik
    emiterowy + drugi tranzystor jako zabezpieczenie prądowe. Dla wyjścia
    zanegowanego drugi. W sumie to 4 tranzystory i 4 oporniki. Pytka jest
    mała i mogę się z tym nie zmieścić. Czy istnieje jakieś scalone rozwiązanie?

    Urządzenie musi pracować przy zasilaniu 12...24V.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 2. Data: 2017-06-08 19:02:20
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 08.06.2017 o 12:37, Marek S pisze:
> [...]
    > rozwiązanie?
    >
    > Urządzenie musi pracować przy zasilaniu 12...24V.

    Jak duży jest ten prąd maksymalny? 10mA, 20mA? Jeśli zasilanie nie jest
    symetryczne, to wystarczy chyba jak się zabezpieczysz przed zwarciem do
    +? Powinien wystarczyć do tego ulubiony tranzystor jednego z
    grupowiczów - n-mos z kanałem zubożonym. Do tego jeszcze jakieś
    zabezpieczenie ESD.

    Inwersję możesz zrobić na tranzystorze z rezystorami w jednej obudowie
    np. dtc144
    http://www.mouser.com/ds/2/395/DTC144%20EM%20A12-248
    520.pdf

  • 3. Data: 2017-06-08 20:07:48
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-06-08 o 12:37, Marek S pisze:
> [...]
    > rozwiązanie?
    >
    > Urządzenie musi pracować przy zasilaniu 12...24V.

    Dla mnie - wybitnie niejasne pytanie. Spójrz na to co napisałeś oczami
    kogoś, kto nic nie wie o Twoim układzie.
    1. Czy to wyjście OC z komparatora ma wystarczającą wydajność prądową?
    Wygląda, że tak, bo napisałeś, że jest to wyjście z _urządzenia_ i
    wymaga tylko zabezpieczenia.
    2. Czy to wyjście OC z komparatora ma już w sobie ograniczenie prądu -
    jakie?
    Może ono samo wytrzyma zwarcie do +24V.
    3. Czy jest tam też -24V?
    Zwarcie do GND dla wyjścia OC nie jest żadnym problemem więc skoro jest
    obawa o zwarcie do - to znaczy, że musi tam być też jakieś ujemne
    napięcie - czyżby zasilanie 12..24 oznaczało +-12 do +-24....
    A może tekst o wytrzymywaniu zwarcia do + i - wynika z pośpiechu/braku
    zastanowienia i tam nie ma ujemnego napięcia.
    4. Co to znaczy pracować przy 12 i 24V - czy w układzie mamy do
    dyspozycji tylko te 12 lub 24V (i z tego jest zasilany między innymi ten
    komparator), czy może to jest tylko informacja o zasilaniu tego czegoś
    czym będziemy sterować, a w układzie mamy jakieś VCC np. 5V ?
    5. Czy wyjście zanegowane musi pracować jak to pierwsze by nie było
    niczym obciążone, czy może wtedy nie pracować?
    Gdyby mogło wtedy nie pracować to drugi tranzystor można by sterować z
    wyjścia pierwszego (zaoszczędzilibyśmy jeden negator - a o liczbę
    elemnentów chodzi).
    6. Nawet jakby musiało zawsze pracować to też można zrezygnować z
    negatora jeśli dało by się podwiesić pierwsze wyjście do tego +12..24V,
    ale nie wiem, czy jest ono dostępne na naszej płytce?
    7. Jakby nie było dostępne te 12..24V to można pomyśleć o podwieszeniu
    do 5V (jeśli to mamy - znów nie wiem), ale trzeba by wiedzieć, czy to
    nie wpłynie na działanie tego czegoś czym sterujemy pierwszym wyjściem,
    a nie wiemy czym sterujemy) i czy nie może podnieść nam VCC ponad
    standard - zależy od "siły" podwieszenia i gwarantowanego obciążenia na
    tym VCC.

    Itd.
    Nad czym by się nie zastanowić to za mało danych.

    Są tzw tranzystory cyfrowe (tranzystor+opornik lub tranzystor+dwa
    oporniki) i są single-gate - pojedyncze bramki HC w obudowie SOT23-5, i
    na pewno też w mniejszych.
    Nie wykluczałbym, że są też np. dwa negatory HC w małej obudowie 6-pin.
    Bramki są "lepszymi" negatorami od tranzystorów bo push-pull, ale
    wymagają VCC, o którym nie wiemy, czy jest dostępne.
    P.G.

  • 4. Data: 2017-06-09 12:15:11
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-06-08 o 19:02, Zbych pisze:

    > Jak duży jest ten prąd maksymalny? 10mA, 20mA?

    Ups, nie podałem :) Załóżmy 50mA

> [...]
    > +? Powinien wystarczyć do tego ulubiony tranzystor jednego z
    > grupowiczów - n-mos z kanałem zubożonym. Do tego jeszcze jakieś

    Preferowałbym rozwiązanie niedestrukcyjne czyli nie zwieranie przy
    niewłaściwej polaryzacji a raczej odmowa współpracy przy złym
    podłączeniu :-)

    To może konkretnie. Zaprojektowałem przed chwilą taki rodzaj wyjścia z
    zabezpieczeniem przeciwprądowym:

    https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7Sk5YWW5
    teFZjeTA/view?usp=sharing

    Na R12 jest albo +24V albo masa (off / on). Wyjście tego układu powinno
    być normalnie podłączone do diody transoptora a ona z kolei do +24V po
    jakimś rezystorze. No i teraz mamy sytuację, że nieroztropny użytkownik
    zwiera to wyjście do + albo zapomniał o rezystorze. Ogranicznik prądowy
    T1 zadziała i wszystko ok. Teraz druga sytuacja: użytkownik zwiera
    wyjście do masy. Jeśli na R12 jest +24V to następuje zniszczenie T4
    (przebicie EB). Zastanawiam się czy zwykła dioda na wyjściu nie załatwi
    sprawy? Wtedy napięcie na diodzie + EB T4 nadal będzie na poziomie
    przebicia ale prąd będzie zerowy. Czy coś takiego może zniszczyć
    tranzystor? Czy bezpieczniej byłoby dać jeszcze duży rezystor na EB aby
    cały spadek napięcia powstał na diodzie a nie na tym złączu?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 5. Data: 2017-06-09 12:24:28
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-06-08 o 20:07, Piotr Gałka pisze:

    > Dla mnie - wybitnie niejasne pytanie.
    Tak, masz rację, sorki. Zerknij na moją odpowiedź udzieloną Zbychowi.
    Doprecyzowałem opis problemu.

    Tak na marginesie, zastanawiałem się również nad bramkami CMOS jednakże
    chyba to nie zadziała. Ogranicznik prądowy jest analogowym rozwiązaniem.
    No chyba, że jakiś sprytne podejście da się zastosować.

    P.S.
    Użytkownik zasila tą płytkę więc ma dostęp do masy i +24V (ew. +12V w
    zależności od parametrów jego zasilacza).

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 6. Data: 2017-06-09 12:56:15
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 09.06.2017 o 12:15, Marek S pisze:

> [...]
    > T1 zadziała i wszystko ok. Teraz druga sytuacja: użytkownik zwiera
    > wyjście do masy. Jeśli na R12 jest +24V to następuje zniszczenie T4

    Zamiast wtórnika na PNP, zrobiłbym wersję odwracającą z NPN. Będziesz
    miał mniejszy spadek napięcia (o ile to ważne) i złącze C-B będzie brało
    na siebie napięcie wyjściowe.

    http://www.rlocman.ru/i/Image/2010/11/10/Fig_1.gif

  • 7. Data: 2017-06-09 13:33:29
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-06-09 o 12:24, Marek S pisze:

> [...]
    > chyba to nie zadziała. Ogranicznik prądowy jest analogowym rozwiązaniem.
    > No chyba, że jakiś sprytne podejście da się zastosować.

    Bramki miały być do uzyskania sygnału w fazie i przeciwfazie przy
    wykorzystaniu możliwie najmniejszej powierzchni płytki, ale jak nie ma
    VCC to zapomnieć.
    P.G.

  • 8. Data: 2017-06-09 13:40:24
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-06-09 o 12:15, Marek S pisze:

> [...]
    > podłączeniu :-)
    >
    > To może konkretnie. Zaprojektowałem przed chwilą taki rodzaj wyjścia z

    R13 ograniczy prąd do około 35mA a napisałeś wyżej 50mA?

    > Na R12 jest albo +24V albo masa (off / on).

    Miał tam być jakiś komparator z wyjściem OC - jak to jest zamienione na
    te +24V?

> [...]
    > jakimś rezystorze. No i teraz mamy sytuację, że nieroztropny użytkownik
    > zwiera to wyjście do + albo zapomniał o rezystorze. Ogranicznik prądowy

    Na pewno?
    35mA * 24V = 0,84W - ile ms takiego zwarcia wytrzyma BC857?
    A jak 50mA to jeszcze gorzej.

    Teraz druga sytuacja: użytkownik zwiera
    > wyjście do masy. Jeśli na R12 jest +24V to następuje zniszczenie T4
    > (przebicie EB).

    Na pewno?
    Zmontuj i sprawdź - ja uważam, że nic się nie stanie.
    P.G.

  • 9. Data: 2017-06-09 13:53:37
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-06-09 o 12:56, Zbych pisze:

> [...]
    >
    > Zamiast wtórnika na PNP, zrobiłbym wersję odwracającą z NPN. Będziesz
    > miał mniejszy spadek napięcia (o ile to ważne) i złącze C-B będzie brało

    To jest standardowe rozwiązanie na pewno lepsze od kombinacji Marka.
    Kilka drobnych ale:
    1.
    Taki ogranicznik (gdy ogranicza) może się wzbudzać i generować jakiś tam
    sygnał w.cz. Jest to bez znaczenia, bo stan ograniczania normalnie nie
    występuje.
    Ponieważ tranzystor to SOT323 i dwie diody to też SOT323 - czasami
    zastępuję Q1 dwiema diodami - bez sprzężenia zwrotnego się nie wzbudzi.
    2.
    Nadal przy zadanym 50mA i 24V tranzystor nie wytrzyma zwarcia do +24.
    Aby normalnie dać 50mA i wytrzymać 24V trzeba by coś jak fold-back
    zastosować, ale to rozbudowuje układ.

    Jeśli wiadomo, że obciążeniem (zawsze ?) ma być dioda w transoptorze to
    może dać jeden tranzystor (bez ogranicznika prądu) a jego kolektor do
    wyjścia połączyć przez (odpowiedniej mocy) R ustalający te 50mA.
    P.G.

  • 10. Data: 2017-06-09 15:22:25
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-06-09 o 13:53, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > Nadal przy zadanym 50mA i 24V tranzystor nie wytrzyma zwarcia do +24.
    > Aby normalnie dać 50mA i wytrzymać 24V trzeba by coś jak fold-back

    Raczej mam tu na myśli jakieś chwilowe zwarcie niż trwałe. Prąd też
    podałem jako rząd wielkości bo sam jeszcze nie wiedziałem ile transoptor
    może chcieć. Wyszło mi, że 11mA więc zabezpieczenie dam na 20-30. Musze
    się też liczyć z tym, że inny transoptor będzie chciał ciut więcej. Nie
    wiem co user podłączy.

    > Jeśli wiadomo, że obciążeniem (zawsze ?) ma być dioda w transoptorze to
    > może dać jeden tranzystor (bez ogranicznika prądu) a jego kolektor do
    > wyjścia połączyć przez (odpowiedniej mocy) R ustalający te 50mA.

    Chodzi o sterowanie maszyną CNC. Tam transoptory są zawsze z opornikiem
    swoim. Zwiera się je albo do masy albo do + w zależności od konstrukcji.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek