    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Wtórnik emiterowy z zabezpieczeniem prądowym
    Date: Fri, 9 Jun 2017 12:15:11 +0200

    W dniu 2017-06-08 o 19:02, Zbych pisze:

    > Jak duży jest ten prąd maksymalny? 10mA, 20mA?

    Ups, nie podałem :) Załóżmy 50mA

    > Jeśli zasilanie nie jest
    > symetryczne, to wystarczy chyba jak się zabezpieczysz przed zwarciem do
    > +? Powinien wystarczyć do tego ulubiony tranzystor jednego z
    > grupowiczów - n-mos z kanałem zubożonym. Do tego jeszcze jakieś
    > zabezpieczenie ESD.

    Preferowałbym rozwiązanie niedestrukcyjne czyli nie zwieranie przy
    niewłaściwej polaryzacji a raczej odmowa współpracy przy złym
    podłączeniu :-)

    To może konkretnie. Zaprojektowałem przed chwilą taki rodzaj wyjścia z
    zabezpieczeniem przeciwprądowym:

    https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7Sk5YWW5
    teFZjeTA/view?usp=sharing

    Na R12 jest albo +24V albo masa (off / on). Wyjście tego układu powinno
    być normalnie podłączone do diody transoptora a ona z kolei do +24V po
    jakimś rezystorze. No i teraz mamy sytuację, że nieroztropny użytkownik
    zwiera to wyjście do + albo zapomniał o rezystorze. Ogranicznik prądowy
    T1 zadziała i wszystko ok. Teraz druga sytuacja: użytkownik zwiera
    wyjście do masy. Jeśli na R12 jest +24V to następuje zniszczenie T4
    (przebicie EB). Zastanawiam się czy zwykła dioda na wyjściu nie załatwi
    sprawy? Wtedy napięcie na diodzie + EB T4 nadal będzie na poziomie
    przebicia ale prąd będzie zerowy. Czy coś takiego może zniszczyć
    tranzystor? Czy bezpieczniej byłoby dać jeszcze duży rezystor na EB aby
    cały spadek napięcia powstał na diodzie a nie na tym złączu?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek