  • Data: 2009-04-26 21:12:54
    Temat: Re: Wymyslanie kola ;)
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    szomiz wrote:
    > Oficjalnie jest ;>

    "Oficjalnie" to nawet nie wiadomo jaki wielomian CRC stosować. Pewnie ze
    można powiedziec "to nie modbus" ale niestety i takie kfiatki trafilem
    już u niektórych pseudo programistow firmware którzy pisali na obudowie
    "modbus".

    > Ale dziala!

    Tylko Ci się wydaje. Na około 8 urządzen które musiałem zaprogramować
    tylko dwa działaly. Reszta miała bugi w firmware które należalo
    obchodzić. Ciekawostki typu "cos fi=64.15" bo jakiś pokemon źle liczył
    swój magiczny algorytm szyfrowania integerów czy tez wesołe utrzymywanie
    RS485 w stanie "0" w sposób randomiczny ("bo wie pan, nasze urzadzenie
    musi być na dedykowanym konwerterze") tudzież mapa pamięci modbusa która
    inaczej wyglądala w zależności od ilości czytanych rejestrow (i pogody w
    Słupsku). IMHO skoro nawet tak trywialnego pomysłu jak modbus banda
    ignorantów nie potrafi prawidłowo zaprogramować to co dopiero gdy pojawi
    się cos bardziej wypasionego jak xml. Ach zapomnialem dodać ze
    urzadzenia automatyki mają niepoprawialne firmware. Prawdopodobnie
    makefile natychmiast po kompilacji kasuje wszystkie źrodla albo
    repozytorium svn detonuje dysk po checkoucie. Przynajmniej tak mi wynika
    z zapytań mailowych czy nie mogli by tych bugow poprawić.

    > I to na skale, o ktorej malo kto ma pojecie. I mi sie w tym
    > najbardziej podoba ;>

    Mi w ogole. Modbus to nastepny standard w informatyce który powstal
    "przypadkiem". Absolutnie kretyński w każdym calu. Jak wszystkie inne
    przypadkowe standardy.

    > Dlatego mysle o dodaniu (po /cienszej stronie/) warstwy "rozdlubywania"
    > xml'a, ktorego bebechy beda *wprost* obrazami obszarow pamieci w formie
    > wysylalnej/odbieranej bezposrednio.

    Wymysliłeś modbusa w innym opakowaniu. Modbus to tez (prawie) obraz
    pamięci w prost zapakowany w trywialna ramkę. Dwa problemy:

    a) co jesli xml będzie poprawny, ale zmodyfikowany (np kolejnośc tagów)?
    Wysypiesz się czy obsłużysz? Ktoś mi zabroni wysłać xmla o długości 4MB
    gdzie 3.99MB zajmują komentarze?

    b) Co z notacją little/big endian i zapisywaniem floatów? Wysyłanie
    floatów w postaci binarnej to kupa. Tak czy inaczej musisz pasować. Bez
    dodatkowego RAMu w uC chyba się nie obejdze. Może to argument dla
    marketoida który to wymyślił: będzie za drogie.

    > Hardcorow nie bedzie - nie ma wymagania pakowania modbusa w modbusa. Jest
    > wymaganie posredniczenia xml'em (z /jeszcze/ dowolnoscia "wciecia" sie w
    > warstwy protokolow). A ja chce wymyslec to tak, zeby ominac etap analitykow
    > i konsultantow wyposazonych w spaja.

    IMHO wydzie Ci na zdrowie jesli normalne urzadzenie Modbus przepuścisz
    przez opakowywacz do xmla Bedzie działać prawie po staremu a marketoid
    bedzie mogł sobie oglądać ramki xmla latajace po sieci za które
    zapłacił. Zaimplementujesz język zapytac xml->modbus->xml i bedzie
    banglać z dowolnym urzadzeniem/urzadzeniami modbus (buhahaha :/).

    > Kurde, moglem o tym napisac od razu. Operowalem na innym poziomie abstrakcji
    > :/

    To jest _za wysoki_ poziom abstrakcji pakowac xmla tam gdzie w ogole
    chodzi o coś kompletnie innego niz czytelnośc komunikatow latających po
    kablu RS485.