    From: m...@s...com
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Wys?u?one kompy, co z nimi?
    Date: Wed, 06 Feb 2019 12:50:01 +0100

    Deep inside the Matrix, convinced that Tue, 5 Feb 2019 13:36:27 +0100
    is the real date, Atlantis <m...@w...pl> has written
    something quite wise. But (s)he wasn`t the one.

    >Właściwie jedynym sensownym zastosowaniem dla starego sprzętu jest retro
    >gaming. Po pierwsze gra na naprawdę starych urządzeniach (C64,
    >386/486/pierwsze Pentium)

    Ekhm... mam :D
    Z wyjątkiem 486, płyty brakuje :/

    > subiektywne doświadczenie jest jakieś inne,
    >specyficzne. Inaczej gra się w takiego Dooma na oryginalnym beżowym
    >pececie, niż na współczesnej maszynie z odpalonym DOSBoksem. ;)

    Dzieciaki machają joystickami z takim samym entuzjazmem jak ja lat
    temu... o kurde :/

    >Po drugie nie wszystko da się sprawnie emulować, a niekiedy problemy z
    >kompatybilnością pojawiają się nawet w przypadku urządzeń, które
    >teoretycznie powinny oferować kompatybilność wsteczną. [...]
    > Wtedy dobrze mieć pod ręką peceta z epoki, z zainstalowanym
    >Windowsem XP. ;)

    Albo 98, AFAIR Blade Runner na win2k i wyższych już nie ruszy :/

    >Właśnie z myślą o takich zastosowaniach stworzone zostało Raspberry Pi.
    >Pierwotnie miało ono być wykorzystywane w szkolnictwie. Komputer z
    >założenia miał być na tyle tani, żeby jego potencjalne uszkodzenie nie
    >generowało zbyt dużych strat.

    Bardziej chodziło mi o to żeby sprzęt miał szansę zostać zużyty,
    zepsuty, żeby nie wyrzucać czegoś co jeszcze działa. Wiem, ze to
    trochę "nieżyciowe" w dzisiejszym ultrakonsumenckim świecie, ale moim
    zdaniem starszy sprzęt powinien być przenoszony do mniej
    odpowiedzialnych zadań, a nie wyrzucany sprawny po kilku latach.
    Oczywiście dotyczy to tylko starego sprzętu, obecny jest już
    dopracowany na tyle, że pada niedługo po gwarancji, więc problem
    starych działających komputerów niedługo rozwiąże się sam - nie
    będzie takich :P

    >Nie wiem jednak czy dawanie dziecku bardzo starego peceta jako
    >_głównego_ komputera jest faktycznie dobrym pomysłem. Nawet przy
    >założeniu, że nie będzie to sprzęt do gier, to przecież trzeba pamiętać,
    >że jednym z podstawowych zastosowań będzie Internet. A współczesne,
    >przeładowane skryptami strony potrafią skutecznie zamulić nawet Core2Duo...

    Do internetu dziecko ma tablet :P
    Zresztą mam osobiście z tym problem: tablet, przynajmniej z mojego
    punktu widzenia, jest urządzeniem do konsumowania, tworzyć na nim
    raczej ciężko. Komputer, nawet starszy, ma szansę pokazać dziecku, że
    przy ekranie można nie tylko siedzieć i patrzeć, ale też coś tworzyć.
    A jak jeszcze do komputera będzie podpięta drukarka... hmmm, chyba
    właśnie wymyśliłem zastosowanie dla starej igłówki :)

    >Też tak kiedyś myślałem. Gdy trzeba było odpalić programator EPROM-ów,
    >wyciągałem z szafy laptopa z Windowsem XP. Oczywiście ze względów
    >bezpieczeństwa nie był on podpięty do sieci, więc pliki trzeba było
    >przerzucać na PenDrive.
    >Potem po prostu zacząłem używać maszyny wirtualne. ;)

    Jeśli tylko działa, i sprzęt ma na pokładzie LPT, COM, PCI, w
    skrajnych przypadkach PCMCIA albo ISA, to pewnie :)