    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Wzbudzanie się zasilacza
    Date: Fri, 18 Oct 2019 11:32:43 +0200

    W dniu 2019-10-18 o 08:37, m...@n...com pisze:

    > Podwzbudzanie widać podczas kluczowania prądu obciążenia na oscyloskopie, niemniej
    w normalnych warunkach pracy obciążeniem zasilacza jest taśma LED składająca się z
    łańcucha kilkudziesięciu połączonych równolegle sekcji trzech diod LED dołączonych do
    prostego scalonego źródła prądowego wykonanego na

    > https://www.diodes.com/assets/Datasheets/AL5802.pdf
    >
    > Nie postrzegam tego obciążenia jako kłopotliwe dla zasilacza impulsowego. Być może
    błędnie?

    Na początku jak pisałeś o taśmie LED to myślałem, 3 LEDy + rezystor więc
    nie ma się o co przyczepić.

    Wtórnik emiterowy może mieć ujemną rezystancję wejściową i przez to się
    wzbudzać.
    Z tego powodu rezystory R19 i R20, których użycia nie da się inaczej
    uzasadnić (str.6, rys.3):
    http://www.grzegorz-makarewicz.pl/resources/magazine
    s/radioelektronik/radioelektronik_1984_04.pdf

    Ta ujemna rezystancja wejściowa może być podobno powodem wzbudzania się
    typowego źródła prądowego robionego z 2 tranzystorów. Zależy to chyba od
    rezystancji dynamicznej obciążenia. Im mniejsza tym gorzej bo główny
    tranzystor źródła jest bardziej wtórnikiem, a mniej wzmacniaczem. Jak
    jest wzmacniaczem to wewnętrzna pojemność kolektor-baza ogranicza pasmo
    i przy tej częstotliwości, przy której może się pojawić ujemna
    rezystancja wejściowa jest już za małe wzmocnienie (tak mi się
    przynajmniej wydaje).

    Kiedyś dawno próbowałem za pomocą SPICE uzyskać ch-kę występującej w
    takim źródle prądowym pętli sprzężenia włączając w pętlę w szereg źródło
    napięcia AC (nie zmienia żadnych parametrów pętli ani nie narusza punktu
    pracy DC).
    Nie pamiętam co mi wyszło, ale wiadomo, że SPICE tylko tak dobry jak
    dobre modele elementów, a nie wiem na ile model tranzystora jest zbieżny
    z realnym tranzystorem w jakichś takich brzegowych kwestiach.

    Jak potrzebuję źródła prądowego to daję dwie diody i tranzystor. W takim
    układzie (chyba) jak nawet pojawi się ujemna rezystancja wejściowa
    tranzystora to jest mniej ujemna niż rezystancja zasilającego bazę
    źródła jest dodatnia.

    Świecące LEDy mają chyba małą rezystancję dynamiczną co oznacza, że
    tranzystor w źródle pracuje jako wtórnik a to oznacza, że może się wzbudzać.

    Nie mam pojęcia jakiego rzędu mogły by być amplitudy prądu takich
    wzbudzeń i czy mogą być groźne dla elektrolitów. Ale jak każda 3-LED-owa
    sekcja się wzbudzi to może w sumie tego jest sporo (to się nie
    uśrednia/kompensuje tylko sumuje). Mogą to być prądy na dużo wyższej
    częstotliwości niż podany maksymalny prąd AC kondensatora a na tej
    wyższej wytrzymałość może być mniejsza.

    Jeszcze jedno skojarzenie.
    W 2013 nie mogłem się dostać do labu EMC bo byli zawaleni robotą bo ktoś
    zrobił nalot na różnych drobnych producentów LEDówek i wielu z nich
    dopiero wtedy usłyszało o EMC i się rzucili robić badania. Od
    pracowników labu usłyszałem, że w niektórych przypadkach przekroczenia
    były takie, że wychodziły im poza skalę normalnie ustawionych mierników
    (musieli przestawiać i zaczynać wszystko od początku). Czyli
    przekroczenia o więcej niż 30dB ponad limit. To były przekroczenia na
    jakiejś wysokiej częstotliwości przy podobno prymitywnym zasilaniu
    łańcucha LEDów przez mostek + rezystor. Może LEDy jak świecą to same z
    siebie coś na w.cz emitują no bo niby skąd inąd. Ale osobiście nie
    widziałem tych przypadków, jedynie powtarzam - może gdzieś po drodze
    jest jakieś przekłamanie.
    P.G.