  • 1. Data: 2019-10-17 21:51:17
    Temat: Wzbudzanie się zasilacza
    Od: Marvin <n...@s...com>

    Dostałem do oceny "co padło" kilka zasilaczy impulsowych 12V 3A..
    W każdym przypadku uszkodzeniu uległy kondensatory na wyjściu, które
    wyglądają na przegrzane. Są wybrzuszone i suche. Na wyjściu są 2
    kondensatory połączone równolegle, różnych marek.
    Generalnie nic to nie jest zaskakującego, niemniej zasilacze te pracują
    góra po kilka miesięcy w dobrych warunkach chłodzenia i przy obciążeniu
    maks. 2/3 nom. Zasilają taśmę LED 12V. I kończą żywot.

    Ale, te same zasilacze zasilają też inne obciążenia (nie taśmy LED-owe).
    I co ciekawe te nie padają. Tych uszkodzonych zasilających taśmy LED
    jest 10X więcej niż pozostałych!

    Punktów zaczepienia jest bardzo mało. Zasilacze są porządne, żadna tam
    taniocha.
    I nie mam koncepcji co może być przyczyną. Może ktoś coś podpowie?

    Obserwacje na oscyloskopie pokazują że zasilacz z obciążeniem LED się
    lekko podwzbudza (słuchać delikatne brzęczenie), na oscyloskopie przy
    kluczowaniu prądu wyjściowego są zafalowania.
    Czy to może być przyczyna, że kondensatory Samxon padają po 6 miesiącach
    pracy w temp. pokojowej?

    Marvin

  • 2. Data: 2019-10-17 22:27:36
    Temat: Re: Wzbudzanie się zasilacza
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 17 Oct 2019 21:51:17 +0200, Marvin napisał(a):

> [...]
    > kluczowaniu prądu wyjściowego są zafalowania.
    > Czy to może być przyczyna, że kondensatory Samxon padają po 6 miesiącach

    IMO to nie podwzbudzanie się. LED-y są silnie nieliniowe, zasilacz
    produkuje sporo oscylacji wynikających z odcinania prądu obciążenia.
    Spróbuj zablokować te elektrolity ceramikami 1-10 nF.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 3. Data: 2019-10-18 08:37:06
    Od: "m...@n...com" <m...@g...com>

    > IMO to nie podwzbudzanie się. LED-y są silnie nieliniowe, zasilacz
    > produkuje sporo oscylacji wynikających z odcinania prądu obciążenia.
    > Spróbuj zablokować te elektrolity ceramikami 1-10 nF.

    Podwzbudzanie widać podczas kluczowania prądu obciążenia na oscyloskopie, niemniej w
    normalnych warunkach pracy obciążeniem zasilacza jest taśma LED składająca się z
    łańcucha kilkudziesięciu połączonych równolegle sekcji trzech diod LED dołączonych do
    prostego scalonego źródła prądowego wykonanego na

    https://www.diodes.com/assets/Datasheets/AL5802.pdf

    Nie postrzegam tego obciążenia jako kłopotliwe dla zasilacza impulsowego. Być może
    błędnie?

  • 4. Data: 2019-10-18 11:32:43
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2019-10-18 o 08:37, m...@n...com pisze:

> [...]
    >
    > https://www.diodes.com/assets/Datasheets/AL5802.pdf
    >
    > Nie postrzegam tego obciążenia jako kłopotliwe dla zasilacza impulsowego. Być może

    Na początku jak pisałeś o taśmie LED to myślałem, 3 LEDy + rezystor więc
    nie ma się o co przyczepić.

    Wtórnik emiterowy może mieć ujemną rezystancję wejściową i przez to się
    wzbudzać.
    Z tego powodu rezystory R19 i R20, których użycia nie da się inaczej
    uzasadnić (str.6, rys.3):
    http://www.grzegorz-makarewicz.pl/resources/magazine
    s/radioelektronik/radioelektronik_1984_04.pdf

    Ta ujemna rezystancja wejściowa może być podobno powodem wzbudzania się
    typowego źródła prądowego robionego z 2 tranzystorów. Zależy to chyba od
    rezystancji dynamicznej obciążenia. Im mniejsza tym gorzej bo główny
    tranzystor źródła jest bardziej wtórnikiem, a mniej wzmacniaczem. Jak
    jest wzmacniaczem to wewnętrzna pojemność kolektor-baza ogranicza pasmo
    i przy tej częstotliwości, przy której może się pojawić ujemna
    rezystancja wejściowa jest już za małe wzmocnienie (tak mi się
    przynajmniej wydaje).

    Kiedyś dawno próbowałem za pomocą SPICE uzyskać ch-kę występującej w
    takim źródle prądowym pętli sprzężenia włączając w pętlę w szereg źródło
    napięcia AC (nie zmienia żadnych parametrów pętli ani nie narusza punktu
    pracy DC).
    Nie pamiętam co mi wyszło, ale wiadomo, że SPICE tylko tak dobry jak
    dobre modele elementów, a nie wiem na ile model tranzystora jest zbieżny
    z realnym tranzystorem w jakichś takich brzegowych kwestiach.

    Jak potrzebuję źródła prądowego to daję dwie diody i tranzystor. W takim
    układzie (chyba) jak nawet pojawi się ujemna rezystancja wejściowa
    tranzystora to jest mniej ujemna niż rezystancja zasilającego bazę
    źródła jest dodatnia.

    Świecące LEDy mają chyba małą rezystancję dynamiczną co oznacza, że
    tranzystor w źródle pracuje jako wtórnik a to oznacza, że może się wzbudzać.

    Nie mam pojęcia jakiego rzędu mogły by być amplitudy prądu takich
    wzbudzeń i czy mogą być groźne dla elektrolitów. Ale jak każda 3-LED-owa
    sekcja się wzbudzi to może w sumie tego jest sporo (to się nie
    uśrednia/kompensuje tylko sumuje). Mogą to być prądy na dużo wyższej
    częstotliwości niż podany maksymalny prąd AC kondensatora a na tej
    wyższej wytrzymałość może być mniejsza.

    Jeszcze jedno skojarzenie.
    W 2013 nie mogłem się dostać do labu EMC bo byli zawaleni robotą bo ktoś
    zrobił nalot na różnych drobnych producentów LEDówek i wielu z nich
    dopiero wtedy usłyszało o EMC i się rzucili robić badania. Od
    pracowników labu usłyszałem, że w niektórych przypadkach przekroczenia
    były takie, że wychodziły im poza skalę normalnie ustawionych mierników
    (musieli przestawiać i zaczynać wszystko od początku). Czyli
    przekroczenia o więcej niż 30dB ponad limit. To były przekroczenia na
    jakiejś wysokiej częstotliwości przy podobno prymitywnym zasilaniu
    łańcucha LEDów przez mostek + rezystor. Może LEDy jak świecą to same z
    siebie coś na w.cz emitują no bo niby skąd inąd. Ale osobiście nie
    widziałem tych przypadków, jedynie powtarzam - może gdzieś po drodze
    jest jakieś przekłamanie.
    P.G.

  • 5. Data: 2019-10-18 12:59:34
    Od: m...@g...com

> [...]
    > uzasadnić (str.6, rys.3):
    > http://www.grzegorz-makarewicz.pl/resources/magazine
    s/radioelektronik/radioelektronik_1984_04.pdf

    No tak. Ten artykuł z RE przypomniał mi stare czasy. Śpieszę donieść że mój ojciec w
    tamtym okresie zbudował oscyloskop wg tego opisu. Męczył się okrutnie bo nie był
    elektronikiem kilka miesięcy, ale dał radę! Oczywiście zdjęcia też nie mam :)

> [...]
    > uśrednia/kompensuje tylko sumuje). Mogą to być prądy na dużo wyższej
    > częstotliwości niż podany maksymalny prąd AC kondensatora a na tej

    Nie mając innego pomysłu wsadzę w szereg z zasilaniem taśmy LED jakiś dławik i
    zobaczę co on pomoże.
    Próbowałem też dodać równolegle do elektrolitów na wyjściu zasilacza kondensatory
    ceramiczne i nie przyniosło to efektu. Podobnie było z dodanym szeregowym rezystorem
    0,3 oma w szereg z zasilaniem taśmy.

    Co ciekawe: zasilacz ten się nie podwzbudza, gdy taśma LED jest innego typu. A więc
    taka zwyczajna, składająca się z wielu sekcji 3x LED + rezystor.

  • 6. Data: 2019-10-18 15:29:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]

    >się typowego źródła prądowego robionego z 2 tranzystorów. Zależy to
    >chyba od rezystancji dynamicznej obciążenia.

    Watpie aby ten uklad sie wzbudzal, no chyba ze w polączeniu z dluga
    tasmą/linią LED.
    Ale kolega pisze, ze nie widzi tego wzbudzania - bo zakladam, ze nie
    kluczuje pradu LED.

    Wiec z bardziej prozaicznych wyjasnien:
    -te "inne" odbiorniki maja duzy elektrolit na wejsciu ... i jakos sie
    wyrownuje prad,
    -a moze po prostu maja mniejsza moc i zasilacz sie mniej grzeje.

    A moze zasilacze z innej serii ?

    J.

  • 7. Data: 2019-10-18 15:42:15
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2019-10-18 o 15:29, J.F. pisze:
> [...]
    > wyrownuje prad,
    > -a moze po prostu maja mniejsza moc i zasilacz sie mniej grzeje.

    Zapewne przyczyna jest właśnie raczej prozaiczna.
    Ale poteoretyzować nikt nie broni :)
    P.G.

  • 8. Data: 2019-10-18 15:56:53
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2019-10-18 o 12:59, m...@g...com pisze:

> [...]
    elektronikiem kilka miesięcy, ale dał radę! Oczywiście zdjęcia też nie mam :)

    A ja zdjęcia mam :)
    bo w 2014 ktoś w EdW zapytał o schemat oscyloskopu na lampie a nie na
    USB i to mnie skłoniło do odezwania się.
    Zdjęcia są w EdW 8/2014.

    > Co ciekawe: zasilacz ten się nie podwzbudza, gdy taśma LED jest innego typu. A więc
    taka zwyczajna, składająca się z wielu sekcji 3x LED + rezystor.

    Taśmy się radykalnie różnią.
    W jednej mała impedancja dynamiczna LEDów + małe rezystory.
    W drugiej źródła prądowe - praktycznie brak obciążenia dla AC.
    P.G.

  • 9. Data: 2019-10-19 18:20:39
    Od: m...@g...com

    Ten brak obciążenia dla AC (czyli pozostaje czysta pojemność kondensatorów
    wyjściowych zasilacza, zapewne low-ESR) jak najbardziej może być przyczyną
    niestabilności pętli sprzężenia zwrotnego (testowanej być może z obciążeniem
    rezystancyjnym w CCM - bez obciążenia w DCM może się zachowywać inaczej).

    Spróbować dołożyć kondensator - elektrolit high-ESR (nie ceramiczny), jak jest
    możliwość to w pobliżu obciążenia (wtedy jeszcze trochę ESR dodają długie przewody),
    można jeszcze dodać trochę ESR rezystorem (rzędu pojedynczych omów szeregowo z
    kondensatorem, małej mocy - nie płynie przez niego DC).

    Inne obciążenia (nie taśmy LED) mogą mieć R przewodów + C na wejściu co może akurat
    wystarczy dla stabilności. Choć też zależy co jest dalej, stabilizator impulsowy
    (np. step-down z 12V do 3,3V dla układów cyfrowych) też może dawać dziwne efekty z
    powodu ujemnej rezystancji wejściwej (stała moc).

  • 10. Data: 2019-10-19 21:02:16
    Od: Marvin <n...@s...com>

    W dniu 2019-10-19 o 18:20, m...@g...com pisze:
> [...]
    (np. step-down z 12V do 3,3V dla układów cyfrowych) też może dawać dziwne efekty z
    powodu ujemnej rezystancji wejściwej (stała moc).

    Oba sposoby są nieskuteczne. Dawałem elektrolit równolegle do obciążenia
    i szeregowy rezystor rzędu 0,3 oma i skutku pozytywnego nie było.

    Dołączyłem do wyjścia w kolejnym kroku regulowany rezystor mocy i
    patrzyłem co się dzieje w czasie wzrostu obciążenia. Jest tak, że bez
    obciążenia zasilacz lekko terkocze (słucham tego stetoskopem). To
    rozumiem bo kontroler oszczędza energię standby i zmienia topologię
    pracy, aby osiągnąć poziom DoE Level VI.

    Przy prądzie rzędu 0,1A pojawia się cichy pisk i w miarę wzrostu prądu
    do ok. 0,6A jego częstotliwość się zwiększa. tak do kiloherca dochodzi w
    domenie częstotliwości.

    Potem pisk znika całkowicie i nagle. Do prądu wyjściowego rzędu 1,5 A
    jest cicho jak makiem zasiał.

    Przy prądach 2A i większych pojawia się lekki terkot o częstotliwości
    kilkudziesięciu hz.

    Pętla sprzężenia zwrotnego jest wykonana tradycyjnie (optoizolator i
    TL431 po stronie wtórnej). Kompensacja pętli jest rezystorem i
    kondensatorem w szereg przy TL431.

    Ale korzystając z okazji się jeszcze dopytam.
    Zasilacz ma 12V 3A. Działa od 100 do 240VAC. Jest to flyback.
    Na wyjściu są dwa elektrolity pracujące równolegle.

    Czy to nie za mało? Nie powinny być trzy? Wydaje mi się że prąd tętnień
    w tych kondensatorach sięga 10A. Wychodzi po 5A na pojemność.

    Jest tam kondensator Samxon GT 680uf/16V i drugi 1000uF/16V.
    Dla nich chyba prąd dopuszczalny to 2A?

    Może te zasilacze padają dlatego właśnie?

    Marvin