    From: Marvin <n...@s...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Wzbudzanie się zasilacza
    Date: Sat, 19 Oct 2019 21:02:16 +0200

    W dniu 2019-10-19 o 18:20, m...@g...com pisze:
    > Ten brak obciążenia dla AC (czyli pozostaje czysta pojemność kondensatorów
    wyjściowych zasilacza, zapewne low-ESR) jak najbardziej może być przyczyną
    niestabilności pętli sprzężenia zwrotnego (testowanej być może z obciążeniem
    > rezystancyjnym w CCM - bez obciążenia w DCM może się zachowywać inaczej).
    >
    > Spróbować dołożyć kondensator - elektrolit high-ESR (nie ceramiczny), jak jest
    możliwość to w pobliżu obciążenia (wtedy jeszcze trochę ESR dodają długie przewody),
    można jeszcze dodać trochę ESR rezystorem (rzędu pojedynczych omów szeregowo z
    kondensatorem, małej mocy - nie płynie przez niego DC).

    > Inne obciążenia (nie taśmy LED) mogą mieć R przewodów + C na wejściu co może akurat
    wystarczy dla stabilności. Choć też zależy co jest dalej, stabilizator impulsowy
    (np. step-down z 12V do 3,3V dla układów cyfrowych) też może dawać dziwne efekty z
    powodu ujemnej rezystancji wejściwej (stała moc).

    Oba sposoby są nieskuteczne. Dawałem elektrolit równolegle do obciążenia
    i szeregowy rezystor rzędu 0,3 oma i skutku pozytywnego nie było.

    Dołączyłem do wyjścia w kolejnym kroku regulowany rezystor mocy i
    patrzyłem co się dzieje w czasie wzrostu obciążenia. Jest tak, że bez
    obciążenia zasilacz lekko terkocze (słucham tego stetoskopem). To
    rozumiem bo kontroler oszczędza energię standby i zmienia topologię
    pracy, aby osiągnąć poziom DoE Level VI.

    Przy prądzie rzędu 0,1A pojawia się cichy pisk i w miarę wzrostu prądu
    do ok. 0,6A jego częstotliwość się zwiększa. tak do kiloherca dochodzi w
    domenie częstotliwości.

    Potem pisk znika całkowicie i nagle. Do prądu wyjściowego rzędu 1,5 A
    jest cicho jak makiem zasiał.

    Przy prądach 2A i większych pojawia się lekki terkot o częstotliwości
    kilkudziesięciu hz.

    Pętla sprzężenia zwrotnego jest wykonana tradycyjnie (optoizolator i
    TL431 po stronie wtórnej). Kompensacja pętli jest rezystorem i
    kondensatorem w szereg przy TL431.

    Ale korzystając z okazji się jeszcze dopytam.
    Zasilacz ma 12V 3A. Działa od 100 do 240VAC. Jest to flyback.
    Na wyjściu są dwa elektrolity pracujące równolegle.

    Czy to nie za mało? Nie powinny być trzy? Wydaje mi się że prąd tętnień
    w tych kondensatorach sięga 10A. Wychodzi po 5A na pojemność.

    Jest tam kondensator Samxon GT 680uf/16V i drugi 1000uF/16V.
    Dla nich chyba prąd dopuszczalny to 2A?

    Może te zasilacze padają dlatego właśnie?

    Marvin