  • 11. Data: 2016-11-26 14:45:29
    Temat: Re: Wzmacniacz DC - jak?
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 26 Nov 2016 04:13:24 -0800 (PST), "Vernon L. Pinkley"
    <v...@g...com> wrote:
    > Pewnie masz na myśli układ ze wspólnym emiterem, teraz
    > zastanów się nad układem ze wspólnym kolektorem:)

    No zastanawiam się i nic nie wymyśliłem... (przypominam, że.chodzi o
    wzmacniacz DC a nie AC). Mam 0.001V DC na wejściu, jak to wzmocnić w
    układzie z zasilaniem.+5V {bez generowania ujemnego)?

    --
    Marek

  • 12. Data: 2016-11-26 14:52:25
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 26 Nov 2016 14:45:21 +0100, "Desoft" <N...@i...pl> wrote:
    > Pisałem wyżej. Zobacz sobie układ C520. Bez ujemnego napięcia
    mierzy
    > nawet -100mV.

    Możesz bardziej precyzyjniej? Google nic w,powyższym temacie nie
    zwraca na haslo C520.

    --
    Marek

  • 13. Data: 2016-11-26 15:45:59
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > mierzy
    >
    > Możesz bardziej precyzyjniej? Google nic w,powyższym temacie nie zwraca na
    > haslo C520.

    To było po DDRowsku (pisałem z pamięci)
    Szukaj pod CA3162

    --
    Desoft

  • 14. Data: 2016-11-26 15:56:27
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > No zastanawiam się i nic nie wymyśliłem... (przypominam, że.chodzi o
    > wzmacniacz DC a nie AC). Mam 0.001V DC na wejściu, jak to wzmocnić w
    > układzie z zasilaniem.+5V {bez generowania ujemnego)?

    No to wyobraź sobie:
    Masz zasilanie niech będzie dowolne
    Podłączasz rezystor do zasilania, do drugiej nogi rezystora dajesz anodę
    diody zwykłej.
    Katoda diody do masy.
    Mierzysz napięcie na anodzie diody. Wynosi 0,7V. (wszystko względem masy)
    Rekalibrujesz miernik (gdyby był analogowy, to wyginasz wskazówkę na zero
    :) ).
    Czyli umawiamy się, że jak miernik pokazuje 0,7V to oznacza to 0V.
    Odrywasz katodę diody od masy i od teraz to jest wejście Twojego układu
    pomiarowego.
    Czyli jeżeli pomiędzy masą a katodą diody jest 0V, to miernik pokazuje
    0,7V - a jak się umówiliśmy oznacza to 0V.
    Kiedy pomiędzy masą a katodą diody jest jakieś napięcie np 1V, to miernik
    pokazuje 1,7V
    czyli po umowie 1V.
    Kiedy na wejściu jest -0,5V (ujemne!) to miernik pokazuje 0,2V - napięcie
    dodatnie!, które oznacza ...
    chyba jasno opiałem :)

    --
    Desoft

  • 15. Data: 2016-11-26 16:01:31
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    Marek <f...@f...com> wrote:

    > No zastanawiam si? i nic nie wymy?li?em... (przypominam, ?e.chodzi o
    > wzmacniacz DC a nie AC). Mam 0.001V DC na wej?ciu, jak to wzmocni? w
    > uk?adzie z zasilaniem.+5V {bez generowania ujemnego)?

    Przeciez juz dostales odpowiedz: dajesz tranzystor PNP na wejsciu.
    Popatrz na schemat LM324 -- tam sygnaly wejsciowe moga byc ponizej 0.
    Oczywiscie PNP nie dojdzie do zasilania -- jak potrzebujesz oba
    konce to duplikujesz stopien wejsciowy: masz rownolegle wejscie
    na PNP i NPN.

    Co do MCU: tam jest CMOS, wiec kanal P jesli trzeba zduplikowany
    z N. W przypadku ADC mozna obnizyc napiecie dzielnikiem
    (kondensatorowym) tak ze zamiast 0-5V przetwornik bedzie
    widzial 0-2.5V. Nie wiem czy przetworniki stosuja komparator
    ze zduplikowany wejsciem czy dzielnik (zduplikowane wejscie
    chyba jest bardziej prawdopodobne).

    --
    Waldek Hebisch

  • 16. Data: 2016-11-26 16:10:32
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 26-11-2016 o 14:45, Marek pisze:

    > No zastanawiam się i nic nie wymyśliłem... (przypominam, że.chodzi o
    > wzmacniacz DC a nie AC). Mam 0.001V DC na wejściu, jak to wzmocnić w
    > układzie z zasilaniem.+5V {bez generowania ujemnego)?

    A czytałeś co Ci napisałem o 13.52 ?
    Opisałem tam układ ze wspólnym kolektorem inaczej wtórnik emiterowy.
    P.G.

  • 17. Data: 2016-11-26 16:29:48
    Od: "Vernon L. Pinkley" <v...@g...com>

    użytkownik Marek napisał:

    > Mam 0.001V DC na wejściu, jak to wzmocnić w
    > układzie z zasilaniem.+5V {bez generowania ujemnego)?

    LM358 i podać na uC Vref mniejsze napięcie niż napięcie maksymalne
    z LM358. Z tego co pamiętam ten LM ma na wyjściu od 0 do Vcc-1,5V(sprawdzić).

  • 18. Data: 2016-11-26 17:30:20
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 26 Nov 2016 13:52:43 +0100, Piotr
    Gałka<p...@c...pl> wrote:
    > Jak weźmiesz tranzystor PNP, jego kolektor połączysz z 0V, emiter
    > zasilisz źródłem prądu od strony +5V. Jeśli źródło prądowe wymaga
    do
    > swojej pracy np 1V to dla napięć na bazie z zakresu -0,3V do + 3,3V
    > napięcie na emiterze będzie zawsze o 0,7V wyższe niż na bazie -
    czyli w
    > zakresie +0,4V do +4.0V. Jak weźmiesz dwa takie (identyczne)
    tranzystory
    > to różnicę napięć na ich bazach (oba w okolicy 0V) będziesz miał na
    ich
    > emiterach ale już w okolicy 0,7V.
    > Zobacz też na str 10 karty katalogowej LM324:
    > http://www.ti.com/general/docs/lit/getliterature.tsp
    ?genericPartNumber=lm324&fileType=pdf

    Ta szkolna odpowiedź, wyjaśnienie opiera się na dążeniu do
    utworzenia wzmacniacza różnicowego składającego się z dwóch
    tranzystorów PNP. Oczywiście różnica napięć na bazach T1 i T2 będzie
    zaczynała się od 0V, ale nadal te bazy w stosunku do masy (-Vz) będą
    na wysokim potencjale, różnym od zera. Dalej w nocie katalogowej to
    widać. Też na wejściu dwa takie tranzystory z napięciem statycznym na
    bazach, ale wszelkie konfiguracje tego wzmacniacza operacyjnego są
    ustalone z ujemnym (-Vz) i dodatnim (+Vz) napięciem zasilania. To
    niczego nie zmienia i dalej nie jest to to co w mikroprocesorach.

    --
    Marek

  • 19. Data: 2016-11-26 18:40:12
    Od: "Vernon L. Pinkley" <v...@g...com>

    użytkownik Marek napisał:
    > niczego nie zmienia i dalej nie jest to to co w mikroprocesorach.

    Jest, tylko tam masz "ten trick" x2.
    https://www.maximintegrated.com/en/images/appnotes/7
    41/741Fig02.gif

    A właściwie to tak, bo to cmos:
    https://www.maximintegrated.com/en/images/appnotes/4
    428/4428Fig03.gif

  • 20. Data: 2016-11-26 20:19:20
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 26-11-2016 o 17:30, Marek pisze:
> [...]
    >>

    > Ta szkolna odpowiedź, wyjaśnienie opiera się na dążeniu do utworzenia
    > wzmacniacza różnicowego składającego się z dwóch tranzystorów PNP.

    To, co ja opisywałem nie jest wzmacniaczem różnicowym, to dwa wtórniki
    emiterowe, które przesuwają napięcie o 0,7V w górę. Można je rozumieć
    jako dwa niezależne wzmacniacze o wzmocnieniu napięciowym rzędu 1 i
    prądowym rzędu 100..500, ale nie jako wzmacniacz różnicowy.

    > Oczywiście różnica napięć na bazach T1 i T2 będzie zaczynała się od 0V,
    > ale nadal te bazy w stosunku do masy (-Vz) będą na wysokim potencjale,
    > różnym od zera.

    Bazy będą na takim potencjale jaki im podamy z zewnątrz. Pisałem, że to
    zadziała zgodnie z moim opisem dla napięcia na bazie od -0,3 do 3,3V.

> [...]
    > takie tranzystory z napięciem statycznym na bazach, ale wszelkie
    > konfiguracje tego wzmacniacza operacyjnego są ustalone z ujemnym (-Vz) i

    Na stronie 10 tej karty katalogowej na wejściu są wtórniki a za nimi
    dopiero wzmacniacz różnicowy.

    Na stronie 5 rozdział 6.5 tabela dotyczy zasilania 0 i +5V. Wiersz Vicr
    wyraźnie podaje że napięcie wejściowe może być od 0 do 3,5V. A w
    praktyce nawet przy napięciu na wejściu -0,3V to nadal pracuje bo
    dlaczego miało by nie pracować. Nie wierzysz to sprawdź.

    Rysunki w karcie katalogowej to tylko przykłady. Dokładne dane są w
    tabelach. Tabele należy czytać i rozumieć.

    To niczego nie zmienia i dalej nie
    > jest to to co w mikroprocesorach.

    I to jest sedno problemu. Moja wypowiedź miała zmienić Twoje rozumienie
    podstaw elektroniki, a jak widać nie zmieniła.

    A że nie o mikroprocesorach. No cóż raczyłeś uprzejmie wykasować moje
    pierwsze zdanie: "Nie o tym jak jest w MCU ale wyobraź sobie."
    P.G.