  • Data: 2018-12-05 10:01:34
    Temat: Re: Zgaszona nixie trochę świeci
    Od: Atlantis <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 02.12.2018 03:04, jacek wrote:

    > Rozwiązaniem pewnie będzie ciągłe wyświetlanie co najmniej jednego znaku
    > z każdej lampy:)

    Ok, wygląda na to, że faktycznie masz rację. Chociaż 74141 posiada opcję
    ustawienia wyjść w stan wysokiej impedancji, to nie jest to zalecane
    przy pracy z lampami nixie. Na paru formach spotkałem się już z taką
    właśnie opinią.

    Swoją drogą jeszcze w temacie - niby banał, ale nie chcę popełnić
    jakiegoś prostego błędu, przez przeoczenie czegoś na etapie
    projektowania płytki. Czy są jakieś szczególne wymagania związane ze
    sterowaniem jasnością nixie za pomocą PWM?

    W poprzednim projekcie do multipleksowania anod lamp stosowałem
    transoptory na wysokie napięcie. Jednak z tego co widzę, to wielu
    autorów zegarów na tych lampach nie stosuję w ogóle żadnej optoizolacji,
    dając najzwyklejsze tranzystory, których bazy/bramki maja połączenie
    galwaniczne z pinem mikrokontrolera. Faktycznie nie wiem czy przypadkiem
    nie ma to więcej sensu - w końcu 74141 i tak będą zasilane z tego samego
    obwodu co reszta układu.

    W moim projekcie tuż za przetwornicą znajdzie się jakiś element, który
    będzie sterował całą linią zasilającą lampy za pocą sygnału PWM o
    częstotliwości kilkuset Hz.

    Czy elementem tym powinien być?
    1) Transoptor z wyjściem tranzystorowym
    2) Tranzystor bipolarny
    3) Tranzystor MOSFET

    Czy przy tej częstotliwości wskazane jest zaopatrywanie tranzystora w
    dodatkowy driver, czy też równie dobrze mogę nim sterować bezpośrednio z
    pinu mikrokontrolera?