  • Data: 2018-03-25 18:11:43
    Temat: Re: Zmiana sposobu jazdy?
    Od: Marek S <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2018-03-24 o 21:22, J.F. pisze:

    > Ale ma zmienne przelozenie.

    Na jednym biegu? Bo na jednym charakterystyka była zdejmowana.

    > Syntetycznym owszem, ale czy pozbawionym ... przyspieszenie dwoch ton
    > wymaga konkretnej energii - im wieksza moc silnika, tym szybciej te
    > energie dostarczy.
    > Moc, a nie jakis tam moment.

    Zwróć uwagę, że moc maksymalną mam przy ok 4k obrotów. Przyspieszenie
    maksymalne od 2200, gdzie moc w KM jest o 30% niższa. Jako to zatem
    wyjaśnić?

    > Wbrew pozorom, to w wezszym. Dieselek przy 2000 rpm ladnie ciagnie,
    > ale przy 4000 zdycha. Benzyniak zdycha przy 6k, a przy 3000 tez ladnie
    > ciagnie. Po co niby te 7-biegowe skrzynie w dieselkach ?

    Miałem kiedyś Mazdę 323 GTI 4WD turbo benzynową. Ładnie ciągnęła 4-7k
    obrotów. Poniżej 4k szmata. Zakres użytecznych obrotów to 3k zatem. No
    dobrze, to jakiś silnik sportowy był. Potem/przedtem miałem parę
    lepszych i gorszych benzynowych lecz nie zauważyłem aby zakres
    użytecznych obrotów (w sensie przyspieszania) był specjalnie odmienny
    Jedynie przesunięty ku górze i bardzo stromo zaczynał się i kończył. W
    dieslu charakterystyki wydają się być dużo bardziej równomierne. Zwróć
    uwagę pod tym kątem na przytoczony przeze mnie wykres.

    A po co wielobiegowe skrzynie w dieslach? Hmm... wyłącznie dla trzymania
    silnika na niskich obrotach w celu zapewnienia komfortu (hałas do 4dB
    mniej w przypadku 9-cio biegowej skrzyni Merca vs 7 biegowa) i obniżenia
    zużycia paliwa? Do tego daje to szansę na optymalizację. Np. uniknięcie
    stosowania biturbo jeśli chce się mieć charakterystykę jak niemalże w
    elektryku. Robi się wtedy tak, że max moment ustawia się bardzo nisko
    np. 1300 obr. i trzyma się niewiele zmienne obroty aż do najwyższych
    prędkości. Po prostu inna koncepcja napędu.

    > Tak calkiem plaskiej to nie masz, przy tych 2500 jednak maksimum.
    > Pytanie to raczej czemu skrzynia nie ciagnie wyzej przy rozpedzaniu.

    Relatywnie do benzynowego. W typowym benzyniaku masz charakterystykę KM
    niemal jak odwrócona hiperbola.

    Tu masz dla Skody 2.0
    https://www.motofakty.pl/artykul/galeria/moment-obro
    towy/1.html

    U mnie w dieslu spadek mocy o 30% od maksymalnego to 4000obr -> 2100
    czyli obroty zmieniają się o 1.9x. W powyższej Skodzie 5400->3500 1.5x.
    Patrząc więc na oba typy silników z perspektywy faworyzowanych przez
    Ciebie KM to diesle są znacznie bardziej dynamiczne (szerszy zakres
    zmiany obrotów). Teraz dorzuć turbinę do benzynowego - wtedy okaże się,
    że charakterystyka mocy w sensie KM zamieni się w szpilkę :-D Oczywiście
    koloryzuję.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek