eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyZmiana sposobu jazdy? › Re: Zmiana sposobu jazdy?
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.atman.pl!.P
    OSTED!not-for-mail
    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Zmiana sposobu jazdy?
    Date: Sun, 25 Mar 2018 18:11:43 +0200
    Organization: ATMAN - ATM S.A.
    Lines: 67
    Message-ID: <p98ho0$kmm$1@node2.news.atman.pl>
    References: <d...@g...com>
    <p8empg$6ut$1@node2.news.atman.pl>
    <9npzj4lupglk$.ihwnq5nkl59x$.dlg@40tude.net>
    <p8fper$4lq$1@node2.news.atman.pl>
    <1...@4...net>
    <p8g2v8$4lq$5@node2.news.atman.pl> <p8k4ba$nha$1@node1.news.atman.pl>
    <p8kvb3$ql8$3@node2.news.atman.pl> <p8lmu8$9d4$1@node1.news.atman.pl>
    <p8lngh$sr6$7@node1.news.atman.pl> <p8o92c$q6k$2@node1.news.atman.pl>
    <p8ocj0$t7e$2@node2.news.atman.pl> <p8p1vl$hkk$1@node2.news.atman.pl>
    <p8p4jj$lh3$1@node1.news.atman.pl> <p91b1p$nk6$1@node1.news.atman.pl>
    <6eswrd4kpeqz$.1ojcv79w33zlv$.dlg@40tude.net>
    <p95u3f$870$4@node2.news.atman.pl>
    <7n0pq8odp2zh$.rp44k6pg449f$.dlg@40tude.net>
    <p96615$clk$1@node1.news.atman.pl> <p966fi$vmk$10@node1.news.atman.pl>
    <p969e0$fu6$1@node1.news.atman.pl>
    <2ood72a76k41.lamzhl7xmzg6$.dlg@40tude.net>
    NNTP-Posting-Host: 89-69-207-111.dynamic.chello.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: node2.news.atman.pl 1521994304 21206 89.69.207.111 (25 Mar 2018 16:11:44
    GMT)
    X-Complaints-To: u...@a...pl
    NNTP-Posting-Date: Sun, 25 Mar 2018 16:11:44 +0000 (UTC)
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:52.0) Gecko/20100101
    Thunderbird/52.6.0
    In-Reply-To: <2ood72a76k41.lamzhl7xmzg6$.dlg@40tude.net>
    Content-Language: pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2627311
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 2018-03-24 o 21:22, J.F. pisze:

    >> Jasne, teorię znam. Zwróć uwagę, że "niutki" na kołach to na logikę
    >> "niutki" na silniku. Skrzynia biegów to tylko zwykła przekładnia więc
    >> można ją pominąć.
    >
    > Ale ma zmienne przelozenie.

    Na jednym biegu? Bo na jednym charakterystyka była zdejmowana.

    > Syntetycznym owszem, ale czy pozbawionym ... przyspieszenie dwoch ton
    > wymaga konkretnej energii - im wieksza moc silnika, tym szybciej te
    > energie dostarczy.
    > Moc, a nie jakis tam moment.

    Zwróć uwagę, że moc maksymalną mam przy ok 4k obrotów. Przyspieszenie
    maksymalne od 2200, gdzie moc w KM jest o 30% niższa. Jako to zatem
    wyjaśnić?


    > Wbrew pozorom, to w wezszym. Dieselek przy 2000 rpm ladnie ciagnie,
    > ale przy 4000 zdycha. Benzyniak zdycha przy 6k, a przy 3000 tez ladnie
    > ciagnie. Po co niby te 7-biegowe skrzynie w dieselkach ?

    Miałem kiedyś Mazdę 323 GTI 4WD turbo benzynową. Ładnie ciągnęła 4-7k
    obrotów. Poniżej 4k szmata. Zakres użytecznych obrotów to 3k zatem. No
    dobrze, to jakiś silnik sportowy był. Potem/przedtem miałem parę
    lepszych i gorszych benzynowych lecz nie zauważyłem aby zakres
    użytecznych obrotów (w sensie przyspieszania) był specjalnie odmienny
    Jedynie przesunięty ku górze i bardzo stromo zaczynał się i kończył. W
    dieslu charakterystyki wydają się być dużo bardziej równomierne. Zwróć
    uwagę pod tym kątem na przytoczony przeze mnie wykres.

    A po co wielobiegowe skrzynie w dieslach? Hmm... wyłącznie dla trzymania
    silnika na niskich obrotach w celu zapewnienia komfortu (hałas do 4dB
    mniej w przypadku 9-cio biegowej skrzyni Merca vs 7 biegowa) i obniżenia
    zużycia paliwa? Do tego daje to szansę na optymalizację. Np. uniknięcie
    stosowania biturbo jeśli chce się mieć charakterystykę jak niemalże w
    elektryku. Robi się wtedy tak, że max moment ustawia się bardzo nisko
    np. 1300 obr. i trzyma się niewiele zmienne obroty aż do najwyższych
    prędkości. Po prostu inna koncepcja napędu.


    >> Drugie pytanie: dlaczego niby mimo prawie płaskiej charakterystyki Nm
    >> jaką mam w aucie, lepiej przyspiesza ono na nisko-średnich obrotach?
    >> Tego za diabła nie potrafię wyjaśnić.
    >
    > Tak calkiem plaskiej to nie masz, przy tych 2500 jednak maksimum.
    > Pytanie to raczej czemu skrzynia nie ciagnie wyzej przy rozpedzaniu.

    Relatywnie do benzynowego. W typowym benzyniaku masz charakterystykę KM
    niemal jak odwrócona hiperbola.

    Tu masz dla Skody 2.0
    https://www.motofakty.pl/artykul/galeria/moment-obro
    towy/1.html

    U mnie w dieslu spadek mocy o 30% od maksymalnego to 4000obr -> 2100
    czyli obroty zmieniają się o 1.9x. W powyższej Skodzie 5400->3500 1.5x.
    Patrząc więc na oba typy silników z perspektywy faworyzowanych przez
    Ciebie KM to diesle są znacznie bardziej dynamiczne (szerszy zakres
    zmiany obrotów). Teraz dorzuć turbinę do benzynowego - wtedy okaże się,
    że charakterystyka mocy w sensie KM zamieni się w szpilkę :-D Oczywiście
    koloryzuję.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: