    Date: Sat, 02 Aug 2014 11:28:00 +0200
    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Znow lza sie zakrecila....

    W dniu 2014-08-01 11:03, A.L. pisze:

    > Z czego dzisiejsi inzynierowie ocza sie o generatorach? podobnej a
    > wspolczesnej ksiazki nie udalo mi sie znalezc w zadnym jezyku. A moze
    > nie musza sie uczyc, bo dzisiaj, panie, tylko mikroprocesory i
    > wszystko w krzemie?...

    Bo bardzo często nie muszą. I co w tym takiego dziwnego?
    Wtedy były inne czasy - w typowym domu było co najwyżej jedno urządzenie
    elektroniczne - odbiornik radiowy. Trochę później doszedł do tego
    jeszcze telewizor. W zakładach pracy czy nawet laboratoriach badawczych
    też było o wiele mniej elektroniki niż obecnie.

    Urządzenia z tamtych czasów były budowane "niskopoziomowo", to znaczy
    składały się z paru lamp czy tranzystorów, a projektujący je inżynier
    musiał doskonale zdawać sobie sprawę co się dzieje w każdym obwodzie.

    Obecnie układ scalony może zawierać miliony albo i miliardy
    tranzystorów. To chyba oczywiste, że nie ma takiego człowieka, który by
    to wszystko objął rozumem na najniższym, "analogowym" poziomie. Zadania
    muszą zostać podzielone. Nadal są specjaliści, którzy potrafią idealnie
    policzyć parametry oscylatora albo obwodu antenowego. Inżynier
    projektujący jakieś urządzenie z gotowych podzespołów i modułów nie musi
    już tego wiedzieć - on ma zaprojektować układ zgodnie z wytycznymi z
    datasheeta i napisać program operujący na odpowiednich rejestrach.

    Wyszkolenie specjalisty też kosztuje, więc nic dziwnego, że nikt nie
    uczy elektronika projektującego układy mikroprocesorowe niuansów
    techniki radiowej.