    From: "nenik" <n...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: cynowanie w tygielku
    Date: Sun, 04 Jan 2009 16:38:39 +0100
    Sender: k...@n...onet.pl

    > Mam do pocynowania dość dużo końcówek przewodów, są obrane, nie zamirzam
    > ich "skręcać" - ładnie cynują się tak jak są...
    > Posiadam tygielek (z termostatem, pojemność "pudełko zapałek"), cyna
    > sobie pływa itd fajnie, cynuje się ok, ale co dodać do cyny, by na jej
    > powierzchni nie tworzył się kożuch tlenków i syfu? Wiem że istnieją
    > specjalne preparaty "do fali" itp, nie zamierzam też stosować nadmuchu
    > azotu ;) Może jest jakiś domowy sposób np olej silnikowy albo jeden koci
    > wąs zebrany o północy przy pełni?

    widzialem kiedys porzadny stary tygiel
    kobitka nie dolewala zadnego topnika , stop tradycyjny SnPb
    dzialalo to tak ze kubek srednicy ok 10cm obracal sie wokol wlasnej osi
    a na powierzchni byl "zbierak" utlenionej cyny , zbierak to kawalek blachy
    przymocowany na stale , byl on nieruchomy
    kubek krecil sie tak ok. 1 obrot / 15sek

    grzalki tez nieruchome byly w postaci pretow zamoczonych w stopie ,
    najprawdopodobniej do samego dna tego kubka

    jak koledze uda sie posadzic taki podgrzewany kubek na silniku od mikrofali
    i wsadzic tam grot od lutownicy to powinno dzialac
    zyletka jako zbierak powinna zdac egzamin

    wystarczy pozniej maczac kazdy rodzaj drutu w emalii na 1-2 sekundy zaraz
    za "zbierakiem" gdzie cyna nie zdazy sie jeszcze utlenic
    wychodzilo to idealnie

    w ksiazce spotkalem ze przeciwutleniaczem dla stopu SnPb jest hydrochinon ,
    po dodaniu go do mojego 20kg tygla nie widze zadnej roznicy , cyna utlenia sie
    tak jak poprzednio , moze w jakims znikomym stopniu ten hydrochinon cos daje
    ale chyba nie na tyle zeby warto bylo to stosowac