    From: Przemek O <p...@o...eu>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: delphi
    Date: Sat, 31 Mar 2012 22:01:58 +0200

    W dniu 2012-03-31 21:52, f...@g...SKASUJ-TO.pl pisze:
    > ciekaw jestem jakie jest zdanie grupowiczow o delphi,
    > (ja nie mam o nim (o niem) wiekszego pojecia, nigdy nie
    > widzialem nawet kompilatora itp)

    Bo osobno dostępnego nie ma :)

    > czy delphi ma sie dobrze czy raczej stracilo na
    > popularnosci, jak sie ma do popularnych jezykow
    > typu java, python, c++, czy mozna powiedziec ze
    > delphi to wspolczesny paskal (czyli ze wspolczesny
    > paskal to wlasnie delphi?), jak sie ma sprawa z tym
    > jezykiem?

    Delphi to język który wyewoluował z pascala. Nierozerwalnie związany ze
    środowiskiem komercyjnym. W pewnym momencie rozwój pascala używanego w
    Delphi na tyle rozszedł się ze standardem, że język używany w środowisku
    Delphi (czyli pascal) nazwano tak samo jak środowisko.

    Do wersji wstecz, Delphi oferowało jedynie kompilacje do natywnego kodu
    Win32 (pomijając nieudane próby wejścia na linuksa).
    Ostatnia wersja natywnie kompiluje dla Win32, Win64, OSX poprzez
    "crosskompilator". Można się więc spodziewać w przyszłości kompilatorów
    natywnych dla innych środowisk.
    Niestety przenośność kodu oraz kompilacja na wiele środowisk pociągnęła
    zmianę VCLa (taki framework) na FMX które obecnie do użytku
    produkcyjnego raczej się nie nadaje.

    Co do sedna pytania - Delphi straciło wiele. Najwięcej z powodu dziwnej
    polityki edukacyjno - szkoleniowej poprzednich właścicieli pakietu. Od
    jakiegoś czasu zmieniło właściciela i powoli zaczyna być normalnie.

    W każdym razie, Delphi tam gdzie jest mocne trzyma się nad wyraz dobrze.
    Osoby znające środowisko/język wiedzą co ono potrafi, reszta ocenia go
    poprzez pryzmat stereotypu "klikanego" programowania (co równie dobrze
    można teraz powiedzieć o większości środowisk).

    pozdrawiam,
    Przemek O.