  • 1. Data: 2012-03-31 21:52:11
    Temat: delphi
    Od: " " <f...@g...SKASUJ-TO.pl>

    ciekaw jestem jakie jest zdanie grupowiczow o delphi,
    (ja nie mam o nim (o niem) wiekszego pojecia, nigdy nie
    widzialem nawet kompilatora itp)

    czy delphi ma sie dobrze czy raczej stracilo na
    popularnosci, jak sie ma do popularnych jezykow
    typu java, python, c++, czy mozna powiedziec ze
    delphi to wspolczesny paskal (czyli ze wspolczesny
    paskal to wlasnie delphi?), jak sie ma sprawa z tym
    jezykiem?

  • 2. Data: 2012-03-31 21:55:51
    Temat: Re: delphi
    Od: " " <f...@W...gazeta.pl>

    (za czasow mojego dziecinstwa gdy mialem C64 i czytywalem
    listingi i kursy robienia demek w 'commodore & amiga'
    slyszalem mgliscie o dwu Bardzo Powaznych językach
    programowania, były to Pascal i C)

  • 3. Data: 2012-03-31 22:01:58
    Od: Przemek O <p...@o...eu>

    W dniu 2012-03-31 21:52, f...@g...SKASUJ-TO.pl pisze:
    > ciekaw jestem jakie jest zdanie grupowiczow o delphi,
    > (ja nie mam o nim (o niem) wiekszego pojecia, nigdy nie
    > widzialem nawet kompilatora itp)

    Bo osobno dostępnego nie ma :)

> [...]
    > delphi to wspolczesny paskal (czyli ze wspolczesny
    > paskal to wlasnie delphi?), jak sie ma sprawa z tym

    Delphi to język który wyewoluował z pascala. Nierozerwalnie związany ze
    środowiskiem komercyjnym. W pewnym momencie rozwój pascala używanego w
    Delphi na tyle rozszedł się ze standardem, że język używany w środowisku
    Delphi (czyli pascal) nazwano tak samo jak środowisko.

    Do wersji wstecz, Delphi oferowało jedynie kompilacje do natywnego kodu
    Win32 (pomijając nieudane próby wejścia na linuksa).
    Ostatnia wersja natywnie kompiluje dla Win32, Win64, OSX poprzez
    "crosskompilator". Można się więc spodziewać w przyszłości kompilatorów
    natywnych dla innych środowisk.
    Niestety przenośność kodu oraz kompilacja na wiele środowisk pociągnęła
    zmianę VCLa (taki framework) na FMX które obecnie do użytku
    produkcyjnego raczej się nie nadaje.

    Co do sedna pytania - Delphi straciło wiele. Najwięcej z powodu dziwnej
    polityki edukacyjno - szkoleniowej poprzednich właścicieli pakietu. Od
    jakiegoś czasu zmieniło właściciela i powoli zaczyna być normalnie.

    W każdym razie, Delphi tam gdzie jest mocne trzyma się nad wyraz dobrze.
    Osoby znające środowisko/język wiedzą co ono potrafi, reszta ocenia go
    poprzez pryzmat stereotypu "klikanego" programowania (co równie dobrze
    można teraz powiedzieć o większości środowisk).

    pozdrawiam,
    Przemek O.

  • 4. Data: 2012-03-31 22:04:25
    Od: Przemek O <p...@o...eu>

    W dniu 2012-03-31 21:55, f...@W...gazeta.pl pisze:
    > (za czasow mojego dziecinstwa gdy mialem C64 i czytywalem
    > listingi i kursy robienia demek w 'commodore& amiga'
    > slyszalem mgliscie o dwu Bardzo Powaznych językach
    > programowania, były to Pascal i C)

    Ba, Apple na początku cały system i API miało w pascalu :P

    pozdrawiam,
    Przemek O.

  • 5. Data: 2012-03-31 22:32:32
    Od: " " <f...@W...gazeta.pl>

    Przemek O <p...@o...eu> napisał(a):

> [...]
    > poprzez pryzmat stereotypu "klikanego" programowania (co równie dobrze
    > można teraz powiedzieć o większości środowisk).

    jak patrze na sucho na jakies przyklady
    sourca pod delphi to na moje oko te kody
    maja pewne zalety nawet nad c - forma
    tych programow jest jakos 'bardziej okreslona'
    co mz moze byc byc moze bardziej 'prokreatywne',
    (pewnie moze sie kodowac latwiej niz w c)

  • 6. Data: 2012-03-31 23:34:02
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    W dniu 2012-03-31 22:32, f...@W...gazeta.pl pisze:
> [...]
    > tych programow jest jakos 'bardziej okreslona'
    > co mz moze byc byc moze bardziej 'prokreatywne',
    > (pewnie moze sie kodowac latwiej niz w c)

    Ma plusy, choćby że jednostka soursów Delphi ma jakieś sekcje, interfejs
    i implementację. Oraz odpowiednik "importu" w przeciwieństwie do
    #include który wywodzi się z lat 1950-tych. Z tym że getto jednego
    producenta.

    bardzo późno przeszli na unikod, wcześniej było byte=char, i wiele
    bibliotek odpadło na zakręcie.

    Mimo plusów, jednak zjazd w niszę...

  • 7. Data: 2012-04-01 09:06:38
    Od: " M.M." <m...@W...gazeta.pl>

    <f...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał(a):

> [...]
    > delphi to wspolczesny paskal (czyli ze wspolczesny
    > paskal to wlasnie delphi?), jak sie ma sprawa z tym

    Sam język programowania uważam że jest bardzo dobry,
    pomysł na środowisko, biblioteki również jest ok.
    Wiele do życzenia pozostawia realizacja. Za dużo
    problemów miałem z uruchamianiem delphi albo
    programów napisanych w delphi i to samo tyczy się
    pochodnej tego środowiska, czyli buildera c++.
    Poza tym zdaje się że nie nadążali za nowymi
    procesorami i systemami. O ile pamiętam w swoich
    czasach nic temu nie można było zarzucić.

  • 8. Data: 2012-04-01 09:26:27
    Od: " " <f...@W...gazeta.pl>

    M.M. <m...@W...gazeta.pl> napisał(a):

> [...]
    > Poza tym zdaje się że nie nadążali za nowymi
    > procesorami i systemami. O ile pamiętam w swoich
    > czasach nic temu nie można było zarzucić.

    total commander jest
    napisany w delphi
    (podobnie stary edytor
    context ktorego uzywam,
    niestety delphi cos
    zepsulo z licencjami i
    oiw zaprzestal byc
    rozwijany) i sa to programy
    niezwykle solidne i to w
    podobny sposob - bardzo je
    lubie (o tyle (o ile robi sie
    z tego regula) delphi mozna
    by uwazac za swoista oznake
    jakosci)

  • 9. Data: 2012-04-01 10:48:00
    Od: " M.M." <m...@W...gazeta.pl>

    <f...@W...gazeta.pl> napisał(a):

    > total commander jest
    > napisany w delphi
    > (podobnie stary edytor
    > context ktorego uzywam,
    > niestety delphi cos
    > zepsulo z licencjami i
    > oiw zaprzestal byc
    > rozwijany) i sa to programy
    > niezwykle solidne i to w
    > podobny sposob - bardzo je
    > lubie (o tyle (o ile robi sie
    > z tego regula) delphi mozna
    > by uwazac za swoista oznake
    > jakosci)

    To chyba nie używałeś zbyt intensywnie
    total commandera :)

  • 10. Data: 2012-04-01 11:23:54
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    W dniu 2012-04-01 09:26, f...@W...gazeta.pl pisze:
    > total commander jest
    > napisany w delphi
    > (podobnie stary edytor
    > context ktorego uzywam,

    To również inne aplikacje w tym zrobione, przez łatwość szybkiego
    wyklikiwania zamiast projektowania (tworzenia kodu współużywalnego,
    innych kanonów, które się pomija w D/BCB itd), każda z 17-tu zakładek
    zachowuje się nieco inaczej, nie zmienia rozmiaru albo zmienia
    idiotycznie (albo jedna z nich na którymś windowsie nagle ma inny kolor
    od reszty). Paradoksem jest okno z komunikatem, samoróbmy ładniejszy
    message box który MUSISZ Kliknąć, ale na XP jest przykryty oknem głównym
    (co efektywnie oznacza konieczność zabicia programu)

    rzekłbym typowe przypadłości aplikacji w tych środowiskach. Oczywiście
    błędy robią ludzie, ale środowisko ich do tego skłania.