    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Sat, 30 Jan 2016 18:54:48 -0800 (PST)
    <3...@g...com>
    <56aa6769$0$657$65785112@news.neostrada.pl>
    <4964746551$20160128202807@squadack.com>
    <a...@g...com>
    <n8e6m0$plm$1@node2.news.atman.pl>
    <f...@g...com>
    <n8gkk7$8g4$1@gioia.aioe.org>
    <4...@g...com>
    <n8i5jn$7vk$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <2...@g...com>
    <s...@t...dom>
    Subject: Re: detektor 5V
    From: t...@h...com

    On Saturday, January 30, 2016 at 11:32:49 PM UTC+1, Tomasz Szcześniak wrote:

    > 40 lat temu to diod było od wuja i jeszcze więcej, nawet niebieskie LED już były.
    > Diody krystaliczne to tak jeszcze 20 lat wczesniej się pojawiły.
    Nie jestem historykiem zatem nie bierz tych moich szacunkow jako niepodważalne. Wiem
    z 95 procentowym prawdopodobieństwem, ze w Polsce, pierwsza dioda germanowa pojawila
    się w sprzedazy w roku 1959.
    Owszem mogly być jakies zagraniczne ale watpie, gdyż wówczas nasz przemysl rozwijal
    sie i sprowaszanie elementow z zagranicy raczej nie było możliwe.

    > Radio i potem Radioamator miały akurat dośc wysoki poziom. Radzieckie ?????
    > jeszce wyższy, archiwa są publicznie dostępne w sieci, można poczytać. Choć
    > fakt - pisma te nie były dla początkujących.
    Nie przecze to była moja comiesieczna lektura i chyba dzięki temu osiagnalem
    ponadprzeciętny poziom edukacji w tym zakresie.

    > Polskie "Radio", numer 6/1946 - artykuł nt. wzmacniacza mocy audio 20W. A to
    > przykład pierwszy z brzegu.
    Rzeczywiscie pierwszy z brzegu. Tyle, ze ja w tych latach jeszcze do ochronki
    chodziłem. Ciekawi mnie na jakich lampach skonstruowana była koncowka mocy?
    Zapewne albo na 6P3S a moze 6V6, bo radzieckie GUXXX chyba do wzmacniaczy o
    znośnej charakterystyce się nie nadawaly. ECL 34 zapewne Czesi w tych latach
    jeszcze nie produkowali.

    Schematy nadajników też są. Swoją drogą do celów
    > szpiegowskich lepszy jest nadajnik telegraficzny, nie foniczny.
    > Przy okazji, w tym samym numerze bardzo ciekawy artykuł o zastosowaniach
    tyratronów.
    O tak, ja jeszcze czytałem o fantastronach. Ale w innym numerze. A nadajniki owszem,
    były, glownie w ruskim radio, do sterowania modeli latajacych.

    > Tomasz Szcześniak
    >
    > t...@s...pl
    > FIDO: 2:480/127.134 HYDEPARK moderator
    > http://www.stareradia.pl - wszystko o przedwojennej radiotechnice

    Jestem pelen uznania dla Twojego hobby czy biznesu. Takiej kolekcji
    odbiornikow jaka posiadasz, niejeden "radioamator" moglby Ci pozazdroscic. Na
    prawde, jestem pod wrazeniem zwlaszcza, ze mnie ze starych czasów, gdy jezcze
    te antyki naprawiałem, pozostalo kilka, które niestety mi rozkradziono.

    Pozostala mi tylko pierwsza AGA na szwedzkich lampach i pionier U2.
    Najcenniejszy w moim mniemaniu odbiornik schowałem na strychu w takim miejscu,
    ze złodzieje go nie znaleźli. To jest VE 304, o ile dobrze pamiętam
    hitlerowski odbiornik, który o dziwo, ojciec w czasie okupacji kupil za
    kilkadziesiąt złotych w srebrze od Niemca, który kupowal u nas mleko. Na
    szczescie radia nie uzywal, bo we wsi jeszcze pradu nie było. Potem musi co,
    ktoś doniosl tak, ze tacy z trupimi czaszkami na chelmach wpadli do domu i
    przeprowadzili szczegolowa rewizje. Na szczescie radia nie znaleźli. Nauczony
    tym, ja po latach schowałem go w tym samym miejscu. Radio się uchowalo tyle,
    ze myszy tam szmate maskujaca i membrane glosnika, sesrutowaly do cna. A
    zapewne i cewki ponadgryzaly.
    Domyslam się, ze wydasz lub już wydales ksiazke dokumentujaca te cuda
    techniki. Jeśli tak to zapodaj, jak i gdzie mogę ja kupic. I czy znasz kogos,
    kto odlalby membrane do mojego antyku? Lub ma na zbyciu caly glosnik?

    Pzdr
    Tornad