    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Tomasz Szcześniak <t...@e...com>
    Subject: Re: detektor 5V
    <4964746551$20160128202807@squadack.com>
    <a...@g...com>
    <n8e6m0$plm$1@node2.news.atman.pl>
    <f...@g...com>
    <n8gkk7$8g4$1@gioia.aioe.org>
    <4...@g...com>
    <n8i5jn$7vk$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <2...@g...com>
    <s...@t...dom>
    <1...@g...com>
    Date: 31 Jan 2016 10:18:05 GMT

    Dnia 31.01.2016 t...@h...com <t...@h...com> napisał/a:

    > Rzeczywiscie pierwszy z brzegu. Tyle, ze ja w tych latach jeszcze do ochronki
    > chodziłem. Ciekawi mnie na jakich lampach skonstruowana była koncowka mocy?
    > Zapewne albo na 6P3S a moze 6V6, bo radzieckie GUXXX chyba do wzmacniaczy o
    > znośnej charakterystyce się nie nadawaly. ECL 34 zapewne Czesi w tych latach
    > jeszcze nie produkowali.

    Pierwzy. Tak dużo powojennych numerów nie mam, akurat ten był najbardziej na
    wierzchu. Przeciwsobna końcówka na 6L6, stopnie wstępne na radzieckich
    duotriodach. A radziecki ?? jak najbardziej do audio się nadawały, choć nie
    było sensu ich tak uzywać - były droższe i trudniej dostępne od innych lamp
    dających tą samą moc.

> [...]
    > hitlerowski odbiornik, który o dziwo, ojciec w czasie okupacji kupil za
    > kilkadziesiąt złotych w srebrze od Niemca, który kupowal u nas mleko. Na
    > szczescie radia nie uzywal, bo we wsi jeszcze pradu nie było. Potem musi co,
    > ktoś doniosl tak, ze tacy z trupimi czaszkami na chelmach wpadli do domu i
    > przeprowadzili szczegolowa rewizje. Na szczescie radia nie znaleźli. Nauczony
    > tym, ja po latach schowałem go w tym samym miejscu. Radio się uchowalo tyle,
    > ze myszy tam szmate maskujaca i membrane glosnika, sesrutowaly do cna. A

    VE301. w nazwie data dojścia Hitlera do władzy. Ciekawa konstrukcja, odbiornik
    ludowy (Volks Empfanger) tani, o kiepskich parametrach (do odsłuchu wyłącznie
    stacji lokalnej), z ceną regulowaną przez państwo. Natłukli tego miliony
    sztuk w różnych wersjach, żeby każdy Niemiec, nawet niezamożny mógł Goebbelsa
    słuchać. Części do niego są łatwo dostępne, głośniki również, najprościej
    dziś chyba znaleźc je na niemieckim Ebayu. Wymiana samej membrany jest możliwa,
    ale kłopotliwa, zwłaszcza, że wpsółczesne nie pasują, ze względu na inną
    konstrukcję, to był głośnik elektromagnetyczny, więc membrana z dziurą na
    umocowanie cewki nie podejdzie, musi być pełna. Trzeba tylko przy podłączaniu
    pamiętać o zachowaniu odpowiedniej polaryzacji, przez cewkę głośnika przepływa
    stały prąd anodowy lampy, głosnik musi być tak włączony, aby pole wytwarzane
    pzrze ten prąd wzmacniało pole magnesu, w przeciwnym wypadku w końcu go
    rozmagnesuje.

    > Domyslam się, ze wydasz lub już wydales ksiazke dokumentujaca te cuda
    > techniki. Jeśli tak to zapodaj, jak i gdzie mogę ja kupic. I czy znasz kogos,
    > kto odlalby membrane do mojego antyku? Lub ma na zbyciu caly glosnik?

    Nie. Książkę wydali panowie Berezowski, Stinzing i Szczygieł, ja nie mam
    zacięcia na tworzenie takich publikacji, wszystko i tak publikuję na swojej
    stronie.

    --
    Tomasz Szcześniak

    t...@s...pl