    From: bartekltg <b...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: fizyka rozwałki
    Date: Thu, 16 May 2013 23:51:44 +0200

    W dniu 2013-05-16 22:22, M.M. pisze:

    > Mnie zawsze ciekawiło czy w praktyce można zrobić
    > optymalizację jakiś mechanizmów. Jakiś algorytm (może
    > ewolucyjny) dobiera kształt... nie wiem czego...
    > łopatek śruby, żagla, latawca, a potem wierna symulacja
    > fizyczna. I tak w kółko. W końcu bierzemy najlepszy
    > kształt. Czy w praktyce najlepszy będzie taki sam
    > jak w symulacji, czy się rozminą?

    Nowe samoloty czasem się tak projektuje. Aerodynamikę
    samochodu często też. Np B777 był 'projektowany wyłącznie
    za pomocą komputera' - jak rozumiem, nie używano do prób
    i błędów tunelu aerodynamicznego.
    Któryś kolos, chyba A380, miał podobnie.

    > Kiedyś widziałem jakąś symulację zderzenia dużych
    > obiektów astronomicznych. Według symulacji, w zależności od
    > parametrów, były możliwe zaledwie 2-3 scenariusze:
    > powstanie trwały księżyc, powstaną dwa nietrwałe księżyce,
    > powstaną pierścienie w koło planety. Czy takie symulacje
    > pokrywają się w jakimś stopniu z rzeczywistością?

    Zależy:) Zjawisk, o których autor symulacji nie pomysał
    (i nie wynikają one z podstawowych praw)w symulacji nie
    będzie. Może nie przewidzieć np, że planeta odpowie serią
    z niuków w kierunku asteroidy;) Poważniej, często przepływ
    liczy się jako nieściśliwy (oczywiśćei, gdy w rzeczywistości
    z grubsza jest), jest łatwiej, ale dźwięku zostaje wycięty.

    Dokładna ścisła symulacja kwantowego układu fermionów
    wymaga wykładniczych wysiłków.

    pzdr
    bartekltg