  • Data: 2004-05-31 00:29:21
    Temat: Re: gazeta.pl
    Od: "Tomasz Nowak" <t...@n...netventure.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Przemysław Maciuszko <s...@h...pl> wrote:

    > Cóż. Ten adres _nigdy_ nie był oficjalnym adresem portalu. Nigdy też
    > nie pojawił się w oficjalnych reklamach i innych.
    > Właściwie - mógłby nie istnieć (może i nie powinien).

    Właśnie, techniczne rzecz biorąc nawet nie powinien. Nawet sam
    jakieś 2-3 lata temu prowadziłem na pl.comp.www wojnę "z wiatrakami"
    na temat tego, że serwisy WWW powinny być pod dostępne wyłącznie
    pod adresami z "www" na początku. Z wiatrakami, bo i tak znakomita
    większość grupy była innego zdania, mimo technicznych
    i historycznych argumentów.

    Natomiast nawet wówczas byłem zdania, że w przypadku niektórych
    serwisów mogą zaistnieć pewne konkretne okoliczności, które
    winny nakłonić administratora do złamania zasad 'sztuki walki'.
    Najczęściej są to wymogi wynikające z okreśłonej strategii
    marketingowej, na przykład:

    1. Jest to serwis WWW dosłownego 'dotcoma', czyli firma nazywa się
    'firma.tld', ma takie logo, itd. No nie wyobrażam sobie, aby
    strona firmy home.pl sp.j. nie była dostępna po wpisaniu do
    przeglądarki 'home.pl'.

    2. Serwis WWW ma nazwę własną 'nazwa.tld' (Gazeta.pl jak
    najbardziej pod tę okoliczność podchodzi).

    3. Firma we wszystkich materiałach marketingowych używa
    adresu 'firma.tld'. Dotyczy to głównie firm i rynku
    amerykańskiego - pewnie hamerykańscy marketoidzi wychodzą
    z założenia, że przeciętny amerykanin nie jest w stanie
    zapamiętać tak 'długiego' adresu jak www.firma.tld,
    natomiast krótszy - firma.tld - już szybciej.. :>
    Wystarczy przejrzeć Wired Magazine ;)

    4. Serwis WWW jest - nazwijmy to - "publiczny", tj. powszechnie
    znany i wydawcy zależy na łatwiej dostępności dla szerokiej
    grupy odbiorców (przykłady: Onet, duże portale, światowe,
    globalne korporacje, itd)

    W takich przypadkach wpisanie rekordu A bezpośrednio do strefy
    głównej miałby jakieś merytoryczne uzasadnienie, jednak i tak
    powinno być to połączone z technicznymi działaniami admina
    przenoszącymi usera na dobry adres - i to jawnie (Rewrite
    R, Location, itd..).

    No i tak właśnie robi większość serwisów - po wpisaniu
    do przeglądarki costam.tld następuje rewrite
    na www.costam.tld. Tak działają:

    onet.pl
    wp.pl
    interia.pl
    cnn.com
    ibm.com
    microsoft.com
    novell.com
    itd..

    Oczywiście są też domeny skonfigurowane inaczej, np:

    hoga.pl
    nytimes.com
    oracle.com

    ale to już chyba ich problem...