  • 71. Data: 2011-07-18 22:51:51
    Temat: Re: i dlatego warto focić w RAW !
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2011-07-19 00:27, Animka pisze:
    > Mnie takie jak to z lewej wychodzą w komórce jak zastosowana jest lampa
    > błyskowa.
    > Już się nauczyłam z tym telefonem, żeby sprawdzać czy jest wyłaczona
    > opcja :Lampa - zawsze wyłączona.

    Ważne, by ustalić balans bieli na nie-auto. Większość komórek (tych
    słabszych) koszmarnie dobiera wb w takich sytuacjach, jak na zdjęciu;
    gdy nie ma nieba w kadrze, w parkach, lasach itp. miejscach

    > Piszesz coś o ACRrze, zdjęcia z telefonu przenosisz do aparatu
    > fotograficznego, czy to jest jakas funkcja w twoim telefonie? Teraz
    > pobawiłam się polepszeniem jednego zdjęcia w telefonie, jest teraz
    > wyrazistsze niż było. Nie używałam przedtem to i zapomniałam, że coś
    > takiego w telefonie jest. Ale ziemi w lesie na taką jaką Ty masz po
    > przeróbce swojego zdjęcia to na pewno by mi się nie udało wykombinować.

    Robię tak: w telefonie (to taka przeciętna Nokia 5530) ustaliłem na
    stałe balans bieli na chmurki, kontrast na prawie minimum, podobnie
    ostrość i czułość. Lampa wyłączona. Taki materiał można traktować jak
    bardzo marny raw, choć to oczywiście jpg, i to tego ze zwykle
    nieprawidłowymi barwami (ale powtarzalnymi) i bardzo blady. Ważne
    jednak, że nie ma (zwykle) przepaleń. W photoshopie, w ustawieniach ACR
    należy zaznaczyć możliwość czytania jpg i od tej chwili każdy taki
    wrzucony (oczywiście przegrany z komórki) otwiera się z interfejsem
    rawów, gdzie normalnie pracuje balans bieli, operacje na dynamice,
    odszumiacze i w ogóle wszystko. Im większe różnice oryginału do tego, co
    z nim zrobimy, tym większe szumy. Z tego powodu z takiej 3Mpx Nokii
    uzyskamy zadowalającą jakość... powiedzmy pół Mpx. Ale to akurat
    wystarczy, żeby wysłać komuś maila, albo wydrukować 9x13.

    Kilka przykładów:
    http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/11/14/2.htm
    http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/10/44/1.htm

    Czasem artefakty kompresji, z powodu ograniczonej wagi narzuconej
    zdjęcia, robią ''kaszanę'' przy dużej ilości szczegółów. Lensblure z
    szopa potrafi to ''odczarować'' udając, że mamy miękko rysujący obiektyw:
    http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/10/71/1.htm

    Przy odrobinie wprawy, a także wykorzystując odpowiednio skalę (robiąc
    makrofotografię niesugerującą, że obiekt jest tak mały jak w
    rzeczywistości) można poudawać, że nawet głębia ostrości jest całkiem,
    całkiem:
    http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/11/14/1.htm
    http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/10/37/1.htm

    A tu panorama z dwóch pstryknięć:
    http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/11/14/3.htm

    --
    pozdrawia Adam
    /niestety, humaniści bywają równie głupi jak umysły ścisłe/

  • 72. Data: 2011-07-18 23:08:38
    Od: Animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    W dniu 2011-07-19 00:51, Janko Muzykant pisze:

> [...]
    > makrofotografię niesugerującą, że obiekt jest tak mały jak w
    > rzeczywistości) można poudawać, że nawet głębia ostrości jest całkiem,

    Super! Przy najbliższej okazji zastosuję Twoje rady. Faktycznie, prędzej
    będzie można coś zrobić ze zdjęciem słabszym niż takim z ustawieniami na
    full, bo Photoshop już nic nie zrobi.

    --
    animka

  • 73. Data: 2011-07-19 06:24:43
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Może się mylę, ale w Twoim przykładzie telefon działa jak filtr
    > dolno-zaporowy. Taki telefon przenosi harmoniczne, które są wyższe od
    > dźwięku podstawowego. I to jest OK.
    >
    > Ale w drugą stronę (to, o czym pisze XX YY) może być gorzej:
    > jeśli przyjmiemy, że telefon odcina powyżej np. 1kHz, (filtr
    > górno-zaporowy) to jeśli chciałbyś słuchać wysoko grające skrzypce, to
    > byłoby ciężko, bo tam raczej nie ma niższych harmonicznych ;)
    > Znaczy się, dźwięk podstawowy generuje wyższe harmoniczne, nie zaś
    > niższe niż tenże dźwięk podstawowy. No, chyba że mówimy o organach
> [...]

    nie mylisz sie.
    jesli glosnik obetnie z gory i z dolu pewne czestotliwosci , to mozna
    uslyszec tylko te , ktory wyprodukuje czyli przepusci.
    Jesli przeniesionych skladowych harmonicznych jest wystarczajaco duzo,
    to mozna rozpoznac glos , melodie , ale nigdy nie bedzie ona
    identyczna gdyby glosnik nie obcinal pasma dolnego i gornego - dziwiek
    musi byc ubozszy.
    Rozpoznasz glos osoby znajomej. Jesli uslyszysz przez sluchawke
    telefonu glos osoby nieznajomej to go nie skojarzysz , nie bedziesz
    mial pojecia jaki jest on w rzeczywistosci.

    To tak jak na zdjeciu cz.-bialym. Mozna rozpoznac twarz , ale kolorow
    sie na tym zdjeciu nie zobaczy.

    Mozg nie produkuje dzwiekow , ktore do niego nie dotarly. Jesli ktos
    sluchajac skrzypiec slyszy dzwiek kontrabasu to winen raczje udac sie
    do psychiatry z podejrzenim o schizofrenie , w najlepszym wypadku do
    laryngologa.
    Tutaj nie ma zadnych czarow. Co nie wyjdzie z glosnika tego nie
    ma .Zwyczajnie fala dziekowa o tej czestosci nie zostanie
    wyprodukowana , nie dotrze do ucha sluchacza i ten jej nie uslyszy.
    Mozg nie wprodukuje substytutu tej fali.

    Ludzie opowiadaja rozne niestworzone rzeczy , czarujac niby jakas
    tajemna parapsychologiczna wiedza.
    bzdury.

    Dokladnie tak samo jest na fotografii tytulowej.
    Tam gdzie jest niedopalona ziemia w dolnej czesci zdjecia mozg nie
    wyprodukuje to czego oczy nie zobaczyly , czyli nie przeniosla
    fotografia. Niczego wiecej nie zobaczysz ponad to co jest na zdjeciu.
    Dokladnie z dziwkiem jest tak samo - niczego wiecej nie uslyszysz
    ponad to co przenosi fala dzwiekowa.

  • 74. Data: 2011-07-19 06:27:13
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 18 Jul., 15:25, kamil <k...@s...com> wrote:

    > Argument akurat nietrafiony, bo już kilka eksperymentów na
    > zatwardziałych audiofilach słyszących róznice między basem w różnych
    > kablach cyfrowych. Sporo z nich kończyło się zażenowaniem. Parę lat temu
    > w magazynie Audio bodajże sporo osób w ślepym teście wskazało MP3
    > 128kbit jako jakościowo lepszy od SACD.
    >
    > Dla 99% zdjęć zawalających pierdyliony galerii w internecie JPEG to aż
    > za dużo.
    >
    > --

    chcialbym znajomemu chlopcu ok 13 lat kupic jakas interesujaca gre
    komputerowa. Cos rozwojowego , najlepiej jakas strategiczna np
    zarzadzanie panstwem , albo bankiem .
    Cos co nie wymaga niemyslenia.
    Moglbyc polecic jakas fajna gre ?
    dzieki.

  • 75. Data: 2011-07-19 06:30:44
    Od: "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Mon, 18 Jul 2011 23:15:22 +0200, Animka napisał(a):

    > Zagalopowałeś się. To jest grupa foto-cyfrowa, a nie kliszowa.

    Na sąsiedniej grupie toczy się dyskusja czy nie połączyć obu grup - bo
    przecież "Fotografia to fotografia".
    I w gruncie rzeczy słusznie - Ty sobie przesuwasz suwaczki jasności i
    kontrastu, a ja ustawiam w zegarze czasy naświetlania cieni i świateł.
    Poza tym odkąd używam zegara cyfrowego z mikroprocesorem do sterowania
    powiększalnikiem i oświetlenia LED (RGB) to mogę też pisać tutaj - jest
    cyfrowo? Jest! ;-)

    Henry

  • 76. Data: 2011-07-19 06:39:25
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2011-07-19 08:24, XX YY pisze:
> [...]
    > sluchajac skrzypiec slyszy dzwiek kontrabasu to winen raczje udac sie
    > do psychiatry z podejrzenim o schizofrenie , w najlepszym wypadku do

    A jednak nic nie zrozumiałeś z mojego posta :)

    --
    pozdrawia Adam
    /szukam plugina do firefoxa wycinającego wiadomości sportowe i politykę/

  • 77. Data: 2011-07-19 07:08:47
    Od: "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Mon, 18 Jul 2011 12:54:35 -0700 (PDT), XX YY napisał(a):

    > jezeli nie widzisz roznic to nigdy nie zrobisz dobrego zdjecia.
    > fotografia jest dla ludzi wrazliwych na bodzce wzrokowe.
    > Jesli nie rejestrujesz roznic to znaczy , ze nie potrafisz obserwowac.

    Wrzucenie tiff i jpg do gimpa na dwie warstwy i ustawienie trybu
    różnicowego można zrobić w kilkanaście sekund - każdy zobaczy jaką ilością
    szczegółów się różnią te zdjęcia nawet jak będzie na wpół ślepy.

    Poza tym w ostatnim linku z panoramą z łodzi to co to było jak nie jpeg?
    Jak wysyłasz zdjęcia do labu żeby zrobić odbitki to też im wysyłasz tiff
    zamiast jpeg?

    > Pierwszy obraz jpeg w kompresji o jakosci - powyzej 85% rzeczywiscie
    > nie przynosi dramatycznego spadku jakosci.
    > kazdy nastepny zapis to dalszy spadek. jesli zapiszesz obrabiany obraz
    > 4 tazy w dobrej kompresji ok 85% to wynikowo otrzymasz obraz o jakosci
    > ok 52% - nawet ponizej - a to jest juz marnie.

    Zanim to napisałeś mogłeś sobie zrobić test - a tak wyszedłeś na ludowego
    gawędziarza... Ale zrobiłem to za Ciebie:
    Zdjęcie pierwotne:
    http://www.pbase.com/hfoto/image/136542428/original.
    jpg
    i zapisane 4x jako jpeg 85% a potem jeszcze crop i jeszcze raz zapisane
    jako jpeg 85% (FastStone):
    http://www.pbase.com/hfoto/image/136542429/original.
    jpg

    I jest marnie? Owszem - widać różnice ale nie wygląda tak groźnie jak bajki
    którymi straszysz dzieci na tej grupie.
    Tu drugi przykład już bez cropa (jako wyjściowe użyłem pomniejszone
    zdjęcie):
    http://www.pbase.com/hfoto/image/136542471/original.
    jpg
    5 zapisów 85% później:
    http://www.pbase.com/hfoto/image/136542472/original.
    jpg

    Poza tym Adam Ci słusznie wypomniał, że w ogóle nie uwzględniłeś tego że
    standard jpeg to kilka algorytmów. "85%" to tylko jeden z parametrów i nie
    określa ilości traconej informacji.

    > Blad jaki popelniasz jest trywialny i przeoczyles to co napisalem.
    > Monitor jet 8 bitowy - oznacza to, ze jasnosc kazdego z kanalow mozna
    > pokazac w co najwyzej w 2**8=256 stopnach.
    [...]
    > Porownujac wprost obraz z rawu i jpeg na monitorze roznic zobaczyc sie
    > NIE DA.
    > Ale mozna dane zapisane w raw po obrobce uwidocznic.

    Już Ci pisałem że prawie nie obrabiam swoich zdjęć - parafrazując to co
    kiedyś pisał Qba: intensywne obrabianie zdjęć w PS to "kupa porządnej,
    nikomu nie potrzebnej roboty" ;-)

    Poza tym jeśli kiedyś robiłeś odbitki BW to powinieneś wiedzieć że na
    dobrym barycie ludzie oko jest w stanie odróżnić nie więcej niż 300 odcieni
    szarości. Więc to co często pisano na tej grupie że cyfrowa fotografia
    czarno-biała jest do kitu bo ma "tylko" 256 odcieni to też jedna z bajek.

    > tematu fotografii analogowej tutaj nie poruszam . w tym temacie jestem
    > zdecydowanie mocniejszy niz wielu fotografow.
    > Ostatecznie chemia zajela mi kilka lat studiow, choc nie byla jedynym
    > kierunkiem.

    Dziwne że wolisz dyskutować o czymś na czym się znasz gorzej. Choć z
    drugiej strony dyskusja to najlepszy sposób na naukę...

    Henry

  • 78. Data: 2011-07-19 07:12:29
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Janko Muzykant:

    > Łał, wszechstronny jesteś...

    Ciekawe jaki to towar ładowali w żyłę na tych "studiach", że doszło do
    nieodwracalnego uszkodzenia mózgu.

  • 79. Data: 2011-07-19 07:25:04
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2011-07-19 09:08, Henry(k) pisze:
    > Wrzucenie tiff i jpg do gimpa na dwie warstwy i ustawienie trybu
    > różnicowego można zrobić w kilkanaście sekund - każdy zobaczy jaką ilością
    > szczegółów się różnią te zdjęcia nawet jak będzie na wpół ślepy.

    Mam nawet na serwerku przykładzik z czasów dawnych:
    http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/roznice/or
    yginal.png
    http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/roznice/jp
    g.jpg
    http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/roznice/ro
    znica.png
    :)

    --
    pozdrawia Adam
    /chciałbym postawić sobie pomnik - gdzie się coś takiego załatwia?/

  • 80. Data: 2011-07-19 08:04:54

    On 19.07.2011 08:39, Janko Muzykant wrote:

    > A jednak nic nie zrozumiałeś z mojego posta :)

    Dlaczego nie masz go w kf?

    --
    http://szumofob.eu