    From: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: kamera bezprzewodowa - przeróbka
    Date: Thu, 11 Feb 2010 22:04:23 +0100

    s_13 wrote:

    > witam
    > użytkuję taki oto zestawik do monitoringu dziecka:
    > http://www.emmerson-baby.com/baby_monitory_cam270.ht
    > problem polega na działaniu pod IR, sprawdza się na bliskie odległości
    > (kamera na brzegu łóżeczka), natomiast chciałbym mieć ogląd na cały
    > pokój i diody nie dają rady oświecić na odległośc większą niż 1,5
    > -2m...
    > czy zwiększenie ilości diod IR (ewentualnie dodatkowy reflektorek IR)
    > poprawi sprawę?
    > może wymiana na świecące mocniej, ale pod węższym kątem?

    tym to oświetlisz mniejszy spot, ale na dalszą odległość.

    > czy nakładki skupiające na ledy nadają się na diody IR?

    zapomnij.

    Masz w sumie 2 możliwości.
    1. nabyć drogą zakupu gotowe lampy IR w ilościach kilka i rozparcelować je
    po pokoju by rozświetlić to, co chcesz.
    2. Kupić mocną lampę (drogo!), albo ją zrobić. Tutaj już się parę razy
    przewijało. Najłatwiej wziąć wiaderko LEDów IR, do tego płytkę 100x160mm i
    upchać tyle, ile wlezie. Jak masz zbyteczny zasilacz do PCta, to masz też
    zasilanie tego. Diody łączycz szeregowo w paczki po 7 lub 8, do tego opornik
    szeregowy. Każdą taki blok (diody + rezystor) łączysz równolegle. Jak
    weźmiesz 32x8 diod z prądem ustawionym na 50mA/blok, to wystarczy, by
    oświetlić dość duży pokój. Tylko z IR musisz uważać i oświetlać wyłącznie
    pośrednio (lampa w kierunku sufitu). Już te małe lampki z twojego
    monitoringu są niebezpieczne. Nawiasem mówiąc, jest ona sprzedawana
    bezprawnie, bo w instrukcji obsługi brak odpowiedniego ostrzeżenia
    (oświetlenie IR podpada pod EN60825). Oświetlenie IR nie powoduje reakcji
    źrenicy i może doprowadzić do lokalnego przegrzania siatkówki oka i w
    efekcie do trwałego oślepienia. Norma stanowi max. gęstość mocy
    promieniowania w zakresie near-IR ok. 8mW/cm^2 (jedna dioda lub grupa diod w
    małej odległości kątowej od siebie). To nie jest dużo. W szczególności
    montując kamerę na krawędzi łóżeczka nie możesz zapobiec, że szkodnik
    podciągnie się na krawędzi i będzie się gapił w stronę kamery przez dłuższy
    czas. A gęstość mocy ponad 8mW/cm^2 osiągnąłem jedną sztuką SFH484 z
    odległości 5cm.

    Waldek