  • 61. Data: 2009-03-10 08:54:07
    Temat: Re: kamera termowizyjna - pomiar przez szyb
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "gargamel" <s...@d...eu> napisał w wiadomości
    news:gp3q38$fat$2@news.wp.pl...

    > no właśnie mnie bardzo interesuje dlaczego, a nie co włądza mówi i tak ma
    > być!:O)
    > bo ja nie widzę przyczyny dla której absorber w kol.próż. miałby miec
    > mniejszą zdolność pochłaniania światła niż absorber w kol.pła. (na dodatek
    > wykonane z tego samego materiału)

    Nie wynika to z absorbera samego w sobie ale z budowy i sposobu działania
    kolektora próżniowego.

    > nie wiem co ludziska kupują, ale jak przeglądałem w czasopiśmie kolektory
    > to większosć miało szyby (próżniowe i płaskie)

    Bywam na targach budownictwa. Widziałem rózne kolektory.
    Jedyny kolektor prożniowy jaki był do oficjalnie w sprzedaży z szybą jaki
    widziałem to w zasadzie konstrukcja jak kolektor płaski z absorberem
    meandrowym
    ale z kroćcami z boku obudowy do podłączenia pompy prózniowej.

    > no własnie taka szyba zabezpiecza też przed tłuczeniem rur przez grad i
    > takie tam:O)

    Hehe. Te rury pękają najczęściej samoistnie na wskutek naprężeń. Grad tu nie
    wiele szkód robi. Szyba zasłoni przed śniegiem ale spadnie wtedy sprawność.

    Marek

  • 62. Data: 2009-03-10 18:36:01
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "Wiesław Bicz" <o...@o...pl> napisał w wiadomości

    Co? Brakło argumentów?

    Marek

  • 63. Data: 2009-03-10 19:46:28
    Od: "gargamel" <s...@d...eu>

    Użytkownik "marko1a" napisał:
    > Nie wynika to z absorbera samego w sobie ale z budowy i sposobu działania
    > kolektora próżniowego.

    to napisz mi z czego to niby wynika?
    bo dla mnie zasada działania płaskiego i próżniowego jest identyczna, a
    różnią sie one jedynie sposobem izolacji termicznej:O)

    > Hehe. Te rury pękają najczęściej samoistnie na wskutek naprężeń. Grad tu
    > nie wiele szkód robi. Szyba zasłoni przed śniegiem ale spadnie wtedy
    > sprawność.

    skoro te rury samoistnie pękają to znaczy ze to jakaś chińska niedoróbka,
    dobrze wiedzuieć i kupować te które dają 10cio letnią gwarancję na rury:O)

  • 64. Data: 2009-03-11 09:19:45
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Użytkownik "marko1a" napisał:

    > to napisz mi z czego to niby wynika?
    > bo dla mnie zasada działania płaskiego i próżniowego jest identyczna, a
    > różnią sie one jedynie sposobem izolacji termicznej:O)
    W jakim stopniu identyczna ?
    Najprostrze kolektory prózniowe owszem można porównac do płaskiego. W
    U-rurce która jest wsunięta do szklanej rury z próznią płynie glikol.
    Ale to juz rzadziej stosowany układ bo stosunek sprawności / cena takiego
    kolektora jest kiepski.
    Większość kolektorów próżniowych to tzw heat pipe czyli zamknięta rurka w
    której znajduje się ciecz o niskiej temp. parowania. Ta rurka umieszczona
    jest w szklanej rurze próżniowej. Podczas nagrzewania ciecz wewnątrz rurki
    paruje. Para unosi sie w górę rurki. Na sczczycie rurka ta wsunięta jest w
    kolektor zbiorczy w którym płynie glikol. Para oddaje ciepło glikolowi i
    schładzając się spływa jako ciecz w dół rurki i cykl sie kończy.
    Gdy Słoneczko na horyzoncie siepojawi płaski już zaczyna stopniowo grzać a
    prózniowy dopiero się rozgrzewa. Przy czym próżniowy zaczyna grzac taka
    czkawką. Nagrzeje się po czym wszystko siada. I znów się nagrzeje. Może mu
    się tak odbic ze 2-3 razy zanim zacznie grzać na całego.

    > skoro te rury samoistnie pękają to znaczy ze to jakaś chińska niedoróbka,
    > dobrze wiedzuieć i kupować te które dają 10cio letnią gwarancję na rury:O)

    Nie ma takich które nie pękają :O
    A jeżeli będziesz chciał coś w technologii kosmicznej z 10cio letnią
    gwarancją to
    powiem że też pękają a wydasz tyle kasy że się zwrócą po 20 latach...
    Średnia wydajność płaskiego to około 662W/m2 przy delta T 30K. Prózniowy to
    738W/m2
    Przy mniejszej delta T płaski już wyprzedza prózniowego o dobre 10%.
    Współczynnik cena zysk dla prózniowego to około 2,98zł/W a dla płaskiego
    1,81zł/W
    Jak widzisz prózniowy jest 650% droższą inwestycją a róznica zysku średniego
    mocy to tylko 11-12 procent więcej niż płaskiego. Ale gdy uwzględnimy
    jeszcze fakt że rury w prózniowym pękają oraz fakt że zaśnieżony próżniowy
    nie grzeje w zimie i że prózniowy ma dłuższy rozruch - wychodzi wyraźna
    róznica na korzyść płaskiego.

    Marek

  • 65. Data: 2009-03-11 09:20:15
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Mar 6, 8:38 pm, Filip Ozimek <f...@m...polbox.pl> wrote:

    >         Pod kątem padania zero stopni na każdej powierzchni jest
    > odbicie 4%, do policzenia ze wzorów Fresnela.

    No to popraw jeszcze, ze to samo dotyczy wychodzacego swiatla.
    Nalezaloby jeszcze zastanowic sie nad wielokrotnymi odbiciami itd.
    A chodzilo przeciez tylko o wyjasnienie, dlaczego nakrycie szyba daje
    cokolwiek - a tu nie ma znaczenia, czy odbija sie 4% czy 10% dla
    prostopadle padajacego swiatla, istotne jest, ze pod ostrym katem
    padania odbija sie wiecej.

    --
    Marek Lewandowski
    ICQ#/GG#: ask per mail. mail: locust[X]poczta/onet/pl

  • 66. Data: 2009-03-11 18:13:42
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Jak widzisz prózniowy jest 650% droższš inwestycjš a róznica zysku
    > ?redniego

    Sorry miało być 65%

    Marek

  • 67. Data: 2009-03-11 19:14:26
    Od: "gargamel" <s...@d...eu>

    Użytkownik "marko1a" napisał:
    > W jakim stopniu identyczna ?

    i tu i tu masz czarny absorber, który pochłania promieniowanie słońca i się
    nagrzewa:O)

    a wiec prosto wytłumacz mi dlaczego absorber w kol.płas. jest sprawniejszy
    od absorbera w kol.próżn.?:P)

    > Nie ma takich które nie pękają :O

    jak na mnie to fakt że tak same z siebie pękają to mi wygląda na chińską
    tandetę i tyle i trzeba kupować u solidnego (nieskośnookiego) producenta a
    chińskie to i pewnie płaskie pękają?:O)

  • 68. Data: 2009-03-12 07:46:54
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

> [...]
    > się nagrzewa:O)
    >
    > a wiec prosto wytłumacz mi dlaczego absorber w kol.płas. jest sprawniejszy
    Przy niskim delta T, gdy absorber nie osiąga wysokich temperatur dopóki bo
    woda w zbiorniku nie osiagnie temperatury powyżej pewnego progu (moze być
    30-40stopni w lecie i 15-20 na jesień) jest zimna, kolektor płaski wygrywa
    ponieważ jego czynna powierzchnia absorbera jest wieksza niż w próżniowym
    oraz to że glikol odbiera ciepło bezpośrednio z tego absorbera. Jednak
    uważam że głównym czynnikiem jest powierzchnia. W miarę gdy delta T rośnie
    (temp. otoczenia spada - okresy prejściowe albo inaczej temp glikolu rośnie-
    zbiornik jest już cały nagrzany) sprawnośc maleje bo sa większe straty
    promieniwania absorbera kolektora. W okresie przejsciowym owszem większa
    strata, ale gdy mam zbiornik wody cały nagrzany to już nie będe płakał.
    I teraz ciekawostka. Większość montarzystów nie umie albo olewa istotną
    sprawę czyli właściwe dobranie wielkości przepływu. Wszystko można zepsuć
    niewłaściwie dobranymi obrotami. Za małe źle bo absorber się przegrzewa
    niepotrzebnie i jego sprawność spada. Za duże też złe bo wymiennik w
    zbiorniku nie zdoła przekazać całego ciepła do wody. i ciepła woda wraca do
    absorbera a to oznacza straty uzyskanej energii na przesyle.

    > jak na mnie to fakt że tak same z siebie pękają to mi wygląda na chińską
    > tandetę i tyle i trzeba kupować u solidnego (nieskośnookiego) producenta a
    > chińskie to i pewnie płaskie pękają?:O)

    Mylisz się.
    Nawet najlepsze niby vitosole pękają.
    Wystarczy że kazdy producent wykonuje je tak aby można było szybko wymienić
    rurę bez spuszczania glikolu z instalacji
    Jak myślisz dlaczego? Gdyby miały nie pękać to kto zadawałby sobie trudu
    wykonac skomplikowaną kostrukcję umożliwiająca wymianę.

    Marek

  • 69. Data: 2009-03-12 09:53:19
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    >i ciepła woda wraca do absorbera a to oznacza straty uzyskanej energii na
    >przesyle.

    Ciepły glikol miało byc.

    Marek

  • 70. Data: 2009-03-12 13:43:34
    Od: "gargamel" <s...@d...eu>

> [...]
    > próżniowym oraz to że glikol odbiera ciepło bezpośrednio z tego absorbera.
    > Jednak uważam że głównym czynnikiem jest powierzchnia.

    no i dopiero teraz rozumiem o co ci chodzi:O)
    rozumiem ze odnosisz się to tych rurowo/drabiniastych?:O) ale one są do
    stosowania na ścianach pionowych,
    próżniowe też się produkuje o takiej samej powierzchni czynnej co płaskie
    (rury są blisko siebie i mają lustra, dzięki czemu światło z całej
    powieżchni jest skupiane w absorberze, więc powierzchnia czynna takiego
    kol.próz. jest identyczna z powierzchnią czynną kol.płask. wiec na etapie
    powierzchni ich sprawnosci są identyczne:O)

> [...]
    > Jak myślisz dlaczego? Gdyby miały nie pękać to kto zadawałby sobie trudu
    > wykonac skomplikowaną kostrukcję umożliwiająca wymianę.

    ja myślę że z tym wymienianiem rur to tylko taki chwyt marketingowy, rury
    można tak wymieniać tylko w tych hipie-pipe czy jak tam zwał:O) one mają
    wieksza sprawność od innych (a czy to sie opłaca to juz trzeba porównać z
    cenami i tyle) po prostu są tak skonstruowane że rury sie wyciaga i to
    wykorzystano w reklamie ale my sie na to nie nabieramy?:O)
    a co do pękania to jesli faktycznie od tak sobie pękają to znaczy tylko tyle
    że ich jakość odpowiada chińskiemu badziewiu, bo wybacz, ale jak mam kupić
    kolektory (bez znaczenia czy płaskie, czy próżniowe) i inwestycja ma mi się
    zwrócic po 5ciu, czy 10ciu latach to w życiu bym nie kupił takich które nie
    mają gwarancji przynajmniej na ten okres, a kupowanie kolektorów bez
    gwarancji i łudzenie się że jedne pękaja a inne podobno nie to uważam za
    niepoważne:O)