  • 1. Data: 2009-03-05 09:48:26
    Temat: kamera termowizyjna - pomiar przez szybę
    Od: yes <y...@p...onet.pl>

    Witam,

    Ostatnio bawiłem się kamerą termowizyjną i zaskoczyło mnie totalnie to,
    że nie mogę uzyskać obrazu ręki za szybą (pod warunkiem że nie dotykam
    szyby). Zasada jest taka, że pokazuje temperaturę powierzchni - ok. Ale
    także zasada jest taka, że energia promieniowana w 92% przenika przez
    szybę i pada na matrycę - więc nie rozumiem.
    Proszę znawców fizyki o podpowiedź

    pozdrawiam

    yes

  • 2. Data: 2009-03-05 10:19:51
    Temat: Re: kamera termowizyjna - pomiar przez szybę
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Mar 5, 10:48 am, yes <y...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > także zasada jest taka, że energia promieniowana w 92% przenika przez
    > szybę i pada na matrycę - więc nie rozumiem.

    Dana szyba nie przepuszcza IR?

    --
    Marek Lewandowski
    ICQ#/GG#: ask per mail. mail: locust[X]poczta/onet/pl

  • 3. Data: 2009-03-05 10:48:47
    Od: yes <y...@p...onet.pl>

    Marek Lewandowski pisze:

> [...]
    >
    > --
    > Marek Lewandowski
    > ICQ#/GG#: ask per mail. mail: locust[X]poczta/onet/pl

    Wg mojego rozmówcy nie jest to kwestia filtrowania przez szybę (sam
    mówił o proporcjach przenikania, odbijania i pochłaniania). Wskazywał,
    że jest to kwestia zasady pomiaru - pomiar temperatury powierzchni.
    Ciekawe (tego nie sprawdzałem) czy czasem nie jest to kwestia tylko
    ustawienia focusa.

    Może ma ktoś dostęp do kamery i może to sprawdzić?

    pozdrawiam

    yes

  • 4. Data: 2009-03-05 10:55:52
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    Marek Lewandowski pisze:

    > Dana szyba nie przepuszcza IR?

    Możliwe. Podejrzewam, że do termowizji używa się głębszej podczerwieni -
    do 15um i może być absorbowana przez szkło . Granica przepuszczalności
    szkła jest chyba około 2,5um ze względu na wzbudzenia w grupie O-H.

    MD

  • 5. Data: 2009-03-05 10:59:07
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    yes pisze:

> [...]
    > ustawienia focusa.
    >
    > Może ma ktoś dostęp do kamery i może to sprawdzić?

    To zfokusuj kamerę na coś ciepłego i potem wstaw szybkę. Najlepiej
    sprawdź na różnych grubościach szyby. Mogą to być też małe szybki
    wstawione bezpośrednio przed obiektyw kamery. Odbicie też ma wpływ ale
    stawiał bym na duży udział absopcji.

    MD

  • 6. Data: 2009-03-05 11:40:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "yes" <y...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >powierzchni.
    >Ciekawe (tego nie sprawdzałem) czy czasem nie jest to kwestia

    Jest to kwestia przepuszczalnosci dalekiej podczerwieni przez szybe
    oraz emisyjnosci samej szyby.

    Spojrz na sama kamere .. soczewki ma z germanu ? Widac szklo sie
    nie nadaje :-)

    Schlodzic obiektyw tez by sie przydalo, ale rosa go wtedy pokryje.

    Ciekawe molgoby byc uzycie szyby wyciagnietej z lodowki :-)

    J.

  • 7. Data: 2009-03-05 12:14:54
    Temat: Re: kamera termowizyjna - pomiar przez szyb
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

[...]

    Nie jestem znawca fizyki :)
    Moja kamera termowizyjna "też tak ma" Nic w tym dziwnego.
    Jest tak dlatego że przecietny gatunek szyby silnie tłumi promieniowanie
    podczerwone.
    Tak samo jak wsadzisz palec do butelki PET po wodzie mineralnej.
    Jeżeli chcesz więc oszukać czujniki ruchu IR przemieszczaj się w szklanym
    kloszu :)
    Do solarów są specjalne szyby o niskim tłumieniu IR żeby ten zakres
    promieniowania przepuszczały bo w głownej mierze IR jest nośnikiem energii
    cieplnej.
    Ktoś kto buduje sam solary i przykrywa je zwykłą szybą traci mnooostwo
    energii słonecznej która nie dotrze do wnętrza kolektora.

    Marek

  • 8. Data: 2009-03-05 15:02:17
    Od: Piotr Curious Gluszenia Slawinski <c...@m...ip.tpnet.pl>

    yes wrote:

> [...]
    > także zasada jest taka, że energia promieniowana w 92% przenika przez
    > szybę i pada na matrycę - więc nie rozumiem.

    szba nie jest przezroczysta dla podczerwieni, przynajmniej nie
    borosilikatowa z duza domieszka wody.

    sprobuj zdobyc szybke ze szkla kwarcowego wytapianego w piecu indukcyjnym
    (nie gazowego)

  • 9. Data: 2009-03-05 17:06:13
    Od: ToMasz <twitek4@no_spam.gazeta.pl>

    yes pisze:
> [...]
    > także zasada jest taka, że energia promieniowana w 92% przenika przez
    > szybę i pada na matrycę - więc nie rozumiem.

    tak ma być. Na pogromcach mitów sprawdzali ten "fenomen". oszukiwali
    czujniki w alarmach - z powodzeniem

    ToMasz

  • 10. Data: 2009-03-05 17:54:51
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    marko1a wrote:

    > Ktoś kto buduje sam solary i przykrywa je zwykłą szybą traci mnooostwo

    Markjeting ;)
    Idąc tym tropem to może wcale nie przykrywać? - po co tracić.

    Mirek.