    From: bartekltg <b...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: kontynuacja generatory: mersen vs ranlux
    Date: Sun, 9 Oct 2016 15:55:02 +0200

    On 09.10.2016 15:26, M.M. wrote:
    > Wywaliłem diehardera. Napisałem na kolanie kilka swoich
    > testów, pewnie moje są gorsze,

    Jak wspominałęm, cppCon w "telewizji" leci.
    Oglądam do kotlera powolutku co IMHO ciekawsze odcinki.
    M.in ten:
    https://www.youtube.com/watch?v=6DPkyvkMkk8
    W sumie niewiele się dowiedziałem, to wstęp do użycia
    <random> (choć jak ktoś nie zna za dobrze, pewnie warto
    obejrzeć). Wytępuje tam jednak jedna powracająca dygresja.

    Nie jesteś spacjalistą, nie rób własnego PRNG. Popsujesz.
    Jesteś zajebistym programistą? A jesteś przy okazji
    matematykiem/statystykiem? Albo chociaż przeczytałęś
    z pełnym zrozumieniem tę górę prac na ten temat Nie?
    Prawdopodobnie coś zwalisz.
    Historia usiana jest dobrymi na pozór generatorami,
    które był<- powszechnie używane, a potem okazywało się,
    że są OKDP. Z RANDU na czele ;-)

    Moja intuicja podpowiada mi, że z testowaniem jest
    identycznie ;-)
    Zauważ*) że i w dieharder znajdują się tsty określane
    jako niepoprawne! A ktoś je tam kiedyś wsadził myśląc,
    że są dobre. Spac z dziedziny!

    Tak sobie marudzę.
    Przez cały post!

    > ale przynajmniej mam jasność
    > co do zasady działania

    <złośliwość> Jakbyś dokłądnie p[rzeczytał dokumentację,
    wiedziałbyś też jak działa dieharder <\złośliwosć>
    ;-)

    *) mozna to zauważyć czytając pdfy od dieharder;>

    > Pierwszy wniosek: Do tej pory nigdy nie zaobserwowałem aby MT
    > oblał stabilny test.

    A MT idealny nie jest... ;>

    > Odpaliłem kilka testów dla ranluxa,
    > na oko bylo widać że ranlux zalicza testy lepiej.

    Co to znaczy lepiej?
    Nie opisałeś kryterium 'dobroci' wyniku.
    To, że daje wynik bliższy całce nie musi oznaczać,
    że jest lepszy ;>

    > Odpaliłem
    > dłuższy test, jak ktoś ma ochotę, niech odpali u siebie.
    >
    > Wyniki dla std::mt19937_64
    > test1 24.592034%
    > test6 0.035693%

    Co oznaczają te procenty?

    Co dokładnie robią te testy?

    Jasna, mogę poczytać kod. Ale mi się nie chce ;>

    Chyba nie wkleiłąś wyników ranluxa.

    > Ostatni wynik niby jest niski, ale paradoks dnia urodzin dla 100 dni
    > wymaga bardzo dużo liczb losowych,

    Gdyby tylko istniał jakiś sposób na zweryfikowanie, czy taki
    wynik mocno odstaje od normy... gdyby mo można było
    przypisać p-value, przedział ufnośći czy coś takiego...
    ;-)

    > a po drugie ten kod może już
    > tracić stabilność numeryczną dla 99 punktów swobody. No i jeszcze
    > mogą być jakieś błędy w kodzie, zobaczymy jak długi test
    > przejdzie ranlux, gdy przejdzie źle, to bedzie wskazówka do
    > szukania błędu.

    Zaraz, bo się gubię. Jeszcze raz: to jakie są zalety używania
    własnego kodu w stosunku do dieharder? ;-)
    Myślałem, ze zaletami, o których pisałeś na początku są
    właśnie stabilność i dokłądna zjanomość granic, w jakich
    testy zachowują się porządnie.

    pzdr
    bartekltg