  • Data: 2016-02-09 19:44:07
    Temat: Re: kropka
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 9 Feb 2016 19:11:47 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    >To podaj norme mowiaca, ze to ma byc poczatek :-P

    A dokładniej chodzi o początek *elektryczny* nie fizyczny, jest to
    oczywiście kwestia umowna, ale zdroworozsądkowo nie ma tego co
    komplikować - kropka = początek.
    >A jak zamowie u Ciebie taki specjalny trafo, z uzwojeniami nawinietymi
    >w dwie strony, to tez mi kropkami oznaczysz poczatki ?
    >
    >A jak zamowie toroidalny jednowarstwowy, to bedziesz wiedzial po
    >zejsciu z nawijarki gdzie jest poczatek ?

    Wiesz, na toroidzie nawija się i po 10-15 uzwojeń, spolaryzowanych i
    jakoś to wychodzi. Numery potrafią być przy np. jednofazowych
    transformatorach UI gdzie jedno uzwojenie to drut okrągły podawany z
    tyłu maszyny i nawijane w jednym kierunku (i nie chodzi tu o kierunek
    lewo-prawo a o kierunek obrotu wrzeciona), drugie profilowy podawany z
    przodu i nawijane w przeciwnym kierunku, jedno uzwojenie łączone
    szeregowo a drugie równolegle. Dodajmy do tego odczepy, najlepiej
    niesymetryczne i .... potrafi wyjść niezła zagadka co tak właściwie
    jest nawinięte i czy da się to połączyć bez prucia i nawinięcia jednej
    z cewek ponownie.

    A przy wysokim napięciu możesz mieć stopniowaną izolację i naprawdę
    jest istotne gdzie jest niski a gdzie wysoki potencjał :)
    --
    Grzegorz Krukowski